Eleanor | Twee jaar update

by - januari 09, 2019

De laatste update over Eleanor is alweer van September. Hoog tijd voor een nieuwe dus, al weet ik niet hoeveel er nog zullen volgen. Na het tweede levensjaar ga je toch wat minder mijlpalen en bijzonderheden met je kindje beleven. De meeste dingen zoals:  staan, lopen, rennen, springen, zelf eten, traplopen, zelf in slaap vallen, zichzelf wassen, helpen met aankleden etc heeft ze al onder de knie en het wordt een kwestie van verfijnen. Momenteel zie je de grootste verandering in haar spraak en motoriek.  Dus misschien dat dit de laatste update wordt, maar dan is de reeks in ieder geval mooi afgesloten..



Groei

Omdat Eleanor alweer twee jaar is geworden moesten wij ons laatst op het consultatie bureau melden voor de tweejaarlijkse controle. Alles was dik in orde en de kleine meid is nu 92 cm en weegt 14.5 kg. Een flinke meid die zoals bij iedere controle heerlijk haar eigen curve lijn volgt. Toen ik de aantal centimeters zag begreep ik ook gelijk waarom shirtjes in maat 92/98 al zo krap werden! Nu hangt er netjes allemaal maatje 104 in haar kast en dit past haar gewoon veel beter.


Voeding

Als een echte Peuter verschild haar eetpatroon enorm! De ene dag vraag ik mij af waar ze al het eten laat en de andere dag eet ze bijna niks. Behalve haar fruit, dat eet ze eigenlijk altijd wel goed.  Al kan ze momenteel heel moeilijk doen om de schilletjes, dus het meeste fruit schillen wij voor haar. Inmiddels weet ik dat het beter is om haar gang te laten gaan, dan voeding op te dringen. Nee is nee en onze Peuter is eigenwijs genoeg. Maar dat geld ook voor ons. Ze eet wat ik op tafel zet en als ze niet wil eten, kan ze haar toetje ( vanille vla) krijgen en anders niets.

Gelukkig krijgt ze nog steeds haar twee flesjes peutermelk per dag. Eentje voor haar middag slaapje ( met 120 ml water) en eentje voor de nachtrust ( van 180 ml water) dus ze krijgt iedere dag tenminste iets binnen. Deze flessen wil ik op den duur gaan afbouwen, maar momenteel eet ze zo wisselend dat ik de flesjes melk en pap voor nu nog wel even fijn vind. 



Slaap

Ondanks dat ik het gevoel heb dat wij niet mogen klagen vond ik haar nieuwe tijden van opstaan toch wel even wennen. Tijden van 06.00 a 06.30 werden ineens dagelijkse kost. Achteraf kan ik dit verklaren door haar doorkomende kiezen en het feit dat ze erg verkouden werd. Want hierna ging ze ineens weer uitslapen met uitschieters naar 08.15 uur.  Maar momenteel wordt ze tussen de 06.30 en 07.00 uur weer wakker dus ik denk dat ik er wel vanuit kan gaan dat dit haar nieuwe tijd is.

S'nachts slaapt ze wel weer goed door. Dit ging wel gepaard met een kleine slag en stoot. Zoals jullie weten lag ze al een tijdje in haar grote meisjes bed, maar na een ruime week sliep ze niet meer door. Ik denk dat ze teveel bewegingsruimte in het bed heeft dus momenteel slaapt ze weer in haar ledikantje en sindsdien gaan de nachten weer goed.

Haar middagslaapje verschild wel enorm. In de afgelopen maanden heb ik tot nu toe drie keer gehad dat ze haar middagslaapje oversloeg. Te wijde aan niet moe genoeg zijn denk ik. En de ander keren slaapt ze 1.5 tot 2 uur en soms zelfs 3 uur. Best verschillend dus.


Ontwikkeling

Met dit topic weet ik niet eens waar ik beginnen moet! Ze heeft zoveel geleerd in de afgelopen drie maanden!  Wat ik eerder al benoemde, dat haar motoriek is verbeterd. Ze heeft meer geduld gekregen en hierdoor kan ze zich iets langer op taken, spelletjes en klusjes concentreren. Ook is haar spraak en woordenkennis zo ontzettend snel gegroeid. Ik kan bijna de aantal woordjes die ze kent niet meer tellen. Ze spreekt eigenlijk alleen nog maar in twee of drie woord zinnetjes en ze begrijpt ook steeds meer.  Ze oefent met tellen, kleuren benoemen en met liedjes zingen. 

Ze kan zichzelf met de week beter uitdrukken in woorden, wat voor mij fijn is maar voor haar zelf nog meer! De frustratie wordt hierdoor wat minder. Want oh oh oh dat kennen we hier ook in huize Kersenbloesems. Ons kleine driftkopje kan er wat van. De driftbuien zijn vaker en heftiger geworden en ook gaan wij door een heuse 'Nee fase' en 'Alles-is-van-mij' fase.

Maar gelukkig is ze emotioneel ook gegroeid. Ook in de omgang naar ons toe. Ze is zich nog veel aan ons gaan hechten en vind het ook vervelend als papa of mama zich pijn doet of boos op d'r is. Ze krijgt en geeft kusjes, knuffels en kan heerlijk tegen je aan komen zitten op de bank. 




En dit somt alle veranderingen en ontwikkelingen omtrent onze kleine Eleanor wel op denk ik. Binnenkort zal er nog een blogje online komen over de Peuterspeelzaal en hoe zij dit vind. En ook nog een artikeltje over haar favoriete speelgoed maar qua ontwikkelingen kan ik alleen maar zeggen dat ze het zo goed doet! Wij zijn zo trots op haar. Ze wordt al echt een grote meid, een meisje waar ik steeds meer liefde voor voel en de dagen worden steeds makkelijker en leuker met haar.

Mocht je de afgelopen updates over haar ontwikkelingen per maand/maanden nog eens willen terug lezen, blader dan eens in mijn Categorie: Family 

You May Also Like

5 Reacties

  1. Jeetje, 2 jaar alweer. Dat gaat echt snel Michelle.
    Zo lees ik dat jullie een kindje willen en heb je er al eentje van 2 jaar :-))))
    Leuke ontwikkelingen en ja, als ze 2 jaar zijn dan zijn de eerste keren lopen etc er niet meer maar..... er komen nog meer eerste keren hoor. School bv hihi...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou inderdaad, een eerste keer PSZ, school, misschien straks speelafspraakjes, schoolreisjes.. Nog genoeg leuks om naar uit te kijken!

      Verwijderen
  2. Waar blijft de tijd zeg, ik wilde dat onze meid zo sliep. Helaas nog geen nacht doorgeslapen en laatste dagen sinds ze bij opa en oma heeft geslapen en verkouden is ligt ze weer naast mij... Al vind ik dat stiekem ook wel erg genieten.

    Maar heerlijk zo'n meisje die alles lekker op haar eigen manier doet, groei alles. Geniet er van!

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je bezoek aan mijn blog.
Een reactie zou ik erg leuk vinden ♥