Binnenkort mag Eleanor naar de PSZ

by - oktober 15, 2018

Een kinderverjaardag is altijd een mooie mijlpaal. Niet alleen voor de dingen die ze al hebben geleerd, maar ook omdat het een begin van een nieuw levensjaar, een nieuwe periode is. En hoewel ik de eerste verjaardag van Eleanor speciaal vond, vind ik haar komende, tweede verjaardag ook wel spannend en bijzonder. Want ons kleine meisje is al niet meer zo klein! En dat niet alleen, ze mag binnenkort ook naar de peuterspeelzaal! Ze is op 12 november jarig en ze mag gelijk in diezelfde week al beginnen. Een spannende, nieuwe periode gaan wij dus binnenkort in.


Ik kreeg de afgelopen maanden wel eens de vraag of Eleanor ook naar de Peuterspeelzaal zal gaan, welke precies en waarom ze er heen gaat. 'Ik ben immers thuisblijfmoeder.' Mijn antwoord bleef dan ook altijd het zelfde. Eleanor is iedere dag bij mij, bij Chris en af en toe bij mijn ouders. Soms gaan wij op visite bij familie of vrienden maar eigenlijk heeft ze weinig contact met andere leeftijdsgenootjes/kinderen. Dat was ook de rede dat ik naar het Mamacafe ging/ga. Maar na de rondleiding weet ik bijvoorbeeld nu ook dat ze ook langzaam aan voorbereid wordt op haar komende schooljaren. Maar het contact met anderen en leeftijdgenootjes en de verandering van haar (vertrouwde) omgeving blijven de hoofdredenen voor mij.

Toen Eleanor anderhalf jaar werd ben ik mij is gaan oriënteren naar peuterspeelzalen in de buurt, hun openingstijden en de kosten die eraan verbonden zitten. Al snel vonden we er eentje hier dichtbij en ik maakte een afspraak voor een  kennismaking en rondleiding.  Dit verliep heel prettig en gezellig. Zo gezellig dat Eleanor gelijk al in de speelhoek ging spelen. Ik vond zelf het gesprek een fijne opening, zo wist ik precies bij welke personen mijn kindje terecht komt, hoe groot de groepen zijn en de structuur van de dagen.  Ik schreef haar er gelijk in.

Nog een klein maandje en dan mag mijn kleine meisje voor het eerst naar de PSZ, althans dan begint ze officieel. Hiervoor hebben we een aantal 'wen dagen', maar wanneer deze zullen zijn weet ik nog niet. Ik ben zo benieuwd hoe ze het gaat vinden! Ik voorspel dat ze het spelen met andere kindjes, het andere speelgoed, de aandacht en het feit dat ze nieuwe dingen gaat leren erg leuk gaat vinden. Of ze het erg vind, dat mama op een gegeven moment even een paar uurtjes 'weg' is, weet ik niet. Maar dat gaat vast wel goed komen. 


Hoe vond jouw kindje(s) de Peuterspeelzaal? 

You May Also Like

5 Reacties

  1. Wat wordt ze al groot! Leuk, zo'n nieuwe fase!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk om te horen dat ze erheen gaat! Is zeker een meerwaarde voor kinderen, weet ik uit ervaring omdat ik er werk :-) Is een goede voorbereiding op school maar ook het contact maken met leeftijdsgenootjes. Ben benieuwd hoe ze het gaat doen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk om jouw ervaring ermee te horen! Wij zijn ook erg benieuwd, ze vind het steeds leuker om met andere kindjes te spelen dus ik denk dat dit wel een goede keuze is.

      Verwijderen
  3. Wat gaat het hard, ik weet nog niet hoe het hier zal gaan. Ze gaat natuurlijk al twee keer in de week naar de gastouder waar ze ook veel leert. Ben benieuwd hoe ze het gaat vinden, hier moet ik nog even uitzoeken omdat ik haar ook niet naar een standaard school wil sturen moet ik even zoeken ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het moet natuurlijk ook wel met je eigen rooster uitkomen. En aangezien ze ook naar een gastouder gaat is het misschien minder nodig bij jullie?

      Verwijderen

Bedankt voor je bezoek aan mijn blog.
Een reactie zou ik erg leuk vinden ♥