Eleanor | 16 t/m 19 maanden update

by - juni 13, 2018

Als je kindje ouder wordt, merk je dat de mijlpalen ook een stuk minder worden. Ze kunnen immers steeds meer. In dat eerste jaar leert je baby zoveel, dat ze bijna iedere maand wel iets nieuws leren. Ik merkte dat na Eleanor's eerste verjaardag dit al een stuk minder werd. Niet zo gek, aangezien onze kleine dame al heel veel dingen kon. Maar deze maandupdates werden voor mijn gevoel ook moeilijker om te schrijven, omdat er simpel weg minder te vertellen was. Ik wilde het graag eens per twee maanden gaan schrijven. En dit werd uiteindelijk drie maanden oeps. Niet helemaal volgens bedoeling, maar deze keer heb ik genoeg om te schrijven, want die kleine meid van ons is door heel wat veranderingen gegaan!

foto credits: Patty Peppe

Groei


De kleine meid ontwikkeld zich niet alleen goed,ze heeft ook een heuse groeispurt gehad! Van de één op de andere dag merkte ik dat de kleertjes minder mooi zaten. Ze weegt nu precies 13 kg en is is 94 cm lang. Ik ben dan ook erg benieuwd welke lengte ze over een aantal jaar zal krijgen, aangezien Chris ook behoorlijk lang is. Van kleding past ze nog steeds in maat 92 maar ze gaat al heel langzaam richting de 98. Van luiers draagt ze nog steeds maatje 5, deze passen nog perfect.

En dit was natuurlijk al wel op mijn foto's te zien, maar het haar van onze dochter is ook veranderd! Van wat kleine krulletjes in de nek is ze full on krullebol geworden! Deze genen heeft ze duidelijk van mijn moeder en tweeling zus, want papa en ik hebben beide redelijk stijl haar.


Voeding


Oh jongens! Weten jullie nog dat ik schreef dat ze zo goed at? Wij waren duidelijk in een andere periode/ leeftijdsfase met haar beland. Het was niet dat ze gerechten en producten totaal niet lustte, maar ze werd ineens heel kieskeurig en vond het spelen ermee veel leuker! Nu moet ik ook eerlijk bekennen dat wij zelf ook een aantal veranderingen hebben doorgebracht in haar eetpatroon, maar bij een dreumes van toen die tijd 17 maanden is dat natuurlijk ook normaal. Denk ik..

I.p.v haar eten deels te pureren ben ik haar het in kleine stukjes gaan aanbieden. Ook het tijdstip van de avondmaaltijd is veranderd, deze heb ik uitgesteld zodat wij samen als gezin aan tafel konden gaan eten. Of ze er nog niet klaar voor was, geen idee? Maar geprakt voedsel wilde ze ook al niet meer. De laatste tijd zijn regelmatig volle bordjes weer terug naar de keuken gegaan of Bentley kon het van de grond opeten. Gepaard met gemiep, geschreeuw, gehuil en gesmeer. Ja dit kostte enig geduld maar inmiddels eet ze weer oke. Niet geweldig goed, maar schijnbaar hoort dat ook wel bij deze dreumes fase.

Zo ziet haar voedingsschema er nu uit:

08:00 uur Een boterhammetje ( een halve of een hele, dit verschild per dag)
08.45 uur Een rijstwafel, halve eierkoek of een soepstengel
10.15 uur  Een stukje fruit
11.45 uur  Een boterhammetje ( een halve of een hele, dit verschild per dag)
15:15 uur Een stukje fruit
17:00 uur Een stukje komkommer om haar zoet te houden terwijl ik kook
17:30 uur Avond eten + een klein bakje gele vla
19:00 uur Een flesje dreumesmelk van 180 ml.

Ze eet dus niet iedere dag dit alles op en sommige dagen wel weer. Gelukkig lijkt ze hier zelf geen last van te hebben, maar als ouder zijnde is het nog wel eens lastig als je kindje niet wil eten. Binnenkort meer hierover..


Slapen


Het slaapritme ging best goed de afgelopen tijd. Met uitzondering van wat nachten mochten wij zeker niet klagen. Zeker niet als je de huidige nachten vergelijkt met een tijdje terug. Zelfs met die hele warme dagen en nachten sliep ze goed. Wel heb ik wat vuilniszakken tegen haar slaapkamer raam geplakt. Met haar kamer op het zuiden, brand heel de dag de zon op haar  raam. Deze vuilniszakken zorgen er een beetje voor dat de warmte buiten blijft, maar ook dat haar kamer wat donkerder wordt. Wel zo fijn voor die vroege, lichte ochtenden!

