Gevoel vs Verstand

by - januari 15, 2015


Gevoel- of verstandspersonen. Volgens sommigen ben je één van de twee. Terwijl gevoels
personen gewoon kijken wat voor hun goed aanvoelt, kan een verstandspersoon de halve nacht
wakker liggen doordat hij of zij alle afwegingen maakt voordat de keuze wordt gemaakt. Maar
kan de gevoelspersoon ook niet wakker liggen? Doordat hij of zij juist een keuze heeft gemaakt
en bang is voor de gevolgen. Of accepteert diegene de gevolgen gewoon beter omdat zijn keuze
op gevoel is gemaakt. Vaak vraag ik mij dit soort dingen af.

Voornamelijk omdat ik het ene het ander vaak overschaduwd bij mij Ik ben een denker.
Voordat ik beslissing neem worden alle voor-en nadelen op een rijtje gezet, ik doe (online)
onderzoek en denk nog even na over mijn beslissing. Dit heeft misschien als voordeel dat ik goed
over dingen nadenk voordat ik ze doe. Je zou denken dat je dan minder zorgen of spijt hebt van je
keuzes. Maar houden dit soort  gedachtes je niet wakker s'nachts? Of nog erger, overschaduwen ze
mijn gevoel niet?  Want ik ben ook een gevoelsmens.


                                (afbeelding)


Hoevaak heb ik wel niet een keuze gemaakt omdat dit de beste manier was. Of omdat dit verstandig
en slim was. Terwijl deze keuze het beste leek was er toch ook altijd wel een klein stemmetje. Een
stemmetje die de laatste tijd sterker is geworden. Want is je verstand wel altijd  zo betrouwbaar?
Is ons verstand niet te ver verwijderd geraakt van onszelf, van onze wensen en  dromen. Is ons
verstand niet onderdrukt geraakt door meningen en invloeden van buitenaf?

Als denker, hoelang kan jij je gevoel negeren. Of hoelang kan jij je als gevoelsmens laten
leiden door gedachtes ipv gevoelens. Een mooie vraag om mijzelf een wat vaker voor te leggen.

Stellen jullie jezelf deze vragen wel eens? Of heb jij rust in je keuzes, zowel in het verleden,
heden en toekomst?


You May Also Like

3 Reacties

  1. Ik deed altijd wel het geen wat goed voelde, omdat ik een weegschaal ben en uren kan dubben anders over een keuze. Maar natuurlijk is dit niet altijd makkelijk, vooral nu ik samen woon. Dat je dingen samen moet gaan doen, ga je op je gevoel af of op je bewustzijn.

    Lastige vragen inderdaad!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het zo moeilijk om alleen je gevoel of alleen je verstand te volgen eh. De andere kant schreeuwt dan zo hard neeeeeeee dat je helemaal in de war raakt. Ik ken dat dilemma wel. Of ik me nu door mijn hart of mijn verstand laat leiden hangt vooral af van de situatie.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ohh met deze dagen loopt eigenlijk alles door elkaar haha! Ik doe ook eerst onderzoek op Internet, maar knip nu ook sneller op de knop kopen! En ik ben van mening dat verstand en gevoel altijd samengaan. Behalve met angst. Dan is je gevoel zo sterk dat je beter jezelf even tot de orde kan roepen! En dat is net als met piekeren.. Stop zeggen en letterlijk een stopbord voor je zien helpt soms. Hoewel ik dat met druilerige dagen zoals deze ook lastiger vind!
    Regelmatig kan ik twijfelen over mijn werk. Is dit goed gekozen? Verstandig? Wat voel ik erbij? Ik merk dat ik meer rust heb gevonden..en mijn zelfvertrouwen in kleine stapjes groeit. Ik werk vaak op gevoel, omdat het er mag zijn..maar ondertussen komt mijn verstand ook wel aan met argumenten!
    Afijn..ik herken het wel. En ik blijf het lastig vinden om een goed balans te vinden. Maar dat heeft tijd nodig! Alles is wennen. Jij moet ook gewoon weer even in balans komen & keuzes maken om het voor jezelf niet lastiger te maken!

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je bezoek aan mijn blog.
Een reactie zou ik erg leuk vinden ♥