Eleanor | 12 maanden oud

by - november 20, 2017

Vandaag is het tijd voor een nieuwe update rondom Eleanor. In korte tijd is er alweer veel veranderd, niet alleen is ze een weekje geleden één jaar (klik) geworden, maar ook haar ritme is veranderd. En met sommige dingen is dat wel erg fijn! Kortom ik heb weer genoeg om te schrijven in deze maandelijke update van ons kleine meisje. Lees je mee?




Groei

Ondanks dat ik het idee heb dat ze niet meer heel veel in lengte en gewicht groeit, beginnen de eerste kleertjes in maat 80 toch alweer te kort te worden. Ik merk het vooral aan de mouw'tjes en de lengte van de broekjes. Tijd om alle kledingstukken één voor één te bekijken om te bepalen wat naar zolder mag. De eerste nieuwe aankopen liggen alweer in haar kledingkastje en als ik eraan denk, zal ik daar binnenkort weer eens een update over schrijven.

Voeding

Qua voeding is er niet zoveel veranderd. Misschien alleen de tijdstippen waarop ze eet en drinkt maar voor de rest ziet ie er nog redelijk hetzelfde uit als bij mijn vorige maandupdate (klik). Wel kan ik aan mijzelf merken dat ik makkelijker wordt. Ik vind het makkelijker om te bepalen of ze iets wel of niet mag hebben en ben wat minder voorzichtig. Natuurlijk is ze ook allang niet meer dat fragiele, kleine baby'tje en durf je automatische ook meer. Ook weten wij onderhand dat ze bijna alles wel lust en tot nu toe nergens ( nouja bruine bonen zijn wij niet helemaal zeker van) last van krijgt. Erg fijn dus! Nu dat ze één jaar is geworden, mag ze in principe ook volledig met ons mee eten. Wel kijk ik nog steeds uit voor toegevoegde suikers, zout en scherpe kruiden. Deze voeg ik pas later bij de maaltijd als haar hapje er al vanaf is gehaald. Nog meer mama's die het zo doen?


Slapen

Volgens mij schreef ik al vaker dat haar slaapritme aan het veranderen is, ook deze maand is het niet anders. Iedere keer had ik het idee dat ze binnenkort van drie naar twee slaapjes ging. En dat deed ze ook de meeste dagen, met heel af en toe nog een uitzondering. Eerder sliep ze deze maand erg kort overdag ( voor haar doen) maar tegenwoordig slaapt ze weer wat langer. Alsof ze nu toch eerder moe wordt. Een combinatie van het sprongetje, de tandjes die erdoor komen en het feit dat ze nu hele einden loopt op een dag.

Nu slaapt ze gemiddeld van:

9.00 a 9.30 tot 11.00 a 11.30
14.00 a 14.30 tot 16.00

en dan van 19.15 uur tot s'ochtends 07.15 a 07.30 uur. En in de weekenden kan ze nog langer uitslapen maar dat hangt vooral samen met het feit dat wij dan ook nog in bed liggen. Als iemand boven een beetje rommelt of geluid produceert merken wij dat zij er al snel wakker van wordt. Blijf je in bed liggen, dan slaapt ze zo tot 08.00 of soms zelfs nog langer! Vorige week sliep ze s'nachts heel onrustig door doorkomende tandjes. Toen hebben wij voor het eerst in lange tijd weer rondjes gelopen, flesjes verwarmt en Dentinox s'nachts gesmeerd. Na een paar dagen merkte wij dat de ergste pijn weg was, maar dat ze bleef 'zeuren' en zo pasten wij de slaaptraining weer toe. Dit hebben wij een paar avonden en nachten moeten herhalen maar nu lijkt het weer rustig te zijn. Hopelijk komen de tandjes snel door en kunnen we weer op rustigere avonden en nachten rekenen.


Ontwikkeling

Zoals ik de vorige keer al schreef, kan ze zelfstandig lopen. Eerst ging dit onzeker met maar een paar stapjes tegelijk maar tegenwoordig loopt ze heel de kamer door. Zonder hulp, zonder loopwagentje en zonder meubels om zich aan vast te houden. Gisteren crosste ze ook heel de Prenatal door op haar korte beentjes! En ondertussen maar 'haaai' zeggen tegen iedereen. Ja, dan smelt je moederhart en ben je al die gebroken nachten allang weer vergeten! Ze lijkt soms zo groot dat je soms vergeet dat mevrouw nog maar net één jaar is geworden.

Ook speelt ze weer heerlijk zelfstandig. Althans, dat kan ze! Ze heeft er niet altijd zin in want samen spelen blijft natuurlijk het leukste. Ze is gek op de Wheelybug die wij haar kochten maar ook de Zoef Zoef dieren die ze met haar verjaardag kreeg vallen in de smaak. Als het maar geluid maakt en beweegt. Ook kan ze af en toe de rust vinden om een boekje te 'lezen'. Deze komt ze of bij je brengen of ze wil graag op schoot zitten en dan vind ze niks lekkerder dan onderuit te zakken en dan samen het boekje te lezen en door te bladeren. Heerlijk even een knuffelmomentje..


Op naar een nieuwe, mooie, spannende maand samen met jouw 

You May Also Like

4 Reacties

  1. Leuke en vrolijke update. Zo goed dat ze al zo rond loopt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een fijne update, en ik denk dat het opletten met suikers, zout enz heel goed is voor de kleine meid. Want we krijgen genoeg zout en suiker binnen zonder het zelf nog overal aan toe te voegen.
    Plus als ze gewent is weinig van beide te krijgen is alleen maar goed denk ik toch ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een ontwikkelingen, fijn om te lezen! Wat schattig, dat ze tegen iedereen Haai durft te zeggen. Ik deed het ook zo, met toegevoegde suikers en kruiden etc. Suikers ben ik heel lang voorzichtig mee gebleven. Omdat ik zelf een dieet had zonder suiker en ik bij sommige van de kinderen merkte dat ze hangerig en huilerig werden als ze ineens veel suiker kregen. (Na een bezoek aan de schoonfamilie bijvoorbeeld, dan was het de dagen daarna altijd bingo.) Nu is er veel meer aandacht voor dat suiker slecht is, toen nog niet en was het echt pionieren.
    Fijn dat het zo goed met haar gaat. Wat een prachtige bruine ogen heeft ze!
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jeej gefeliciteerd zeg. Wat een mijlpaal en wat gaat de tijd ontzettend hard. Leuk om dit te zien.

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je bezoek aan mijn blog.
Een reactie zou ik erg leuk vinden ♥