Een vleugje winter

by - november 10, 2017


Toen ik maandag ochtend opstond, was de wereld gehuld in een laagje wit. Nee, nog geen sneeuw zo ver zijn we nog niet. Maar een klein laagje rijp bedekte de velden en paden. Net genoeg om even van te kunnen genieten en wat foto's van te maken en te dun om echt voor langere tijd te blijven liggen. En dat vond mijn Echinacea eigenlijk helemaal niet erg...


De tuin begint met de week leger te worden. De planten die van de warme zonnestralen hielden zijn allang uitgebloeid en inmiddels weggehaald. En anderen doen hun eigen ding. En dat betekend voor sommigen niet zo veel en andere plantjes sterven boven de grond af om hun energie te bewaren. En met deze energie reserves zullen ze hopelijk volgend jaar hun groene bladeren weer ontwikkelen. Ik ben denk dan ook stiekem wel benieuwd welke planten deze koude seizoenen zullen overleven. De tijd zal het leren maar ik heb zo wel mijn twijfels bij sommigen.


Maar ach, als eerdere keer tuinbezitters is het per seizoen bekijken. Het ene zal beter lukken als het andere en gaan de weg leren wij. Ieder seizoen heeft zo zijn charme en hoewel het heerlijk is om knus binnen te blijven bij deze steeds kouder wordende dagen, is het ook wel erg fijn om even de benen te strekken. Even een fijne wandeling maken. Genieten van de herfst kleuren zo lang het nog kan, want ze beginnen al te vervagen. Steeds meer bomen laten hun blad vallen en de gevallen bladeren worden al in veel straten opgeruimd of het vergaat tot één kleurloos hoopje. Ja wat mij betreft is dit nu hét moment om naar buiten te gaan..

En voor jouw? 

You May Also Like

6 Reacties

  1. Ik vind de natuur prachtig. Maar dat zoveel en snel donker is vind ik zo lastig.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi is dit seizoen he? Hoewel ik geen grote fan ben van de herfst, vind ik wel dat het de mooiste kleuren heeft. En dan de ochtenden, als het nog lekker koud is en de winter al om de hoek komt kijken, prachtig! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. prachtige foto's heb je gemaakt. Ja de bevroren bladeren of bloemen hebben wel iets. Maar de winter mag nog even wegblijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Super mooi vind ik de rijp die op de grond te vinden was. Eerst dacht ik dat er hier in het westen geen vorst geweest was, maar later zag in op verschillende plekjes in de schaduw toch wel degelijk de witte rijp liggen. Heel erg mooi weer.
    Fijne dag,
    liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De natuur in de winter is prachtig om te zien. Elk jaar, elk jaar anders en dat maakt het zo mooi! Net als je foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nu ik elke dag een rondje wandel in de ochtend zie je de seizoenen nog meer veranderen. Het is heerlijk om te zien! De winter mag hier komen, maar dat komt omdat de meeste bladeren van de bomen zijn. Dit gaat altijd zo snel door de harde zeewind. Ik hoop weer eens op een echte lekkere lange koude winter, sneeuw, vorst. Nee dan niet elke keer dooien en vriezen, maar gewoon lekker lang achtereen vriezen!

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je bezoek aan mijn blog.
Een reactie zou ik erg leuk vinden ♥