Dreambird | Het begin

by - februari 10, 2019


Als klein meisje leerde ik van mijn oma breien. Niks bijzonders eigenlijk, echt de basis steken. Steken opzetten, recht- en afrecht breien en dan heb je eigenlijk alles al wel gehad. De laatste jaren leerde ik op eigen houtje wat steken erbij en leerde ik ook patronen volgen. En zo breidde ik op en aan wat items ( zoals bijv het baby dekentje) maar eigenlijk was haken altijd meer mijn ding. Maar de laatste tijd begon het haken mij tegen te staan en wilde ik de breipennen er weer eens bij pakken. Ik wist gelijk al dat mijn nieuwe project de Dreambird sjaal zou worden.


Een mooi maar moeilijk patroon - dacht ik- eentje die ik al enkele jaren op het oog heb. Eentje die vele uurtjes in beslag zou gaan nemen. Ik vroeg wat advies aan Nina voor de garen keuze. Voor haken heb ik mijn vaste, favoriete merken maar als het op breien aankomt ben ik echt nog beginnend. Ik koos dit keer voor het merk Drops en beide garen zijn licht van gewicht. Iets wat mij wel prettig leek, aangezien het een grote sjaal gaat worden. Een bolletje zwart voor de achtergrond en de veren zullen in verschillende paars en blauw tinten worden gebreid. 


Ik pakte het patroon van de Dreambird erbij en raakte gelijk al een beetje ontmoedigd. Want jeetje wat een moeilijke dingen stonden erin! Ik opende enkele youtube filmpjes en voordat ik het wist had ik die moeilijke steken onder de knie..

Langzaam breidde ik pen voor pen af en ik kwam tot de ontdekking dat het patroon helemaal niet zo moeilijk is. Toen ik eenmaal het concept van 'Short Rows' onder de knie had breidde het zo weg. Het is geen breiwerkje die je gedachteloos weg breid voor de tv, maar eentje waarbij tellen en stekenmarkeerders je beste vriendinnen zijn. Ik vind het niet erg, dit houdt het spannend.  


In een kleine vier uur tijd had ik de eerste veer gebreid. De sjaal zal rond de twintig veren gaan bestaan en hiermee zal het dus heel wat uurtjes in beslag gaan nemen. Maar het plezier in het breien ervan staat voorop en als ik de sjaal volgend jaar winter zou kunnen dragen, dan zou dit fijn zijn. Maar tot die tijd brei ik lekker verder en bij de volgende update zal ik de 'veren' echt goed laten zien. 

Brei jij momenteel? 

You May Also Like

8 Reacties

  1. Een shawl met grote uitdaging, wat het ook erg leuk maakt. Goede start. O, ja altijd sokken op de naalden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sokken breien is ook leuk, je hebt al een mooie collectie!

      Verwijderen
  2. Goed van je! Die garen zien er al schitterend uit en bovendien heerlijk zacht en warm. Veel breiplezier!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik kan niet breien of haken. Ik ben linkshandig en bij handvaardigheid moest ik altijd maar gaan tekenen / kleuren want het was allemaal zo lastig uit te leggen..... :(

    Ik ben blij dat ik kan borduren, al zei mijn moeder altijd dat ik dat ook verkeerd doe.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat jammer zeg! Ik weet bijvoorbeeld wel dat er tegenwoordig steeds meer youtube filmpjes zijn het ook voor linkshandigen uitleggen, dus mocht je het echt nog eens willen leren..

      Verwijderen
  4. Ik was meteen verliefd op die Dreambird sjaal toen ik hem tegenkwam op Pinterest. Nadien zag ik hem hier bij jou ook langskomen en ik kijk er nu al naar uit om je vorderingen te kunnen volgen. Ik zie het zelf niet goed zitten om aan zo'n project te starten. Deels door de moeilijkheidsgraad waardoor het minder ontspannend voor me wordt maar ook omdat ik snel last krijg bij het breien en haken. Een tijdje terug heb ik wel nog eens mijn borduurwerkje bovengehaald dat al een hele poos stil lag.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind het een mooi patroon, ben benieuwd hoe die word! En tegenwoordig kan je toch wel heel veel leren als je een beetje aanleg hebt via youtube enz. Ik probeer ook zelf uit en vraag eigenlijk niks meer aan mijn moeder of oma ;)

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je bezoek aan mijn blog.
Een reactie zou ik erg leuk vinden ♥