De Peuterspeelzaal Tag

by - maart 25, 2019

De peuterspeelzaal hier schreef ik al dat ze er bijna heen ging, maar inmiddels zijn wij een aantal maanden verder en nog steeds had ik er niks over gedeeld. Vanaf November gaat Eleanor twee keer per week naar de Peuterspeelzaal. Twee uurtjes op de dinsdagmiddag en drie uurtjes op de vrijdag ochtend.  Vind ze het leuk? Vind ze het moeilijk dat ik weer weg ga? Door middel van deze leuke tag die ik bij Madebymalou ( plus nog wat extra vragen) voorbij zag komen, komen jullie erachter! 

 ( Alle foto's zijn door de juffen op de PSZ gemaakt)


Waarom heb je ervoor gekozen om je kind naar een Peuterspeelzaal te laten gaan?

Omdat Eleanor geen broertjes en zusjes heeft, heeft ze dus weinig contact met andere kindjes. Ook nichtjes en neefjes speelt zij niet mee dus de Peuterspeelzaal leek ons de ideale kans om haar regelmatig onder leeftijdgenootjes te brengen. Natuurlijk leert ze van ons en van mijn familie leden veel, maar het contact onderling wilden wij haar zeker niet ontzeggen.


Welke dagen en tijden gaat ze naar de Peuterspeelzaal?

Eleanor gaat op de dinsdagmiddag van 12.45 tot 14.45 uur en op de vrijdag ochtend van 08.30 tot 11.30 uur. In totaal is dit vijf uur per week met uitzondering van vakantie weken, dan is de school natuurlijk gesloten. De vrijdag ochtend is top geregeld maar de Dinsdagmiddag vind ik soms nog wel eens lastig, want ze slaapt natuurlijk nog tussen de middag!

Normaal gesproken slaapt ze van 12.15 uur tot ongeveer 14.00 a 14.30 uur. Dit kan natuurlijk niet meer nu ze naar de Peuterspeelzaal gaat, daarom probeer ik haar altijd een beetje moe te maken op de dinsdag ochtend zodat ze van 11.00 tot 12.15 uur nog even kan slapen. 

Soms lukt dit en soms niet. De dagen dat zij geen middagslaapje wil doen gaan verrassend goed, maar wel kan je aan de avonden merken dat ze dan iets minder gezellig is. Ik had dan ook liever twee ochtenden gehad maar helaas kan dat niet. Je bent verplicht een ochtend- en een middaggedeelte af te nemen. 



Hoe oud was je kind toen zij voor het eerst naar de Peuterspeelzaal ging?

Eleanor werd op 12 November 2018 twee jaar oud en op 16 november 2018 was haar eerste wen-dag. Op deze wen-dag mocht ik er eventjes bijblijven zodat zij niet gelijk helemaal alleen op een ´vreemde´groep moest blijven. In totaal had ik vier van dit soort ´wen-dagen´ verspreid over twee weken tijd. 

Hoe vond je kid haar eerste dag?

Het concept Peuterspeelzaal of school snapte ze toen nog niet echt. Bij binnenkomst vond ze vooral het speelgoed heel interessant. Ook hadden wij een traktatie meegenomen voor de andere kindjes en juffen omdat ze net jarig was geweest. Hierdoor mocht ze gelijk op de speciale verjaardagsstoel, werden er liedjes gezongen en mocht ze een klein cadeautje uit de cadeautjes bak pakken. Hierdoor kreeg ze ineens veel aandacht wat ze super leuk vond! En omdat ik grotendeels bij haar wen-dag mocht blijven, vond ze het allemaal prima. Ze is in totaal een uurtje alleen geweest ( van de twee uur) en dit ging prima. 

En hoe vond jij het?

Omdat Eleanor iedere woensdag van 11 tot 18.00 uur bij mijn moeder is, ben ik gewend dat ze soms niet thuis is. Natuurlijk was dit wel even anders aangezien ik mijn meisje toch bij 'vreemden' moest achterlaten maar ik had er wel vertrouwen in. Ook omdat de eerste vier keren wen-dagen waren, kon ik er geleidelijk aan wennen om haar steeds iets langer 'alleen' te laten. Al moest ik die aller eerste keer toch even wat wegslikken hoor..


Hoe verliepen de dagen erna?

