Onze eerste vakantie als gezin

by - juli 16, 2018

Sinds Eleanor is geboren hebben we vele dagen samen doorgebracht. Weekenden maar ook vakantie periodes. Echter waren wij nog nooit óp vakantie geweest. Vorig jaar kochten we ons eerste koophuis en hiermee waren wij de zomerperiode druk genoeg, wij gingen dus niet op vakantie. Dit jaar vonden wij het juist wel lekker om eventjes weg te gaan. Wij boekten een weekje Landal Greenparks nabij de Veluwe. Een uurtje vanaf ons huis, dus wij hoefden gelukkig niet ver te rijden. Want daar zaten wij eerlijk gezegd niet zo op te wachten. Vrijdag 29 juni was dan de dag, na haar middagslaapje stapten wij in de auto.


Een vakantie park met alles erop en eraan zou ons thuis zijn voor die week. Normaal vind ik het heerlijk om activiteit met ontspanning af te wisselen op vakantie. Dus 'vroeger' gingen wij op sommige dagen  wandelen, bezochten wij dorpjes of grote steden vlakbij en/of dierentuin en andere dagen verbleven wij wat meer bij het huisje met een boek en een borduurwerk. Deze vakantie zou anders worden. Dit keer moesten wij rekening met een klein meisje houden. Met gepaste activiteiten voor haar en haar middagslaapjes.


Wij kregen al snel de tip om lekker te gaan wandelen en fietsen in de omgeving. En hoewel wij onze eigen fietsen hadden meegenomen wisten wij dat deze meer stil zouden staan dan dat ze gebruikt zouden worden. Onze kleine meid zit nu in een fase waarin ze het liefste alles zelf doet. Zelf lopen en dus niet in de buggy zitten, maar ook achterop de fiets vind ze ineens minder leuk. Het idee om vaker lekker te gaan fietsen of wandelen werd dus al vrij snel aan het begin van onze vakantie aan de kant geschoven. In plaats daarvan vermaakten wij ons met bellenblaas, een teiltje water achter het huisje, een leesboekje en eekhoorntjes bekijken. En hoewel ik mij hier al op had voorbereid, vond ik het toch best jammer. 


Voor mijn gevoel deden wij deze vakantieweek niet zoveel, niet genoeg in ieder geval. We zijn immers niet elke week op vakantie en dan wil ik het liefste ook alles eruit halen wat erin zit!  Een ochtendje Apeldoorn, een terrasje voor een kop koffie, een klein fietstochtje over de veluwe en een bezoekje aan het pannenkoekenhuis waren onze uitjes voor deze week. Maar misschien hebben wij er ook wel alles uitgehaald wat erin zat.

Want helaas was de kleine meid niet helemaal lekker te pas. Op de maandag begon ze koorts te krijgen en was ze helemaal uit haar doen.Ik wist het echt even niet meer. Ik was bang dat de vakantie over was en we weer naar huis konden gaan maar gelukkige knapte ze een paar uur later alweer wat op. Maar de dagen erna kon je nog wel wat aan haar merken. Doorkomende kiezen? De indrukken van een andere omgeving? Het feit dat ze iedere ochtend ineens heel vroeg wakker werd ? De warme dagen? Nu wij weer een weekje thuis zijn, kan ik beamen dat het een combinatie van alles was.

De speeltuin vond ze wel prachtig! En hier waren wij regelmatig te vinden. En hoe cliché het ook is, als je kind zich vermaakt, maken de ouders zich ook. En ook voor ons klopte dit. Sommige momenten zag je haar zo erg genieten! Ik zag haar naar manlief toe groeien en ook Bentley genoot van de rust en de ruimte. En ik? Ik genoot ook. Misschien niet van de uitstapjes die ik hoopte te maken, maar wel van de tijd samen met mijn gezin. Het feit dat we op vakantie waren, de mooie omgeving die ik s'avonds met Bentley verkende en de fijne gesprekken en uurtjes samen met Chris terwijl Eleanor haar slaap  s'middags inhaalde.


Het was dus geen perfecte vakantie, maar het was wel onze eerste vakantie samen! En ach wie weet, volgend jaar als we dan op vakantie gaan kan het heel anders lopen. Dan is ze alweer een heel jaar ouder wat meerdere en andere mogelijkheden geeft, heeft ze al haar tanden en kiezen en kunnen wij andere uitjes met haar ondernemen. Voor nu gaat het gewone leven weer beginnen. Dat en af en toe een lang weekend tijdens deze zomermaand.


Gaan jullie nog op vakantie?

You May Also Like

5 Reacties

  1. Op vakantie met zo’n kleine peuter is inderdaad wel heel anders dan wanneer je nog samen bent. En net wat je zegt, volgend jaar zul je wel al die mooie fietstochten kunnen maken en misschien hier of daar een klein lokaal museum bezoeken. Eén jaar maakt al zo’n verschil. Maar het belangrijkste is dat je van de tijd met elkaar hebt genoten, je hebt weer mooie herinneringen gemaakt. Fijn dat je dochter niet echt ziek werd.
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is altijd toch anders met zo'n kleine madam, toch mooi jullie eerste vakantie en volgend jaar gaat weer heel anders zijn! Hier gaan wij niet op vakantie, huisje gekocht dus geen centjes meer over ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie foto zo samen. Wij zijn al op vakantie geweest voor 3e keer met zijn drieën.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ziet er erg gezellig uit. Fijne foto ook van jullie samen<3 Wij zijn terug vanuit Oostenrijk en gaan nog een weekendje naar Centerparcs.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je eerste vakantie als gezin is zo'n bijzonder moment! En het is gewoon uitproberen wat de nieuwe balans is. En die vind je wel. Míj hielp het door het beter af te stemmen. Als in, op pad gaan tijdens slaap momentjes zodat de kinderen er aan wennen om onderweg te slapen in de buggy. En dan de dag er na een rustig thuis dagje te hebben. De oudste slaapt niet meer overdag, alleen de jongste. Maar zo konden we toch een dag op pad. En als ze niet op de fiets wil, zocht ik het moment uit dat ze het meest meegaand zijn. Ook wetende dat ze het Leuk vinden alfa je eenmaal onderweg bent. Maar zo komen de vakanties zoals je ze wil vanzelf terug.

    Wij gaan dit jaar 3 maanden door Nieuw Zeeland backpacken. Heb er zo'n zin in.

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je bezoek aan mijn blog.
Een reactie zou ik erg leuk vinden ♥