Zelf ijsjes maken

by - juli 31, 2018

Waar je ook maar kijkt loop je tegen slogans aan. 'Minder suiker', 'zonder toegevoegde suikers', 'alleen natuurlijke kleurstoffen', 'zonder toegevoegde kleurstoffen' en 'met echte stukjes fruit. Maar als je achterop het pakje of doosje kijkt valt het mij regelmatig op dat er dan toch nog behoorlijk wat suikers inzitten. En nu zijn wij zeker niet anti-suiker maar ik vind het wel fijn om Eleanor met een uitgebalanceerd voedingsschema op te voeden. Of tenminste de intensie om dit iedere dag weer te proberen..



En dit lukt natuurlijk niet iedere dag. De ene dag krijgt ze wat meer lekkers als de ander. Bijvoorbeeld als wij ergens heen gaan neem ik wat meer 'zoethoudertjes' mee, zodat wij toch  rustig van onze koffie kunnen genieten. Ook als wij op visite gaan krijgt ze net wat andere producten dan thuis: een grote-mensen- koekje, een lekker ijsje, een plakje worst.. Maar gelukkig is onze kleine meid ook gek op vers fruit dus al dit lekker wordt op een andere dag wel weer uitgebalanceerd.

En met deze warme dagen, wat zeg ik: deze hittegolf, wordt er iets vaker een ijsje uit de vriezer gepakt. Wel een kinder ijsje, zo'n vrieslollie die je zelf moet invriezen, maar we hebben een heus ijsmonstertje in huis! Als ik haar s'ochtends uit bed til, dan begint ze al : Ijs! ijs.. ijs! Eenmaal beneden rent ze gelijk naar de vriezer en geeft ze er een paar klopjes op terwijl ze nogmaals Ijs.. ijs. herhaald. Als het haar aan lag, dan at ze wel zes keer per dag een ijsje!

En nu zijn die kinderijsjes niet zo heel erg, maar om er nu zo vaak eentje te eten vind ik ook niet nodig. Dus ik besloot om zelf ijsjes te gaan maken. Ik besteld bij Aliexpress wat ijs-lollie-houdertjes en ook het oude ijsmaker setje van de wibra van jaren terug zag het daglicht. Je weet wel, zo'n tray met verschillende plastic bakjes waar bovenop een dekseltje met een stokje op gaat. Een beetje water met dixap en voordat ik het wist smulde de kleine meid heerlijk van een verkoelend ijsje. Zonder al die toegevoegde middelen. En het is gelijk een hele makkelijke manier om haar wat extra vocht te geven. En achteraf een hele goede keuze want al het waterijs is uitverkocht in de supermarkten! 

Als het ijsje iets meer mag vullen, dan pak ik er eentje met yoghurt voor haar. Deze maak ik met halfvolle yoghurt en een scheutje dixap, vers fruit of  een schepje fruit en groente broodspread van de Blue band. Dit laatste vooral om het potje leeg te maken, want Eleanor lust het echt niet op haar boterhammetje.  Even goed mixen en na een paar uurtje kan je de zelfgemaakte yoghurt ijsjes uit de diepvries pakken. De ijsjes zijn zo simpel te maken en je kan er werkelijk bijna alles in verwerken! 


Maak jij weleens zelf ijsjes voor de kids?

You May Also Like

4 Reacties

  1. En het mooie meisje is weer tevreden :-) Zo simpel kan het soms zijn. Je hebt helemaal gelijk, zo weet je precies wat er in zit. Prachtige foto weer!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo leuk! Wij maken het ook regelmatig op werk, super leuk om te doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vroeger toen ik klein was maakte we ook altijd zelf ijsjes :-). Ook wel eens met vla.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een goed idee! Ik maakte ze vroeger ook vaak, inderdaad met van alles en nog wat. Wat wordt jullie kleine meid al groot!
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je bezoek aan mijn blog.
Een reactie zou ik erg leuk vinden ♥