Twee jaar zonder vlees

by - april 16, 2019

Twee jaar geleden, in de maand April maakten wij de beslissing om geen vlees meer te eten. Deze beslissing kwam voort uit mijn liefde voor de dieren maar gaande weg kwamen wij er ook achter dat dit veel beter voor mens én milieu is. Nu aten wij hiervoor al minder vlees en werd er enkel nog biologische vlees gekocht, maar de beslissing om helemaal te stoppen met vlees te eten was erg fijn. Vandaag de dag, twee jaar later staan wij er beide nog voor de honderd procent achter. 


Ik schrijf er eigenlijk weinig over, niet omdat mensen het niet mogen weten maar omdat het vaak gezeur oplevert. Negatieve antwoorden waarom het slecht voor een mens zou zijn of juist afkeurend omdat wij nog wel vis, zuivel en eieren nuttigen. Dan zou het alsnog niet ´echt´ en ´beter´ zijn. Iets wat ik persoonlijk erg jammer vind, want in mijn ogen is ieder stapje er één. Of je nu minder vlees(producten) nuttigt, vegetariër-, pescotariër- of veganist bent we helpen allemaal op onze manier de dieren en onze wereld een handje mee.

De volgende vraag die mensen vaak stellen is hoe wij Eleanor dan opvoeden. Want als ze geen vlees eet zou ze niet gezond kunnen opgroeien Aller eerst vind ik dit totale onzin want in groentes, bonen en andere voedingsmiddelen zitten genoeg en soms zelfs meer vitaminen en mineralen dan in een stukje vlees. Het gaat vooral om de variatie van voeding om zo alle benodigde voedingsstoffen binnen te krijgen en aangezien wij best gezond en gevarieerd eten is deze er genoeg. 

Eleanor komt niets te kort en hoewel ik thuis geen vlees(producten) heb of mee kook, verbied ik haar buiten de deur niets. Als zij op de Peuterspeelzaal een plakje worst wil eten mag ze dit van mij. Als ze bij opa en oma een frikandel bij haar patatjes wil eten, mag dit van mij. Waarom? Omdat de keuze om geen vlees te eten persoonlijk moet zijn. Ik verbied haar niets maar ik hoop dat als zij iets ouder is ons standpunt ziet en begrijpt en misschien ook wel hetzelfde standpunt zal nemen.

Maar thuis zal zij geen vlees voorgeschoteld krijgen. Puur omdat ik de vleesindustrie niet langer wil steunen en suporten. Een keuze die niet iedereen snapt of zal snappen en dat is prima. Zolang ik er niet mee lastig wordt gevallen. Leef en laat leven is mijn motto en dit geldt bij ons ook voor de dieren. 

You May Also Like

1 Reacties

  1. Ik vind dat iedereen een mening mag hebben, maar vind het altijd reuze irritant als mensen jouw keuze niet respecteren. Of andersom. Er zijn ook vegetariërs die vinden dat anderen ook moeten stoppen met vlees eten en kunnen dat heel dwingend overbrengen. Maar wat je zegt, het moet persoonlijk zijn. Mooi dat je Eleanor daar juist vrij in laat.

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je bezoek aan mijn blog.
Een reactie zou ik erg leuk vinden ♥