Eleanor | 15 maanden oud

by - februari 19, 2018

Een weekje geleden werd Eleanor alweer vijftien maanden oud. Vijftien maanden alweer! Hoewel ze nog lang geen twee jaar is, beschouw ik haar al wel soms zo. In mijn ogen is ze echt al geen baby meer ( hoewel ik haar soms nog wel eens zo noem) en ze begint al echt een grote meid met haar eigen ritme en willetje te worden.. Lees je mee met de veranderingen en ontwikkelingen van de laatste maand?




Groei

Hoewel onze kleine meid niet meer zoveel zal groeien in centimeters en in kilo's, ontwikkeld ze zich wel erg goed! Niet alleen geestelijk en qua motoriek, maar ook haar tanden en kiezen ontwikkelen zich zo razend snel! De vorige keer schreef ik nog dat de eerste drie kiezen erdoor heen staken, tel daar nu gerust nog maar twee hoektanden bij op. Ze zijn er nog niet helemaal door, maar aan de dikke bobbels op haar tandvlees te zien, zal dit niet meer lang duren. Met vijftien maanden heeft ze dus: 8 snijtanden, 3 kiezen , 1 doorkomende kies en 2 doorkomen hoektanden. Ik vind het nogal wat. Maar des te ere zijn we van het hele tandjesdrama af..


Voeding

Ook qua voeding is er niet zoveel veranderd. Daar zit alleen een stijgende lijn in. Steeds meer gaat ze met onze dagelijkse maaltijden mee eten en steeds minder bereid ik haar voeding voor als dat je dat bij een baby doet. De maaltijden laat ik wat grover en ook zijn we aan het oefenen dat ze zelf met een lepel of vork eet. En dat gaat best oke! Helemaal zelf kan ze haar avondmaaltijd bijv. nog niet eten, maar de broodmaaltijd lukt al wel een tijdje zelfstandig. 

Wij merken wel goed dat ze soms de concentratie er half in de maaltijd niet meer voor heeft. Dan is het de kunst om haar een beetje af te leiden en ondertussen haar te laten eten. Soms een gevecht maar over het algemeen gaat het prima. 

De enige echte grote verandering is dat ik langzaam aan haar flesjes dreumesmelk verminder. Ze krijgt nu twee flesjes dreumesmelk i.p.v drie. En de eerste fles hiervan heb ik verkleind naar 150 ml. In de avond, haar tweede flesje melk is haar laatste maaltijd deze krijgt ze vlak voordat ze naar bed gaat en deze heb ik momenteel even verhoogd naar de 210 ml aangezien ze zo rommelig sliep. Maar hier laat ze alweer een paar dagen een hoeveelheid van staan dus deze ga ik ook weer terug brengen naar 180 ml. Binnenkort zal ze alleen nog haar fles in de avond krijgen en zal ze in de middag normale koe melk krijgen i.p.v dreumesmelk.




Slapen

Inmiddels is het slaapje s'ochtends er helemaal af, ze slaapt nu alleen nog tussen de middag. En dan slaapt ze ook echt anderhalf a twee uur. Als ze heel moe is, nog wat langer maar zo vaak komt dit niet voor. 

De laatste tijd was het slapen s'nachts wel weer een dingetje. Schijnbaar had ze toch erg veel last van haar doorkomende kiezen en hoektanden want de afgelopen twee a tweeënhalf maand was het regelmatig 'feest'. Lees: huilen, krijsen en drammen. Vooral de laatste twee weken leek ze er flink last van te hebben. Bijna dagelijks was ze én s'avonds en s'nachts een paar keer wakker geworden. Na een zetpilletje en wat Dentinox leggen wij haar dan wel weer neer, natuurlijk onder luid protest. En dan volgde onze slaaptraining (klik) en eigenlijk werkte dit iedere keer. Alleen als wij zelf geen energie ervoor hadden, gaven wij haar wel eens een flesje warme melk. Maar dit wil ik tot een minimum beperken want voordat je het weet wil de kleine dame dit iedere nacht. 


Ontwikkeling

Momenteel zegt ze meerdere keren per dag 'Mama', wil ze eigenlijk niet meer liggend aangekleed worden, probeert ze heel de dag op dingen te klimmen, ze vermaakt zich weer beter zelf, haar piano met geluid is haar favoriete speelgoed momenteel, buiten lopen is het mooiste wat er is en ze geniet steeds meer van buiten samen wandelen. Warme pap met een lepel eten gaat steeds beter en iedere avond zitten we weer als gezin aan tafel, als ik 'Klap eens in de handjes zing' begint ze enthousiast te klappen en helaas zijn de driftbuien nu dagelijkse koek. Spelen met andere kindjes op het mamacafé vind ze erg leuk, maar alleen spelen vind ze ook geen probleem. Éénkennig is ze niet, maar sommige dagen leek ze signalen van verlatingsangst te vertonen.


Lief klein meisje wat wordt je groot  

You May Also Like

5 Reacties

  1. Wat gaat het toch snel en mooi dat jullie je eigen pad vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi meisje! Wat leuk hé...haar krullende haartjes. Leuk om weer bijgelezen te hebben. Lieve groet Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi meisje! Het is echt geen grapje als mensen zeggen: geniet er maar van, voor je het weet is ze groot; het gaat echt supersnel hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi om te lezen en zien! Ze is al groot aan het worden...

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je bezoek aan mijn blog.
Een reactie zou ik erg leuk vinden ♥