Is gezond eten duurder?

by - juli 10, 2018

Het mama cafe waar ik met Eleanor heen ga heeft een aantal leuke punten. Zo kan Eleanor met kindjes spelen en leert ze bepaalde dingen zoals delen, samen spelen etc, is mama even de deur uit en af en toe komen er interessante onderwerpen voorbij! Zo kletsen alle mama's samen met de vrijwilligers wekelijks over uiteenlopende onderwerpen, maar heel af en toe komt er ook een gast spreker. Of iemand die er gewoon net even iets meer van weet.

Deze gastspreker kwam wat vertellen over een nieuw project wat in September gaat beginnen, de 'Bewegings kriebels'. Heel interessant en ik denk dat ik mijzelf met Eleanor ook aan meld maar daar gaat deze blog eigenlijk niet over. Maar op een gegeven moment kwam het topic 'gezond eten en hun prijs' naar boven. Deze spreker en sommige mensen die ik erover spreek zijn van mening dat gezond eten, zoals verse groentes en fruit niet duur hoeven te zijn. En eigenlijk snap ik dit nooit.




Laat ik voorop stellen dat verse groentes en fruit niet alleen lekker, maar ook erg gezond zijn voor je. De voordelen dat je eruit halen wegen zeker niet op tegen de paar nadelen die er zijn. Maar alsnog ik vind vers fruit en groentes niet bepaald goedkoop! Wij eten iedere dag groente en sinds wij  anderhalf jaar geleden vegetarische zijn gaan eten, eten wij er nog veel meer van. Momenteel gaan wij op de zaterdag naar de markt om onze groentes en fruit voor een aantal dagen in te slaan.

Nu moet ik toegeven dat het hier goedkoper is dan uit de supermarkt. Je kan even proeven of je het wel lekker vind en ook kan je vaak zelf de aantallen bepalen. En soms heb je het geluk als je een vaste kraam gevonden hebt, dat ze je een leuke prijs geven. Maar over het algemeen rekenen wij telkens een best hoog bedrag af. Tussen de 15 en 25 euro per kraam, voor gemiddeld zo'n 3 a 4 dagen. Natuurlijk hoef je dit bedrag niet nogmaals af te rekenen in de supermarkt en zou je op je wekelijkse boodschappen iets moeten besparen, maar goedkoper zou ik het zeker niet noemen. Vooral vers fruit vind ik best prijzig tegenwoordig!


Een zak chips voor de zaterdagavond is vele malen goedkoper dan een verse bak aardbeien en ook een groente stoofschotel die je zelf bereid zal duurder zijn dan een diepvriespizza of een maaltijd die je met de bekende pakjes en zakjes bereid. Natuurlijk heb je tegenwoordige site's met handige recepten die ook erop inspelen dat je zo min mogelijk voedsel weg gooit en kan je af en toe eens een lekker gerecht maken met restjes. 

Kortom, ik heb het er graag voor over maar goedkoop zou ik het zeker niet noemen. Hoe kijken jullie hier tegenaan? Of zijn de prijzen van groente en fruit streek gebonden en betalen wij net wat meer?


You May Also Like

12 Reacties

  1. Jumbo heeft vaak een mooie seizoensaanbieding qua groente en fruit.Deze groente en fruit eten we dan tijdelijk meer. En aan eind van de dag naar markt gaan maakt bij ons heel veel verschil. Dan geven ze bijna gratis de aardbeien weg. En ja die moet je dan vaak wel snel verwerken. Maar door yoghurt zijn ze dan prima en erg lekker (vaak wel enorme hoeveelheden 3 dozen ofzo). Dit geldt trouwens voor markt doordeweeks. Ook de sperziebonen, voorgekookte bietjes en champignons zijn enorm goedkoop aan eind van de marktdag. En doot grote hoeveelheden eten we vaak 2 dagen dezelfde groenten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jumbo heeft inderdaad mooie aanbiedingen momenteel! Daar kopen wij ook graag meerdere keren per week wat verse groenten en fruit. Soms zijn ze zelfs lekkerder dan van de markt ;)

      Verwijderen
  2. Ik ben het wel met je eens; slecht/kant-en-klaar eten is goedkoper dan een verse groentemaaltijd. Daarnaast las ik laatst een artikel over dat wij 'verslaafd' zijn aan goedkoop eten en dus vaker slecht voedsel kopen. Daarmee schieten we het doel van voedsel (je lichaam voeden/gezond houden) soms voorbij. Ik probeer dus bewust wat meer budget voor eten vrij te maken, het is een keuze, maar uiteindelijk 'moet' je je hele leven met je lichaam doen, dus is het best fijn om er goed voor te zorgen! Leuk artikel!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helemaal waar, als je alleen op de prijzen zou letten dan zou je al snel het gezonde laten staan. En ik geloof oprecht dat gezonde voeding bijdraagt aan een gezond lichaam. Ook wel fijn voor je latere jaren ;)
      Leuk dat je het artikel met plezier las!

