Haaktips voor je Wayuu Mochila tas

by - augustus 20, 2015

Afgelopen maandag liet ik trots mijn begin van de Wayuu Mochila tas zien. Helaas krulde al snel mijn mooie rondje op en kon ik het helemaal uithalen. Voor de derde keer ging ik op zoek naar een ander patroon. Eenmaal gevonden ontdekte ik al snel wat ik bij de vorigen verkeerd deed. In deze week heb ik veel bijgeleerd en voor vandaag leek het leuk om deze tips en tricks met jullie te delen. Dus twijfel je om jezelf deze leuke Tapestry techniek aan te leren? Niet doen! Gewoon lekker proberen en misschien heb je wat aan mijn tips.

➳ Het patroon
Als je eenmaal weet hoe je zo'n mooie tas kan maken wil je het liefst snel beginnen, daarbij heb je een patroon nodig. Nu heb ik deze week al ondervonden dat je beter met een wat makkelijker patroon kan beginnen, al is het alleen maar om eerst eventjes te oefenen. Bij een makkelijk patroon wissel je niet te vaak van kleur, zo kan jij je eerst concentreren op de yarn under techniek, het meerderen en het mee haken van meeloopdraden.

➳ Het meerderen
Bij veel patronen staat aangeven dat je per toer 8 steken moet meerderen. Deze vermeerdering zorgt ervoor dat je cirkel groter wordt. Helaas komt het vaak voor dat je na toer 8 of 9 je mooie cirkeltje krom gaat trekken. Het enige wat helpt is om vaker te gaan meerderen. Ik meerder nu 10 steken per toer en mijn cirkel blijft keurig plat.


➳ Tel goed het aantal steken op je patroon
Voordat je aan je patroon gaat werken kan je het beste de steken tellen. Omdat ik 10 steken vermeerder i.p.v. 8 heb ik dus meer steken per toer. Ik ben er dus achter gekomen dat dit niet altijd met ieder patroon samen gaat. Ieder patroon heeft namelijk een bepaald figuur wat herhaald wordt, als ik te weinig of teveel steken heb dan komt het patroon niet uit.  Zorg dus dat je een patroon uitkiest waarbij deze vermeerdering ook mogelijk is en dat je patroon aan het einde uitkomt.  

➳ Het zien van je meeloopdraden 
Om je tas stevigheid te geven haak je 3 of 4 draden mee, deze worden meeloopdraden genoemd. Als je de draden niet goed hebt liggen dan kan het zijn dat ze door je haakwerk heen schijnen. Nu heb je dit altijd wel iets, maar je kan het voorkomen! Leg de donkerste draden die niet met je voorgaande toer matchen, achter je haakwerk. De draad die het dichtste bij je voorgaande kleur komt, die leg je voor je werk. Zo heb je de donkere kleuren achteraan liggen, nu hebben ze minder kans om erdoor heen te schijnen. Let wel op dat je steeds alle meeloop draden mee haakt.


➳ Achterste lusje
Haak altijd je steken in het achterste lus. Het lijkt in het begin misschien vreemd om te doen, maar uiteindelijk wordt dit veel mooier en steviger! Als je een paar toeren verder bent zul je zien dat alle steekjes op hun plek vallen.

➳ Draden aantrekken
Zorg ervoor dat je meeloopdraden mooi mee lopen. Na een paar steken controleer je hoeveel speling je hebt met je meeloopdraden,trek ze voorzichtig iets aan zodat ze weer mooi liggen. Trek ze niet te strak aan want dan komt je haakwerk op spanning te staan.

➳ Doorzichtig?
Zie je toch de meeloopdraden door je haakwerk heen schijnen? Geen probleem, als je een paar rondes verder bent zakt dit meestal weer weg. Wel kan het helpen om je meeloopdraden na iedere paar steken te modelleren. Steekjes van een paar toeren terug kan je heel zachtjes aan de achterkant van je haakwerk, door middel van je haaknaald ernaast te steken, naar achteren trekken.

➳ Goed materiaal
Zorg dat je met goed materiaal werkt, je steekt namelijk heel wat uurtjes tijd in je Wayuu Mochila tas. Het zou zonde zijn als je tas uiteindelijk niet lang mee gaat. Het beste kan je haak katoen gebruiken, welk merk je neemt is je eigen keuze. Zorg wel dat je geen pluizend katoen neemt, dit zal alles behalve fijn haken.


♥  ♥  

Dit waren mijn tips voor jullie, hopelijk hebben jullie er iets aan. Misschien lijkt het nu allemaal nog erg lastig maar je zult merken dat als je eenmaal begint je het vanzelf door krijgt. En al doende leert men! Deze week heb ik al zoveel fouten gemaakt, maar ik heb er veel van geleerd. Soms helpt een nachtje wegleggen ook heel goed :) Ik ben in ieder geval verslaafd geraakt aan deze leuke haak techniek en ik weet zeker dat er nog vele Mochila tassen en Tapestry werkjes zullen volgen. 

You May Also Like

6 Reacties

  1. Ik ben wel nieuwsgierig als het af is. Dit lijkt mij wel moeilijk, alleen zou ik het graag eens proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi blogje! Fijne uitleg voor de gene die het wil gaan maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat klinkt inderdaad heel lastig allemaal! Maar ben benieuwd hoe je tas nu gaat worden, want de foto's die je al laat zijn zien er mooi uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Deze ga ik alvast bewaren. Als het er ooit van komt om aan zo'n tasje te beginnen, dan zal ik blij zijn dat ik kan terugvallen op jouw tips.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk om je tips te lezen! Zelf haak ik niet :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Beetje laat maar ben via de blog van Propvol bij jou terecht gekomen! Ik ben onlangs ook over deze techniek gestruikeld en heb me gelijk aangemeld bij een Facebook groep en ook borden gezocht op Pinterest :-). Leuk dat je tips en tricks deelt! Ik zal deze gelijk printen voor als ik er aan begin!
    Fijne dag nog!
    Ann

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je bezoek aan mijn blog.
Een reactie zou ik erg leuk vinden ♥