Hoe mindful ben jij?

by - december 08, 2017

Zoals je her en der misschien al had gelezen, ben ik een aantal maanden geleden een Mindfulness cursus gestart. Via mijn huisarts (klik hier om even terug te lezen) was ik doorverwezen naar het GGZ en deze mevrouw opperde dat een cursus Mindfulness misschien wel goed voor mij zou zijn. En eerlijk gezegd stond ik er in het begin heel erg dubbel in. Aan de ene kant leek het mij erg interessant maar de gedachte om met meerdere, onbekenden aan tafel te moeten zitten benauwde mij. Iets met niet houden van groepsactiviteiten. Maar, ik plande mij zelf in en na enkele maanden wachten, begon het avontuur. Inmiddels heb ik de cursus er bijna opzitten en vandaag wil ik er iets meer over schrijven.


De cursus had ik iedere woensdagavond en het duurde zo'n anderhalf uur zonder pauzes. Voor acht weken achter elkaar zat ik in het groepje van nog 8 vrouwen en één enkele man. Allemaal doorverwezen en allemaal hun eigen rugzakje. Ik was de jongste, de gemiddelde leeftijd lag toch wel tussen de 40 en 45 jaar. Dit vond ik in het begin wel lastig en ook een tikkeltje jammer want zo is de klik en herkenning soms ver te zoeken. 

Allemaal aardige mensen en natuurlijk had ik mijzelf te zenuwachtig voor het groepsgebeuren gemaakt. De eerste les was anders en even wennen. Het scheelt dat iedereen dit vond. Na mate de lessen vorderden leerden we steeds ietsjes meer over elkaar, over onze moeilijkheden en over onze valkuilen. Te veel hooi op de vork nemen, te weinig rust nemen, een opgejaagd gevoel, slecht je eigen grenzen aan geven en vaak ook over deze grenzen heen gaan. Allemaal topics waarin wij ons in konden vinden. De meditatie oefeningen en 'huiswerk' moesten ons helpen om inzicht in onszelf te krijgen. Inzicht te verkrijgen wat wij deden en waarom wij dit waarschijnlijk al jaren zo deden. En als wij dit eenmaal van onszelf wisten, kregen wij wat handvaten om eraan werken om het om te draaien. Zogenaamde gewoonte patronen doorbreken.

Nu moet ik eerlijk bekennen dat het bij mij niet vast zat op de zelfkennis. Ik wist precies waar het vast liep, namelijk het niet kunnen loslaten, te weinig rust nemen en over mijn grenzen heen gaan. Maar hoe ermee om te gaan, daar lag mijn probleem. En natuurlijk lossen deze acht cursuslessen echt niet al je problemen of moeilijkheden op, maar het gaf wel inzicht, stof tot nadenken én een stukje kennis. De kennis dat iedere dag een nieuwe is. Dat gisteren is geweest en dat morgen nog ver weg is. Dat je eigenlijk alleen vandaag hebt. En dat je daar met je volle aandacht je op moet richten. Op wat je nu doet én voelt. Als je loopt, dan loop je. En als je zit, dan zit je.

Op pittige dagen met Eleanor probeerde ik wat oefeningen en 'mindsets' toe te passen. En hoewel ik er nog maar pas mee ben begonnen kon ik toch al wat verandering opmerken. Het is een fijne basis die ik graag zou willen uitbreiden. Ik ben weer lekker mindfulness artikeltjes en topics aan het lezen, ik heb een paar boeken op het oog en wil misschien er nog wel een cursus bij aan knopen. Het bevalt dus erg goed en naast dat ik de onderwerpen 'Yoga', 'Mindfulness' en 'Meditatie' altijd wel interessant heb gevonden, heb ik ze nooit in mijn dagelijks leven toegepast. En nog steeds lukt dit niet altijd. Maar daar ben ik nu van bewust en ook het effect wat het kan hebben heb ik gezien en gehoord. Genoeg om mij er de komende nog eens verder op te gaan verdiepen.

En .. hoe mindful ben jij in je dagelijks leven?

You May Also Like

2 Reacties

  1. Wat goed dat je de stap hebt genomen! Ik denk dat iedereen wel zo een cursus kan gebruiken. Zelf heb ik tijdens mijn studie hier een cursus in gedaan met studenten en heb ik tijdens mn studie vaak de apps van andrew johnson (oa power nap) gebruikt om weer even tot mezelf te komen. Tijd terug de app stilzitten als een kikker gedownload maar gebruik hem zelden..
    Voor mij helpt nu met mn nieuwe baan elke dag weer als een nieuwe te zien. De vele prikkels maken me druk en moe maar ook voldaan en t is oke..Dat accepteren en niet alles in 1x kunnen weten, scheelt al enorm.. Het boek hartvol is ook een aanrader wat gaat over zelfcompassie:)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik probeer mindful te zijn, maar ik vind het lastig. Zeker als het gaat om zelfacceptatie en het loslaten van bepaalde zaken. Ik hoop daar echt mijn weg in te vinden!

    Knap dat je bent gegaan! Ik ben ook niet van de groepen. Jammer dat er niemand van jouw leeftijd was, dan heb je net iets meer raakvlakken.

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je bezoek aan mijn blog.
Een reactie zou ik erg leuk vinden ♥