En enkele keer sliep ze goed in, maar werd ze s'nachts huilend wakker. De ene keer was dit met een speentje te verhelpen en de andere keer kwam de slaaptraining weer van pas. En de tijd dat we dan met haar druk waren varieerde van 15 minuten tot twee uur. Momenteel heb ik het idee dat ze (beter) heeft geleerd hoe ze zelf weer in slaap kan vallen. Eerder had ze hier moeite mee en moesten wij  altijd naar haar toe ( icm slaaptraining) maar de laatste tijd hoor ik haar s'nachts wel, maar valt ze zelf weer in slaap. Zo fijn, niet alleen voor haar maar natuurlijk ook voor ons. Ik kan merken dat ik hierdoor ook makkelijker in slaap kom, beter slaap en zelfs tegenwoordig minder nachtrust nodig ben!

Momenteel gaat de kleine dame tegen 19:00 a 19:15 uur naar bed en slaapt dan tot gemiddeld 07:20 uur. In de middag gaat ze tegen 12 uur naar bed en slaapt dan tussen de twee en drie uur.


Humeur


Haar humeur schommelt erg deze dagen. Eleanor is nooit een meisje geweest die altijd, iedere dag maar vrolijk is. Haar humeur verschilt per dag. De ene dag moet je zelf heel veel moeite doen om haar aan het lachen te krijgen en tevreden te houden en andere dagen heb je er geen kind aan. Over het algemeen vind ik haar humeur beter worden, maar nu ze weer last van doorkomende kiezen krijgt is dat tevreden kleine meisje even ver te zoeken.

Ook de driftbuien zijn volop aanwezig, eigenlijk al wel een hele tijd. Het grote verschil met nu vind ik dat het huilen over gegaan is op gemiep. Ik weet nu precies wanneer ze echt huilt en wanneer ze zich 'aanstelt' omdat ze iets niet mag. En dit is fijn! Heel fijn. Hiervoor wist ik nooit zo goed wat er precies aan de hand was, ze huilde gewoon vaak tot bijna altijd op vol volume. Ik moest altijd lang zoeken of ze ontevreden was, hongerig was, zich pijn had gedaan of iets anders. Maar hoe ouder ze wordt, hoe makkelijker dit te ontcijferen is. En dat gemiep, ja daar wordt ik steeds korter af mee. En dat helpt enorm. Een goede vooruitgang vind ik dus..


Ontwikkeling

Ook haar ontwikkeling qua motoriek, spraak en zelf kunnen is enorm verbeterd! Zo kan ze al een beetje rennen, zelf de trap op, met hulp de trap af op haar achterwerk, helpen met aankleden, kleine opdrachtjes uitvoeren zoals bijv 'pak de bal maar' of 'loop maar naar de fiets', een torentje van stapelbekertjes bouwen, ze kan rustiger met dieren omgaan, ze kan zelf op- en van de bank af, ze kent inmiddels 13 verschillende woordjes en probeert al kleine zinnetjes te maken, ze kan beter zelf spelen, ze kan zelf yoghurt en vla met een lepeltje eten, ze danst op bepaalde liedjes, soms krijgen wij ineens een knuffel of een kusje, ze kan uit een gewone beker drinken, voorlees boekjes zijn geweldig,  ze kan al redelijke afstanden zelf lopen en ze wil trouwens het liefste alles zelf doen.




En dat was em! Haar update tot haar 19e maand, een lekkere lange update is het dit keer geworden. Hopelijk vonden jullie het leuk om even bij te lezen. Ik ben heel benieuwd wat onze kleine meid deze komende maand bij zal leren. Ik kijk er alvast naar uit, want hoe cliché het ook klinkt, het wordt steeds leuker met haar! Wel intensiever soms, maar zeker ook leuker!

You May Also Like

3 Reacties

  1. Wat leuk om weer eens bij te lezen! Ik zit ook echt te kijken van de prachtige krullen van je dochter. Wat een veranderingen allemaal. Het is voor mij alweer lang geleden, de jongste is al bijna 15. Maar we mogen nu genieten van de ontwikkeling van een lief buurjongetje, nu een paar maanden.
    Jullie dochter doet het heel goed! Fijn dat je steeds meer onderscheid krijgt tussen gemiep en als er echt wat is. Ik weet nog hoe lastig ik dat vond.
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat super leuk om te lezen, het is op zich ook wel leuk om ze nu een beetje samen te voegen, denk dat als ze wat groter zijn het inderdaad lastig word om te schrijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. gaat allemaal zo snel he,
    hier mogen we binnenkort afscheid nemen van maatje 56 ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je bezoek aan mijn blog.
Een reactie zou ik erg leuk vinden ♥