      Verwijderen
  3. Fruit en groente is zeker duur! Soms zeg ik weleens voor de grap dat je beter een zak chips kan kopen voor het avondeten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou echt hoor! Per hoofdmaaltijd zit ik al snel rond de 4 a 5 euro voor ons drie'tjes (manlief is wel een grote eter) en hiermee ga ik al heel ver over het aanschafbedrag van een zakje chips ;)

      Verwijderen
  4. Soms geef ik zeker wel wat meer geld uit, maar soms is het wel jammer dat gezonde producten toch wat duurder zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dit vind ik een lastige want het heeft voor mij te maken met prioriteiten en waarde hechten aan. Ik vind gezond eten belangrijk dus geef ik daar graag wat meer geld aan uit. Op kleding, schoenen, op vakantie gaan, gsm, tablet, make-up...interesseren me niet zo dus daar kan ik dan weer geen geld aan geven want die dingen zijn in verhouding ook gigantisch duur.

    Ik vraag me soms wel af of we de waarde van verse producten nog wel zien. Er zijn heel wat landbouwers die het financieel heel moeilijk hebben en hun producten moeten vernietigen omdat dat goedkoper is dan ze te verkopen met verlies op de veiligen. De teler krijgt zo'n 0,90 EUR voor een halve kilo aardbeien, komt amper uit de kosten en wij betalen gemiddeld in de winkel zo'n 4 EUR. Een aardbei vraagt heel wat meer arbeidsuren dan een zak chips die uit de massaproductie komen.

    Ik koop sinds een tijdje bewust mijn groenten bij een boer, ik betaal evenveel aan hem als in de winkel maar ik weet dat hij er een eerlijke prijs voor krijgt en af en toe krijg ik een extraatje, iets dat niet zo heel vers meer is maar nog prima te eten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt helemaal gelijk! Het is ook een erg moeilijke kwestie.
      En je hebt maar één lichaam dus eigenlijk zou het geen discussiepuntje mogen zijn, maar soms als ik ons maandbedrag van de boodschappen bekijken denk ik toch wel eens: auw. Maar inderdaad prioriteiten stellen kan al erg helpen!

      Verwijderen
  6. Gezond eten is duur, het is geen massaproduct net als chips of ander ongezond eten is. Plus nog eens zitten ze met een korte houdbaarheid datum enz. Dus op zich is het logisch dat het duurder is dan ongezond eten. Daarom vind ik dat de overheid ook moet stimuleren voor gezond eten en gezonde landbouw en ongezonde voeding wat duurder moet worden...

    Ik ben per maand ook stuk meer kwijt dan de gemiddelde Nederlander denk ik. Vind ik dit erg, soms maar ik betaal nu door mijn eten geen medicatie kosten die ik anders wel had moeten gebruiken. Ik voel mij lekkerder en door dat wij geen frisdrank en dat soort eten kopen valt dit al af. Ook gebruik ik geen vlees en hierdoor valt dit ook af, wel meer noten enz en tegenwoordig ook eiwitpoeder enz.

    Nee zeker niet goedkoop, maar is je lichaam, gezondheid niet het belangrijkste wat er is. Vroeger betaalde men in verhouding met de inkomsten veel meer van hun salaris aan voeding. Ik heb het er wel voor over, al knaagt het soms wel als ik 60 euro afrekenen voor gezonde voeding en de persoon naast me maar 30 voor ongezonde boodschappenmand.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben het helemaal met je eens! Maar inderdaad, soms zou je wel wat extra stimulatie vanuit bepaalde groepen/overheid willen hebben.

      Verwijderen
  7. Oh ja, die bedenking heb ik me ook al vaak gemaakt. Natuurlijk ligt de productiekost bij chips een pak lager dan bij lekker zomers fruit dat manueel geplukt moet worden. Ik snap ook waarom die prijs hoger ligt maar ik begrijp niet waarom men dan vervolgens gaat zeggen dat gezond eten even voordelig is. Die ervaring heb ik zelf immers totaal niet. Al helemaal niet wanneer je bepaalde ingrediënten bij een biowinkel moet gaan halen. Noten zijn bijvoorbeeld ook vrij kostelijk.

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je bezoek aan mijn blog.
Een reactie zou ik erg leuk vinden ♥