Eleanor | 16 maanden oud

by - maart 19, 2018


Groei


Qua centimeters en kilo's zit ze al een hele tijd op dezelfde getallen. Wel heb ik het idee dat ze langzaam haar baby vetjes aan het verbranden is. Wat natuurlijk ook wel logische is met al die beweging! En je hoort of leest het wel vaker dat als kindjes eenmaal beginnen te lopen, dat ze die baby vetjes kwijt raken. Aan de ene kant vind ik het wel jammer, want het zag er altijd zo schattig uit die mollige armpjes en beentjes. Maar aan de andere kant, ze wordt- en ziet er al echt uit als een mini mensje! 

Haar haartjes beginnen wel te groeien, het enige misschien wel wat momenteel groeit.. We kunnen zelfs al een staartje achterop maken en ook haarclipjes hebben wij voor het eerst uitgeprobeerd. Tot nu toe laat ze alles redelijk goed inzitten! Ook krijg ik steeds meer te horen dat ze op mij lijkt, 'echt een mini mies' zeggen familie leden dan! Super leuk om te horen! Ik zal binnenkort eens wat baby foto's van mijzelf opzoeken.





Voeding

Het eten gaat nog steeds goed in Huize Kersenbloesems. Met uitzondering van wat koppige dagen eet onze kleine meid eigenlijk alles wat je haar voorschotelt. Wel merken wij heel sterk de drang dat ze het zelf wil doen. Dus haar boterhammetjes mag ze zelf oppeuzelen en bij de avond maaltijd- en yoghurt krijgt ze zelf ook een lepeltje zodat ze mee kan lepelen.

Tegen half vijf a vijf uur krijgt ze haar avond hapje met mij. Dit hapje pureer ik nog steeds een beetje zodat het makkelijker voor dr te eten is. Deze eet ze samen met mij op. En tegen zes uur gaan wij avond eten en dan krijgt zij nog wat stukjes groenten van ons mee. En deze mag ze zelf uit het vuistje op eten. Op deze manier stimuleren wij het zelf eten en het ontdekken van eten, maar krijgt ze toch genoeg voedingsstoffen binnen.



Slapen

En wederom was het slapen een groot ding deze maand. Het naar bed gaan gaat prima, maar eigenlijk werd ze dagelijks ( nouja nachtelijks) iedere nacht een keertje wakker. Soms vroeg op de avond en soms middenin de nacht. De oorzaak was mij nooit echt duidelijk dus wij gaven de doorkomende hoektanden vaak de schuld. Deze zijn er inmiddels allemaal doorgekomen, maar ze bleef wakker worden. Het huilen was inmiddels meer in een soort van zeuren veranderd. Die nachtelijke flesjes zaten ook ons dit keer weer dwars. Maar ja als je zelf ziek bent, dan kies je vaak even voor de makkelijkere weg en daar moesten wij nu de tol voor betalen. 

Dus wij gingen weer met de slaaptraining aan de slag. Sommige nachten slaapt ze weer door en andere nachten moeten wij één of meerdere keren naar haar toe. Maar gelukkig wordt het huilen en zeuren s'nachts al wat minder. Nog even volhouden dus! Het slapen overdag gaat gelukkig wel goed, ze slaapt gemiddeld twee uur met uitschieters naar tweeënhalf uur. Super fijn, want dan kan ik zelf ook even weer opladen!




Humeur

Voor de komende tijd plak ik het rubriekje 'Humeur'weer even in deze overzichtjes. Want het eigenwijze willetje van de kleine dame komt steeds vaker naar voren. Of het de laatste sprong is, of de driftbuien waar wij nu gaan inrollen is, wij hebben geen idee maar er is wel iets merkbaar in humeur en gedrag bij d'r. 

Als ze haar zin niet krijgt of als iets niet lukt, horen de buren het verderop nog en dikke tranen rollen over haar wangen. Ze smijt de speeltjes van zich af en soms zie ik al iets wat op stampvoeten moet lijken. Ja onze kleine dramaqueen ( zo noem ik haar af en toe wel eens) heeft een eigen willetje en dat laat ze horen ook ! 

Met dit nieuwe gedrag is het aangeven van grenzen en regels natuurlijk nog belangrijker. Wat dan vanzelf ook weer uit in nog meer drama buien, wat er voor zorgt dat het best lastig is om niet haar zin te geven. De uitspraak 'Pick your battles' is mij dan nu ook helemaal duidelijk geworden! Een drama bui riskeren voor het verbieden van een gevaarlijke situatie is het absoluut waard, een drama bui riskeren voor het verbieden dat ze het lepeltje uit mijn kopje niet mag pakken, nee dat is het dan weer niet waard. Zeker als ze dit van andere mensen wel mag..


Ontwikkeling

Maar gelukkig ontwikkeld ons kleine meisje zich ook erg goed! En daar komt het humeur en drama gedrag denk ik ook deels vandaan. Ze merkt dat ze zelf groter en ouder wordt en wil hierdoor nog veel meer zelf doen, wat natuurlijk niet altijd lukt. Dit zorgt natuurlijk voor frustratie en de enige manier waarop ze dit kan uiten, is jawel huilen en drammen..

Maar naast frustratie is er ook wat meer geduld ontwikkeld. Geduld om zelf even te spelen bijvoorbeeld. Ik tref haar regelmatig met een boekje of een Zoef Zoef diertje aan en hiermee vermaakt ze zich toch al enkele minuten. Net genoeg zodat ik even mijn thee kan opdrinken of mijn make-up kan doen voordat we gaan. Maar natuurlijk is aandacht nog steeds het mooiste wat er is.

Aandacht van mensen, maar ook van dieren! Ze trekt steeds meer naar Bentley toe en meerdere keren per dag wil ze hem aaien of kusjes geven. Ik zou er bijna jaloers van worden hihi. 

Naast dieren is buiten spelen en vooral met de bal buiten spelen helemaal het einde! Dit is echt een buiten kindje hoor jongens! Ik hoef alleen maar richting de buitendeur te lopen en ze wil al gelijk naar buiten. Vervolgens hoor je haar zo een uurtje niet meer. Grassprietjes plukken, de krokussen aaien, achter de bal aan lopen, van de ene kant van de tuin naar de andere kant rennen en vegen met de bezem zijn haar favoriete bezigheden. Ik zeg: lente kom maar snel want dan kunnen wij heerlijk met z'n allen naar buiten!

You May Also Like

4 Reacties

  1. hier ook verlangen we naar de eerste zonneschijnen.
    prachtige foto van jullie tesamen, zelf genomen ?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooi meisje is het toch! Nogmaals: wees maar blij dat ze haar eigen willetje heeft, het is echt niet wenselijk als ze dat niet heeft weet ik uit ervaring. Lastig is het wel hoor en heel vermoeiend, zeker zolang ze het niet met woorden duidelijk kunnen maken en je hoeft haar ook echt niet haar zin te geven. Zoals je zelf zegt is deze fase prima om regels en grenzen te leren.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuke update van dit mooie dametje! Zo leuk he? Ineens niets geen baby maar echt mini mensje.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Krokussen aaien, wat te schattig!! Zo te lezen gaat alles goed met haar. En kan me voorstellen dat het soms vermoeiend is, maar denk dat het er zeker bij hoort. En laat de lente maar komen inderdaad, lekker de buitenlucht in!

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je bezoek aan mijn blog.
Een reactie zou ik erg leuk vinden ♥