Even een dagje geen mama zijn

by - juni 25, 2018

Voor wie mijn Weekly Moments regelmatig bekeek, zag altijd twee vaste dingen in onze week voorbij komen. Namelijk één omadag en één papa dag. De omadag hebben wij al vanaf dat Eleanor 4 maanden oud was en de papa dag sinds vorig jaar Augustus, om mij een beetje te helpen na mijn dipje. En voor het geval, dat kan je hier nog eens terug lezen. Any way, onze oma- en papadag, op welke dagen hebben wij dit? Wat houdt het in? En hoe bevalt het mij? Vandaag lees je er alles over..



Al vanaf mijn zwangerschap was het duidelijk dat Eleanor één dagdeel per week naar mijn moeder zou gaan. Om mij wat rust en ruimte te geven, zodat mijn moeder wat één op één tijd met Eleanor had en om Eleanor een 'wereld' buiten mama te laten zien. Even een andere omgeving, andere mensen en andere regels. Om hoeveel uur het in het begin ging, weet ik eigenlijk al niet meer eens, maar dat ik een vaste dag per week wilde, werd al wel snel duidelijk. Dit vond ik zoveel makkelijker met het inplannen voor inspraken. Dus er werd een vaste dag gezet.

En deze dag staat al heel lang op de woensdag. In het verleden verschilden de tijdstippen nog wel eens door ochtend slaapjes, maar de laatste paar maanden is half elf  s'ochtends onze vaste tijd. Met een flinke tas vol eten, flesjes en extra kleding stappen Eleanor en ik in de auto richting mijn ouders huis. Een ritje die zo'n 20 minuten duurt. Soms drink ik een kopje thee mee en soms ga ik er ook gelijk weer vandoor. Het ligt eraan of ik afspraken heb staan, maar meestal als ik Eleanor heb afgezet ga ik door boodschappen halen. Als ik deze binnen heb ga ik ook wat andere winkeltjes op het winkelcentrum af, zoals de Etos en de Kruidvat voor wat handige dingetjes en luiers etc. 


Als ik thuis kom pak ik de boodschappen weg, ga ik met Bentley wandelen en maak ik een lunch voor mijzelf klaar. En dan zo rond één uur begint mijn middag. Een middag die ik soms vul door series te kijken, heerlijk in vermoeiende weken en andere middagen ga ik de stad in met vriendinnen. Of ik ga koffie drinken met Chris in zijn pauze of ik werk aan deze blog of borduur heerlijk in het hoekje van de bank. De woensdagmiddag is om mijn batterij weer wat op te laden, ik besteed dan ook geen tijd aan het huishouden etc. Tussen vijf a zes uur wordt Eleanor door mijn vader thuis gebracht of ik haal haar zelf weer op. En zo ziet eigenlijk altijd de woensdag eruit.




De Papadag is bij ons op de vrijdag. In het begin hadden wij de papadag echt in het leven geroepen om mij een extra pauze te gunnen. Maar hoe beter het ging, hoe minder ik deze pauze nodig bleek te hebben. Maar het achterliggende idee achter de papa dag bleef hetzelfde: het is een dag voor Chris en Eleanor samen! Het is dan echt hun dag samen en vaak gaan ze even samen op pad terwijl ik mijn eigen gang ga. 

Terwijl hun wat quality time samen door brengen, spreek ik met vriendinnen af, ga ik naar de kapper, plan dokter- fysio- en tandartsafspraken in of ga alleen naar de stad. Máár het gebeurd ook vaak genoeg dat ik meega met Chris en Eleanor met uitstapjes. Het ligt er dus net aan waar wij behoefte aan hebben. En nu het lichamelijk weer wat beter gaat, doe ik op deze dag ook vaak mijn huishoudelijke klusjes. En natuurlijk is dit handiger dan door de weeks, want nu hoef ik niet op Eleanor te letten en heb ik dus de handen vrij. En dan kan je net iets grondiger te werk gaan..


De vrijdag is dus een mengelmoes van (huishoudelijke) karweitjes, afspraken inplannen, ontspanning en gezelligheid.  Een extra dagje waarbij ik meer ben dan alleen maar mama. Een pure luxe, maar eentje waarvoor wij natuurlijk wel keuzes ( o.a op financieel gebied) moesten maken. Dus vanzelfsprekend en 'makkelijk' is het niet altijd. Want dit krijg ik toch wel vaak te horen aangezien ik zelf geen baan heb. Het is een keuze die zeker niet voor ieder gezin is weggelegd, maar wel een keuze die in mijn ogen te overwegen is. Een keuze waardoor wij eigenlijk drie dagen weekend hebben, maar waarvoor wij sommige dingen wel moeten laten varen.

Het is net wat je zelf wilt en ook wat je belangrijk vind. Op het gebied van je gezin, maar ook op financiën, mogelijkheden voor extra vakanties, een tweede auto etc. Wij blijven echter het een hele fijne keuze vinden. Een keuze waardoor wij als éénverdiener soms wat beperkter zijn, maar eentje die er wel voor zorgt dat Chris Eleanor nog wat meer kan zien voordat ze straks op vierjarige leeftijd naar school zal gaan. En hoe onze regeling met de oma- en papa dag er dan uit zal zien? Geen idee, maar daar zullen we dan vast wel uit komen!


Zou jij een papa/mama dag opnemen? Ook als dat bijv.  financiële gevolgen zou hebben?


You May Also Like

3 Reacties

  1. Hoi Michelle,
    Dat is echt leuk een een oma en papa dag, en als jullie het kunnen doen waarom niet.
    Je leeft maar één keer zeggen ze, geniet er daarom zoveel mogelijk van, financieel
    moet je wel iets laten, maar je krijgt er echt zoveel voor terug, zeker voor je man, die ziet zijn dochter nu echt opgroeien, veel vaders zien hun kinderen in de avond pas als ze bijna naar bed gaan.
    In onze tijd was dat niet aan de orde, een hele enkele keer paste oma op, als je echt iets moest waarbij hij niet mee kon, anders moesten we het zelf doen.
    Deze tijd is echt heel anders dan vroeger.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een lieve foto's! En wat wordt ze groot joh! Wij hebben er ook voor gekozen dat alleen mijn vriend werkt en ik thuis bij Jasmijn ben en het bevalt ons super! En inderdaad, daardoor moet je financieel andere keuzes maken. Toch denk ik dat een kind meer waarde hecht aan de aandacht en rust van thuis dan aan het dure speelgoed of de dure uitjes. En van de papadag kan ik nog wel wat leren! Hier gaan er wel veel dagen voorbij waarop papa en dochter elkaar amper zien. Dus dat is nog zeker een verbeterpunt!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit zijn van die lieve foto's Michelle die ook weer herinneringen bij mij oproepen. Ik kan dan voor onze lieve Jahnay geen oma meer zijn maar in mijn hart blijf ik hem volgen tot ik hem ooit weer zien.
    *rolt gelijk traan over mijn wang*.

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je bezoek aan mijn blog.
Een reactie zou ik erg leuk vinden ♥