Kinderwens: de downside

by - april 23, 2013




Al een tijdje heb ik het idee dat mijn biologische klokje of stemmetje aan het fluisteren is.
Al die baby talk en shop uurtjes helpen hieraan natuurlijk niet mee, begrijp me niet verkeerd
ik ben hartstikke blij voor al die aanstaande mama’s hoor! ;)

Mijn situatie is er ook nog niet na: ons huis is niet groot, financieel zitten we krap omdat wij
beiden nog studeren en dan nog maar niet te spreken over mijn rugklachten. Het is natuurlijk
eng voor iedere aanstaande ouder of zijn of haar kindje wel gezond zal zijn maar bij mij speelt er
een erfelijke factor mee. Nog nooit heb ik hier over geschreven, maar mijn zus is gehandicapt.
En het is erfelijk. Voor wie het op wil zoeken: Optiz G Syndrome

Er is weinig over te vinden, alles wat ik vind is in het Engels en de meeste stukken zeggen
hetzelfde. Als het in de familie zit heb je kans dat je drager bent, en hoe dichterbij je staat hoe
meer kans natuurlijk.  Alleen in hoeverre de handicap bij mijn kindje zich zal uiten is moeilijk
te zeggen, of dat het ons helemaal overslaat.  De  mutatie zit namelijk diep in je cellen, in de
MID1 genen.  Als ze het al kunnen vertellen hoeveel kans ik zou hebben, dan nog is het
moeilijk te zeggen of het kindje zelfstandig zou worden, of de motoriek goed ontwikkeld is, of hij
of zij überhaupt kan lopen, praten of dat het meevalt en hij of zij een normaal en gezond leven
kan leiden.

‘Even’ aan kinderen beginnen is er dus niet bij.  
Ik heb er nog nooit met een dokter of arts over
gesproken omdat de tijd er nog niet voor was. 
Maar wat nu als ik het weet?  Wij zitten er al over
te dromen en stel nu dat het risico te groot is?

Ondanks dat 'onze tijd’ er nog niet is, wil ik het
binnenkort wel gaan uitzoeken. Voor een stukje
geruststelling, met welke uitkomst dan ook. 
Als het percentage namelijk te groot is moeten we
echt met z’n tweeën gaan bedenken of we dit
risico wel willen nemen. 


Lastige keuzes, maar ze zullen misschien gemaakt moeten worden. Gelukkig zijn er vandaag de 
dag zoveel meer mogelijkheden..

You May Also Like

12 Reacties

  1. Goed va je om het te onderzoeken, misschien geeft het wat rust en antwoorden op je vragen...succes met alles

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lastig inderdaad en goed dat je het aan het onderzoeken bent. Succes ermee!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat zijn moeilijke beslissingen om te nemen. Maar de medische wereld kan in onze Westerse wereld heel veel! Je bent al één stap verder : je weet tenminste al het risico en vooral wat het is. Informeer je waar ze je het beste kunnen helpen en jullie komen er vast wel uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hopelijk vind je antwoorden op je vragen, het is goed als je degelijk geïnformeerd bent vooraleer je een belangrijke beslissing moet nemen maar niet makkelijk... succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Michelle.
    Wat een dilemma.Wat lijkt me dit moeilijk.Ik wens jullie heel erg veel wijsheid.
    Dikke knuf van Rens

    BeantwoordenVerwijderen
  6. This is a hard decision, but you should bare in mind, there's never a guarantee for any of us. Maybe you or your spouse cannot even have a baby of your own, maybe you'll suffer of multiply miscarriages, maybe there'll be difficulties in labor or your kid will have a disease or disable of her/his own. This sounds really harsh, I know. But this is kind of a wake-up call, that there could be so many things that can go wrong that you haven't even thought about. And there's always a chance that everything goes well :) My life has had it's up's and down's with kids, there have been very difficult and rough times concerning my daughter's health. But life's about making most of it, like everyday could be your last one.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. I love your last sentence, you are absolutely right: you should try to make the best of every situation ..

      Verwijderen
  7. heb je bloglink aangepast ;)

    Inderdaad geen gemakkelijke keuze. Eens goed informeren en daarna je hart volgen

    BeantwoordenVerwijderen
  8. weet je Michelle...ik herken wel iets in jouw verhaal. Voordat ik zwanger werd (al heel wat jaartjes geleden ;)) wist ik ook dat ik drager kan zijn van een spierziekte, mijn zusje is daaraan overleden. Ik heb het toch uit laten rekenen hoe groot de kans was...die arts zei toen: ach...de kans is maar heel klein...de kans dat u een kindje met bv downsyndroom krijgt is groter en die kans is al heel klein! Hihi...dat heeft onze zoon vast gehoord en die dacht ws..nou...let maar eens op! En zo kregen wij jaren later een prachtig mannetje met down. En ook drie kerngezonde meiden. Wat ik hiermee wil zeggen is...volg je gevoel en verder...het gaat zoals het gaat en reken er maar op dat je het aankunt. Want zoals Nina al zegt...je denkt aan het ene..maar er kan iets heel anders op je pad komen.Geniet maar lekker van jullie kinderwens en volg jullie hart. Als het goed voelt...durf er dan maar gerust voor te gaan. Lieve groet, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reactie Petra, ik heb hem gisteravond met tranen in mijn ogen zitten lezen. Wat mooi heb je het geschreven. Ik snap heel goed wat je bedoeld, je focust op het ene maar ook dat andere kan net mis gaan. Of misschien gaat alles wel helemaal goed. Ik ga binnenkort eens de eerste stap mee zetten en dan lees je het wel verder ;)

      Verwijderen
  9. Lastige beslissingen die je moet nemen.
    Ik wens je alle goeds toe.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  10. tja...en soms overkomen al die dingen je gewoon...weet je niet eens dat je erfelijk belast bent!
    Dat zorgt er natuurlijk ook voor dat je geen lastige keuzes hoeft te maken: de kindjes zijn er immers al.
    Maar een zorg en schrik blijft het...want hoe krijg ik het allemaal bij elkaar?
    Niet 1, niet 2 maar zeer waarschijnlijk zelfs 3 verschillende erfelijke aandoeningen binnen mijn gezin.
    Het maakt mijn bestaan bepaald niet gemakkelijk.
    En nee, het is niet iets waar je zomaar over praat.
    Ik werk bij verstandelijk gehandicapten en zie daar ook heel veel.
    Iedereen die gezonde kinderen krijgt mag in zijn handen knijpen!
    Ik wens je veel moed om de keuze te maken!
    Welke weg je ook kiest, je komt er wel!

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je bezoek aan mijn blog.
Een reactie zou ik erg leuk vinden ♥