Eleanor | 20 maanden oud

by - juli 23, 2018

Hoewel ik vorige keer schreef, dat ik minder vaak deze updates zou gaan plaatsen vond ik deze maand het zonde om er geen te schrijven. Want onze kleine dreumes ontwikkeld zich weer goed. Genoeg dus om over te schrijven, lees je mee ?


Groei


Hoewel ze voor mijn gevoel niet zoveel is gegroeid, krijg ik regelmatig de opmerking dat ze langer is geworden! Dit is ook wel een klein beetje aan haar rompers en t-shirtjes in maat 92 te zien, maar op zich kunnen ze nog wel een tijdje. Onder het mom van: 'Alles wat mama doe, doe ik ook' gaat zij nu ook regelmatig op de weegschaal staan. Als ik mij weeg, wil zij gelijk ook. Of beter gezegd, ze duwt mij er gewoon af! Zo graag wil ze er op. Op zich wel handig want zo kon ik gelijk haar nieuwe gewicht zien, 13.5 kg. Een half kilo'tje meer als vorige maand.


Voeding


Weten jullie nog dat ik in de vorige update schreef dat ze met eten wat lastiger werd? Dit is grotendeels al weer opgelost. Een combinatie van volhouden en de fase afwachten denk ik. Momenteel eet ze bijna alles weer, ze eet alleen wel minder. Maar zo lang ze gezond is en goed groeit lijkt mij dit geen probleem. Als ze iets niet wil eten, zoals bijv. haar maaltijden dan maak ik hier tegenwoordig geen probleem meer van. Dan niet. Ik ga haar geen tweede of derde keuze meer geven, maar dan is het gewoon klaar. Tijdens het avond eten wil ik haar nog wel eens een boterhammetje maken, maar als ze deze dan ook niet wil houdt het op. En dit begint ze door te krijgen, dus meestal eet ze het gerecht dan wel op. 

Momenteel is ze helemaal gek op geroosterd brood zonder beleg, gele vla, aardbeien en rijstwafels.



Slapen

Op het gebied van slapen was het één en ander veranderd. De nachten sliep ze wel super goed! Zelfs op vakantie sliep ze iedere nacht door, terwijl het toch een vreemd bed en andere omgeving was! Ik was dan ook super trots op ons kleine meisje en had na de vakantie er ook weer iets meer vertrouwen in. De nachten zoals eerder genoemd, slaapt ze grotendeels door. Ik denk dat wij afgelopen maand één a twee keer eruit moesten voor haar.  

Ook in de avond en middag slaapt ze goed in, alleen ze had een fase dat ze s'ochtends vroeg wakker werd. Zo tussen 06.00 en 06.30 uur. En nu weet ik dat vele moeders dit standaard hebben en dat ik eigenlijk niet mag klagen, maar ons meisje is een slaapkopje! Als zij zo vroeg wakker is, merk je dit gelijk aan haar. Het is gewoon niet haar normale slaapritme en krijgt hier na een paar dagen echt last van! Niet zo gezellig dus, zeker niet als het in je vakantie periode valt hihi. Ik probeerde haar wat later naar bed te brengen s'avonds zodat ze s'ochtends ook wat later wakker zou worden en de ene dag werkte dit wel en de andere niet.

Achteraf gezien had dit nieuwe slaapgedrag te maken met de nieuwe fase waar ze doorheen moest en door het doorkomende van de laatste kiezen. En vooral met het krijgen van tanden en kiezen gaat onze kleine meid rommelen met slaapjes. Momenteel slaapt ze weer tot een uurtje of 07.30 a 07.45 wat een perfecte tijd voor haar is. En dan gaat ze in de avond tussen 19.00 a 19.30 richting haar bedje. Iets later als normaal dus, maar met deze zomerse dagen/avonden is dit ook wel gezellig.


Humeur

Door de nieuwe fase, doorkomende kiezen en ander slaapritme was ons kleine meisje soms even niet zo gezellig. En dan duren de dagen best lang als thuisblijfmoeder! Gelukkig had Chris deze maand ook twee weken vrij en konden wij deze pittige dagen samen opvangen, wat erg fijn was! Verder zitten wij volop in de dreumespuberteit en de daarbij horende driftbuien. Tijd om de opvoeding nog wat duidelijker voor ogen te krijgen. Want om erachter te komen wat je beide wilt, toestaat en niet toestaat en punten waar je extra scherp op moet/wilt zijn vergt nog wel wat denkwerk en communicatie. 

Zo doende hebben wij ook wat verschillende, handige opvoedkundige boeken via de Bibliotheek geleend om te kijken welke richting wij op willen gaan en om ideeën op te doen. En ik moet zeggen, dit werkt geweldig voor ons! Wij hebben na twee boeken te hebben gelezen al veel fijne ideeën en steuntjes in de rug gekregen. Wat ook zichtbaar werkt op Eleanor en haar peuterpuberteit, super fijn dus!

Ook heeft ze deze maand wat last gehad van verlatingsangst en verlegenheid. Nog nooit hebben wij dit zo sterk bij haar ervaren, dus het was af en toe even wennen. Maar wetende dat het erbij hoort, maakt het minder erg..



Ontwikkeling

Hoewel ik niet het idee heb dat ze afgelopen maand echt iets nieuws heeft geleerd, heb ik wel het idee dat al haar handelingen wat soepeler en minder 'houterig' gaan. Ze heeft meer grip op wat ze doet en kan en valt nog minder vaak doordat haar evenwicht is verbeterd. Haar woordjes worden duidelijker en ook leert ze af en toe een nieuw woord. Ze leert de geluiden die bij dieren in haar boekjes staan, ze kan nu zelfstandig een duplotoren bouwen, loopt rustig 2 km met je mee, geeft vaker uit haarzelf een handje tijdens het wandelen, begint met terug te communiceren, begint echt te snappen wie mama, papa, oma en opa is. En ook wie 'vreemden' zijn. 




Kortom een maand waar we allemaal weer veel in hebben geleerd. En hoewel het soms pittig kan zijn, wordt het voor mijn gevoel alsmaar leuker. En soms zelfs ook makkelijker. Ze leert nu langzaam aan steeds beter en langer zichzelf te vermaken ( op een goede dag) en dit is toch wel heel erg handig als je even met het huishouden verder wilt. Of lekker als mama even rustig haar koffie wil opdrinken ;) Op naar de volgende maand!


You May Also Like

4 Reacties

  1. Wat leuk om zo met de ontwikkeling mee te lezen. Wat is het voor mij dan lang geleden dat ik deze dingen met mijn meiden meemaakte zeg. Maar wel helemaal herkenbaar gelukkig.
    Wat een super foto’s heb je er weer bijgeplaatst, vooral die met de zonnebril... helemaal te gek.
    Fijne nieuwe maand,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Super leuke foto's en wat leuk om zo te lezen. Ik denk als je je meisje elke dag ziet dat je niet zo snel door hebt dat ze toch groeit.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wauw een echte dame dus al ;-)
    Leuk om zo wat meer over de ontwikkeling te lezen

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je bezoek aan mijn blog.
Een reactie zou ik erg leuk vinden ♥