DIY | Wasbare wattenschijfjes

by - november 24, 2017


Met het koudere herfst weer probeer ik altijd wat liever voor mijn huid en haar te zijn. Ik merk dat vooral in deze maanden alles wel iets extra's kan gebruiken. Ik probeer wat vaker een maskertje te gebruiken en ook mijn dagelijkse huidverzorging wordt aangescherpt. Want hoewel ik het erg leuk vind om met -dierproefvrije- verzorgingsproducten en cosmetica in de weer te zijn, maak ik er niet altijd tijd voor. En nu mijn huid toch wat droger en onzuivere werd, werd het weer tijd voor wat extra TLC. Ik probeerde wat nieuwe gezichtsreinigers van The Bodyshop uit en werd verliefd op deze heerlijke lijn. 

Ik miste alleen nog een fijne manier van aanbrengen, want om nu dagelijks zes wattenschijfjes te gebruiken en weg te gooien vond ik geen fijn idee. Ik bedacht mij dat ik nog twee wasbare wattenschijfje van 'Wat maakt je mooi'(klik) had liggen en dit inspireerde mij gelijk. Waarom zou ik ze niet zelf maken?  Ben je benieuwd hoe je zelf heel simpel wasbare wattenschijfjes kan maken? Lees dan verder..



Want waarom zou je veel geld betalen - de goedkoopste wat ik vond waren €1,- per stuk- voor wasbare wattenschijfjes, als je een hele stapel zelf voor een paar euro kan maken? Ik had ze eerst gehaakt met katoen, maar deze vond ik toch te ruw voor mijn gezicht. Na eventjes op Google te hebben gezocht, vond ik verschillende Tutorials (klik) hoe je heel makkelijk de schijfjes van handdoeken, badstof en fleece kan maken. Goedkoop in aanschaf en waar het om draait, wasbaar zodat het schijfje vaker te gebruiken is! Om mijn wasbare wattenschijfjes te maken heb ik een restje zachte badhanddoek, een schaar, een naald en draad gebruikt. Als je perfecte rondjes wilt maken, raad ik je aan om ook een kopje of mok en een stift te gebruiken.


  • Bepaal je vorm. Wil je perfecte rondjes? Gebruik dan zoals eerder genoemd een kopje of een mok om de vorm over te trekken op je stof. Dit gaat het makkelijkste met een stift of een goede pen.

  • Voor ieder wattenschijfje heb je twee rondjes nodig. Teken twee rondjes op je stof en knip deze uit.

  • Bepaal of je de draad zichtbaar wilt houden of juist niet. Als de draad zichtbaar mag blijven dan naai je met een Feston steek de randjes op elkaar en dan ben je klaar. 
  • Mocht je de draad, net zoals ik willen verbergen, leg dan de 'verkeerde' kanten op elkaar en naai door middel van een Feston steek de rondjes op elkaar. Laat een klein stukje over en keer je rondjes nu binnenste buiten. De goede kant is nu weer zichtbaar. Naai heel secuur het laatste stukje op elkaar en hecht af. Steek je naald door de zoom van je rondjes, trek deze strak en knip de draad af. Trek een beetje aan je schijfje en je merkt dat je draad nu naar binnen verdwijnt.
En dat is alles. Simpeler kan bijna niet, maar je hebt nu wel super goedkope, wasbare wattenschijfjes voor jezelf gemaakt! Ik gebruik de wattenschijfjes nu een paar dagen en ik ben er erg tevreden over! Het is simpel en snel te maken, je kan de grote van de schijfjes aanpassen naar jouw wensen, je bespaard er veel geld mee en omdat ze wasbaar zijn, zijn ze beter voor het milieu. 


Heb jij ooit wasbare wattenschijfjes gebruikt?

You May Also Like

3 Reacties

  1. Wat ene goed idee en zo makkelijk te maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat goed dat je dit doet! Ik gebruik nooit wattenschijfjes dus hoef ook geen wasbare ;) Voordeel van niks op je gezicht smeren wat je er uiteindelijk weer af moet halen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben ook fan van the Body shop :-) Zo'n zalige productjes. Voor mijn gezicht gebruik ik de teatrealijn, het enige waar mijn acnégevoelige huid echt goed mee is.
    Ik heb bij de Di eens een set wasbare make up verwijderingsdoekjes gekocht, die heb ik in twee geknipt omdat ik ze te groot vond en gebruik ze nu als wattenschijfjes inderdaad om de toner aan te brengen. Er zat zelfs een wasnetje bij, handig :-)
    Oke, ze waren niet zo heel goedkoop maar als ik gewoon al afval kan besparen is het me dat ook wel waard. En ik vrees dat ik gewoon niet handig genoeg ben en het geduld niet heb om ze zelf te maken, maar het is wel een heel leuk idee voor wie dat wel is :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je bezoek aan mijn blog.
Een reactie zou ik erg leuk vinden ♥