Bewust omgaan met geld

by - augustus 02, 2018


De bezoekers die dagelijks langskomen weten misschien wel dat Chris voor de inkomsten zorgt en ik thuis bij Eleanor blijf. Een rolverdeling die zo is gegroeid ( grotendeels door mijn Hypermobiliteit ) en eigenlijk ook wel onze voorkeur geeft. Nu gaf ik laatst al een tipje van de sluier in een vorige blog over 'Onze oma- en papadag' maar voor vandaag wil ik hier wat dieper op in gaan. Want kan je als gezin van drie rondkomen met maar één loon?


En daar kan je zo kort of lang over praten als je wilt, maar ja het kan zeker! Nu hebben wij enigszins het geluk dat Chris een goed betaalde baan heeft, hiermee kunnen wij ruimschoots onze vaste lasten van betalen maar dat wil niet zeggen dat wij zomaar alles kunnen kopen wat los en vast zit. Er moet altijd een gezonde balans zijn tussen inkomsten en uitgaves.

En deze balans bereken ikzelf iedere maand in een handig Excel bestand. Eentje die Chris voor mij heeft gemaakt. Toch handig een man die super handig is met computers! Hiermee houdt ik bij wat er binnen komt en wat wij uitgeven aan vaste lasten, boodschappen en persoonlijke uitgaves. Toegegeven, het is soms even puzzelen maar inmiddels hebben wij een fijne balans gevonden. En nu zou Geld lenen een optie kunnen zijn en dit hebben wij zeker in onze studententijd gedaan maar sinds de schoolboeken zijn neergelegd is hier geen nieuwe lening gekomen. Oké, alleen in de vorm van een hypotheek voor ons koophuis.


Maar alleen al het feit dat wij bewust zijn wat wij uitgeven per maand, brengt al zoveel duidelijkheid en rust met zich mee! Zo kunnen wij in één oogopslag zien of wij moeten besparen, een heerlijke doucheschuim van de Rituals binnen budget is of wij Energie aanbiedingen in de gaten moeten houden. Door dit inzicht weten wij waar wij mee bezig zijn en wat er in ons bereik ligt. 

Zo hebben wij de vrijheid om iedere maand iets voor onszelf te kopen, maar is een tweede auto of twee vakantie iets te ver van onze portemonnee. Zo kunnen wij van heerlijke lunches buiten de deur genieten, maar designer kleding zal in de winkels blijven hangen. En dit zijn allemaal keuzes. Keuzes gebaseerd op een ander besluit, namelijk onze afspraak dat er voor nu maar één ouder in dit gezin werkt.



Hoe bewust ga jij om met je bankrekening?


Dit artikel is in samenwerking geschreven. Ook samenwerken?
Neem dan een kijkje op mijn 'Info & Contact' pagina.

You May Also Like

2 Reacties

  1. Over geld lenen ben ik nooit heel positief geweest, helaas voor de hypotheek voor het huis moet het... Maar ik ben van mening dat je wel altijd zo je leven moet indelen dat je geen geld hoeft te lenen om bijvoorbeeld een wasmachine te kopen, een auto te leasen enz...

    Wij gaan natuurlijk verhuizen binnenkort en dan gaan we alle uitgaves weer eens uitzoeken en wikke en wegen. Want wij willen maandelijks voor ons meisje sparen en het liefste zou ik biologisch eten. Dit is duurder dus alles gaan we straks weer uitpluizen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit is iets dat ik van thuis uit heb meegekregen. Mijn ouders gingen ook heel bewust met geld om en dat heb ik overgenomen. Vermits ik zelf niet kan gaan werken leven ook wij van één inkomen. Net als jij hou ik onze inkomsten en uitgaven bij in een spreadsheet. Toen we net gingen samenwonen deed ik het in een notitieboekje. Toen was het echt een huishoudboek maar de laatste jaren doe ik het in digitale vorm. Dat maakt het ook wel handiger wanneer ik eens iets wil opzoeken. Ik vind het echt heel overzichtelijk een geruststellend om te weten wat wel/niet mogelijk is. Op die manier moet ik me nooit zorgen maken.

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je bezoek aan mijn blog.
Een reactie zou ik erg leuk vinden ♥