Wie huppelt daar buiten?

by - april 23, 2018

Bij de koop van ons huidige huis wist ik al snel dat de konijnen buiten zouden komen te wonen. Nog nooit eerder had ik ze buiten gehouden, maar met de komst van een tuin was dit een mogelijkheid! Een fijn binnenverblijf met een grote ren eraan vast, was altijd mijn droom. Dit stond zelfs op mijn 'Mijn wensen voor een koophuis' lijstje. En terwijl wij nog dozen aan het uitpakken waren bestelde ik een konijnenverblijf. 




Deze zag er mooi uit, maar beviel helaas niet. Het verblijf en bijbehorende ren kan je hier (klik) nog eens bekijken. Voor toen was het oké, maar ik wist na twee maanden al dat ik graag iets anders wilde hebben. Dus ik ging met mijn vader overleggen. Hij heeft altijd onze konijnenhokken thuis gebouwd en ging dit keer ook voor mij aan de slag. Eerst voor een binnenverblijf, zodat ze in de winter periode lekker binnen in de schuur stonden. En twee weken terug werd ook de buiten ren gebouwd. 


Het is een fijne ren geworden met genoeg ruimte. Via een opening in de schuur kunnen ze met het trappetje zelf naar boven en beneden lopen. Ik was eerst bang dat dit te steil voor ze zou zijn, maar Murray huppelt vrolijk het trappetje op en af. Floortje heeft er iets meer moeite mee, maar dit zal ongetwijfeld door haar leeftijd komen. Dus voor nu help ik haar nog een handje tot dat ze het zelf doorkrijgt.

Zoals je kunt zien is heel de ren bedekt met gaas,  dus ontsnappen is niet mogelijk en ook roofdieren hebben geen kans. Want met al die buurt katten en buizerds hier is dat geen overbodige luxe.  Aan de voorkant, aan de bovenkant zit een deurtje zodat ik er zelf ook in kan. Altijd handig voor de schoonmaak maar ook voor calamiteiten.  En de konijnen? Die vinden het prachtig! Door de ruimte kunnen ze heerlijk hun pootjes strekken. Binnenkort zal er ongetwijfeld nog speelgoed en een zandbakje voor ze inkomen, maar voor nu kunnen ze lekker ongestoord rennen.



En niet alleen de konijntjes genieten van hun ruimte en vrijheid, maar ook de dreumes vind het reuze interessant. Zelfs na ons bijt-incident! De afgelopen dagen ben ik vaak samen met haar voor de ren te vinden, samen gras aan de konijn te voeren. Heel schattig plukt ze nu zelf wat grassprietjes en probeert dit aan Murray en Floortje te voeren. Als dit geen konijnen vriendinnetje wordt, dan weet ik het ook niet meer..

Op naar een fijn buitenseizoen samen met onze konijnenvriendjes 

You May Also Like

4 Reacties

  1. Oh wat super leuk! Doet me denken aan mijn jeugd, toen had ik er ook 2 buiten staan<3

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ziet er prachtig uit, ze gaan zich zot ammuseren.
    Vraagje, is de onderkant van je ren ook bedekt met gaas ?
    Zoniet best even doen.

    Hier graven ze echt putten en tunnels zowel de konijnen als kippen spannen samen. Heb niets meer om de putten te vullen en nu gaan ze bijna aan de andere kant van ons tuinhuis uitkomen als ze blijven doorgaan...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat leuk! Ik heb vroeger ook konijnen gehad, toen ik nog klein was. Mijn vader had een hok voor ze gemaakt en ik vond het fantastisch om ze te hebben en ze elke dag te voeren. Ik heb er leuke herinneringen aan. Ik weet zeker dat Eleanor dat ook zo gaat ervaren.

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je bezoek aan mijn blog.
Een reactie zou ik erg leuk vinden ♥