Mijn nieuwe Tamron lens

by - augustus 26, 2015

Van het weekend kreeg ik enkele vragen over mijn nieuwe lens. Niet zo gek natuurlijk want ik was jullie nog een stukje verschuldigd. Een maand geleden kocht ik een Tamron 70-300mm F/4.0-5.6 voor mijn Nikon D3100. Natuurlijk had ik liever een mooie lens van Nikon zelf gekocht, maar daar zat zo'n 240 euro verschil tussen! Na wat onderzoek op het grote web kwam ik erachter dat deze Tamron een leuke aankoop voor een leuk prijsje was.


Nu ga ik jullie geen technische dingen voorschotelen, daar ben ik namelijk helemaal niet goed in. Als je meer info over deze lens wilt, er staan genoeg product informatie pagina's en reviews online. Ik heb deze lens voornamelijk gekocht voor zijn macro functie. Met een zoombereik van 70-300 mm kan ik scherpe close-up foto's van bloemen,planten en insecten maken zonder er dicht op hoeven te zitten. Dit is vooral erg fijn voor mijn rug. Ik kan nu rustig gaan zitten en lekker inzoomen i.p.v te hoeven bukken om dicht bij mijn onderwerp te komen.


Nog een voordeeltje van deze macro stand is dat de lens natuurlijk veel verder inzoomt dan mijn Nikon 50 mm lens. Zo komen ook de stamper en stuifmeeldraden van bloemen in zicht. De foto's van bijvoorbeeld de Portulaca zijn ook met deze lens gemaakt.


Maar niet alleen kan ik de bloemen en planten nu beter in beeld krijgen, ook de zaailingen van de cactussen kan ik scherp krijgen. Voortgaande jaren was dit echt een uitdaging, nu is een kwestie van inzoomen en klikken.


Deze lens is niet alleen maar goed voor mooie macrofoto's natuurlijk, ook staat deze bekend voor zijn Telephoto met zoom. Dit betekend dat ik ook foto's kan maken van bijv. dieren die verderop staan. Deze schapen van de Schaapskooi bijvoorbeeld, deze stonden een heel eind verderop maar dankzij deze Tamron lens lijkt het net alsof ze vlak voor mij stonden.

Een hert of vogel in de verte is nu niet te ver gegrepen, eindelijk zou ik hier ook foto's van kunnen maken. Over vogels gesproken, laatst heb ik hele gave foto's van een pimpelmeesje kunnen maken! Deze zullen binnenkort online komen.


Een simpel blaadje van de Bonte Graslelie, dit was mijn eerste foto met de Tamron lens. Bedoeld om even proef te draaien maar achteraf vond ik hem toch wel mooi geworden. 

Natuurlijk is er geen enkele lens perfect en heeft deze ook enkele minpuntjes, omdat ook deze minpuntjes er toe doen benoem ik ze. 

➳ Voor langere foto sessies op één plaats zou ik een statief aanraden, omdat er geen beeldstabilisatie opzit corrigeert de lens dus geen bewegingen. Iedere beweging dat je maakt zal je foto niet ten goede komen. 

➳ Nog een puntje is het automatische inzoomen en scherpstellen, dit gaat niet vlekkeloos en vaak ben ik er ook niet over te spreken. Een oplossing is om dit handmatig te doen. Hier zag ik van te voren best tegenop maar eenmaal gewend vind ik dit een hele fijne manier van werken. Ik kan nu zelf bepalen welk punt op de foto scherp moet zijn en welke niet. 


Deze twee minpunten worden overigens overal netjes benoemd, het is gewoon een nadeel van een goedkopere lens. Nu ben ik een amateur fotografe die het puur voor haar plezier en hobby doet. Er zijn natuurlijk veel betere lenzen beschikbaar, maar je moet daar ook maar net het geld voor (over) hebben. Voor deze prijs vind ik deze lens echter prima en ik zou deze lens ook zeker aanraden. 

Hopelijk heb ik jullie een goed beeld gegeven over deze lens, mochten er nog vragen zijn dan beantwoord ik ze natuurlijk graag. En geen zorgen, dit artikel is niet gesponsord door Tamron. =)

You May Also Like

9 Reacties

  1. Ik heb ook altijd lenzen van Tamron gehad en ik was er altijd heel tevreden over.
    Goeie aankoop.
    Fijne avond,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Veel plezier ermee! Je foto's beloven veel moois voor de toekomst.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Veel plezier met je lens! Kunnen wij genieten van nog mooiere foto's (als dat al kan!)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Weet je Michelle, ik heb zelf een Sony A65 en een Sony A77II. Ik heb zowel Sony lenzen als Sigma lenzen. En de Sigma doet er net als de Tamron echt niet vaak voor onder bij de merk gerelateerde lenzen hoor. Mooie foto's laat je zien en daar gaat het tenslotte om.
    Een enkele keer is een merklens wel heel mooi maar als het voor macro ed is dan kan een andere lens ook prachtige foto's geven :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Helma! Ik las veel negatieve reviews op het internet omdat het geen echt merk is en dat er teveel nadelen aan zou zitten, maar tot op het heden heb ik alleen deze twee minpuntjes kunnen ontdekken. En zoals je zegt, het merk zegt ook niet alles.

      Verwijderen
  5. mooie lens, ik heb onlangs ook eentje gekocht. :) , daar ga je veel plezier aan hebben.
    leuke foto's heb je gemaakt

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Veel (foto)plezier met je nieuwe lens :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je bezoek aan mijn blog.
Een reactie zou ik erg leuk vinden ♥