De dagen erna werden automatische langer omdat ik er niet meer zolang bij mocht blijven. En de eerste paar keer vroeg ze op de vrijdag ochtend ( de langere dag van drie uur) wel eens aan de juffen waar  mama was. Maar na een kort antwoord vond ze het snel weer goed en ging ze weer lekker spelen. Wel was ze de eerste paar weken erg moe, als ik haar ophaalde zat ze regelmatig bij een juf lekker op schoot te chillen. 

Hoe vind ze het afscheid nemen?

Als wij het gebouw binnen lopen help ik haar met de jas uitdoen, ophangen en haar tasje op te hangen. Daarna loopt ze zelf het klas lokaaltje in en begint gelijk met spelen. Eigenlijk krijg ik nooit een kus, knuffel of echt afscheid. Ik neem natuurlijk wel afscheid van haar in het klaslokaal, maar vanuit Eleanor zelf hoeft het allemaal niet zo. Dit was weken zo, tot na de krokus vakantie. Ineens is ze wat verlegen en moet mama het klaslokaal mee in. Als ze er eenmaal binnen is, is het ook prima. Dan gaat ze eigenlijk gelijk aan een tafeltje zitten en begint ze met spelen. Huilen bij afscheid heeft ze trouwens nooit gedaan.

Wat doet je kind het liefst op de Peuterspeelzaal?

Eleanor vind het heerlijk om buiten te spelen, te kleuren, liedjes te zingen, knutselen of met de duplo dieren te spelen. Eigenlijk alles denk ik wel, zolang ze maar mee kan spelen. Verkleden vind ze overigens helemaal niks. 


Is je kind veranderd sinds zij naar de Peuterspeelzaal gaat?

Ik heb het idee dat haar woordenschat nog sneller is gegaan! Regelmatig haal ik haar op van de Peuterspeelzaal en dan probeert ze in haar eigen taal te vertellen wat ze heeft gedaan of heeft gezien. Ook laat ze heel trots zien als ze wat heeft gemaakt of heeft gekregen. Ook heb ik het idee dat ze heerlijk haar energie er kwijt kan, want als ik haar op haal is ze behoorlijk moe hihi.

Heeft je kindje beste vriendjes of vriendinnetjes?

Eleanor heeft nog niet echt besef van vriendjes of vriendinnetjes. Maar sinds een kleine drie weken speelt ze wat vaker buiten met het buurjongetje en hij zit ook toevallig beide dagen bij haar in de klas. En sindsdien lijkt ze soms wel enthousiast om hem ook in de klas te zien. Maar of ze veel samen spelen, geen idee. 

Heeft je kind al speelafspraakjes gehad?

Nee, maar ze is wel enthousiast als ze ons buurjongetje op het speeltuintje achter ons huis ziet. En dan wil ze ook gelijk meespelen. Maar speelafspraakjes hebben wij (nog) niet. 



Hopelijk vonden jullie het leuk om op deze manier meer over ons Peuterspeelzaal- avontuur te lezen. Misschien dat ik over een tijdje de Tag nogmaals invul om te kijken wat er veranderd is. Mocht je de tag over willen nemen, geef dan wel even credits aan Malou.


Hoe vond of vind jouw kind de Peuterspeelzaal?

You May Also Like

6 Reacties

  1. Wat leuk, weer een heel andere weekindeling zo. De foto's laten een tevreden Eleanor zien, prima toch!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het zorgt inderdaad ook voor een andere weekindeling, soms even een lekkere onderbreking. Als thuisblijf moeder heb je weinig wat 'moet', dan zijn dit soort dagen/tijden soms wel even lekker. En Eleanor vind het er erg leuk, een win-win situatie dus!

      Verwijderen
  2. Wat leuk om eens zo te lezen, ik kreeg laatst de vraag of ze daar heen gaat, maar wij houden het bij de 2 dagen gastouder. Daar zijn genoeg kindjes en leert zo ook genoeg.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ook prima toch! Als ze maar onder de kindjes komen, of dit nu op de peuterspeelzaal, speeltuintjes of gastouders is. Een mooie oplossing toch.

      Verwijderen
  3. Leuk om dit te lezen, vooral omdat ik nu nog in dit vakgebied werk :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het zou mij best leuk lijken om eens een weekje mee te draaien tussen al die kids ;)

      Verwijderen

Bedankt voor je bezoek aan mijn blog.
Een reactie zou ik erg leuk vinden ♥