7x waaraan je merkt dat je baby ouder wordt

by - november 06, 2017

Ondanks dat het soms moeilijk voor te stellen is, is het toch echt zo! Onze kleine Eleanor wordt aankomende zondag alweer één jaar! Het is een leuk, bijzonder, zwaar en bewogen jaar geweest. Maar als je alles bij elkaar optelt, had ik het toch voor geen goud willen missen! Dit gezegd te hebben. vind ik het wel fijn dat ze nu een stukje ouder wordt. Maar waaraan merk je dit nou?

Grotere kleertjes
Naast dat je het natuurlijk aan je hummeltje kunt zien, kan je het ook aan de kleertjes merken. Ineens nemen ze al een 'echte' plaats in op het droogrekje. Waar je eerder met gemak drie a vier rompertjes naast elkaar kon hangen, is er nu maar plek voor twee rompertjes. De kleine, schattige baby pakjes worden ingeruild voor de eerste jurkjes en spijkerbroekjes en misschien worden ook al de eerste schoentjes gekocht. En voordat je er erg zelf erg in hebt, kan je in veel winkels het baby hoekje al helemaal overslaan..



Tandjes, stapjes en woordjes
Ik weet niet hoe jullie er tegen aan kijken, maar vanaf het moment dat mijn baby tandjes kreeg vond ik haar al niet zo 'baby' meer. Met tandjes lijken ze toch ineens een stuk ouder vind ik. En laten we het nog helemaal maar niet hebben over de eerste stapjes of woordjes. Inmiddels loopt mijn kleintje vrolijk de hele kamer rond en beschouw ik haar eigenlijk ook niet meer als baby.

Dagen worden makkelijker
Je baby wordt met de week ouder, maar jij wordt ook kundiger in het ouderschap. Ik merk dat nu Eleanor ouder wordt, ik zelf ook meer kennis en handigheid bezit. Van dagen waar het ritme ver te zoeken was, rol je ineens in een duidelijk patroon. Misschien is dit patroon niet iedere dag aanwezig, of is het de ene dag een beetje anders dan de andere, vaak merk je toch al wel iets van een ritme. En dat geeft rust. Rust en regelmaat. En met deze twee worden je dagen ineens een stuk makkelijker en overzichtelijker.

Tijdens het koken verdwijnt er eten
Als ik het over verdwenen eten heb, heb ik het niet over Bentley die een hapje mee steelt. Nee, dan heb ik het echt over een portie eten die je aan de kant legt voor je kleintje. Of ze nu gelijk met de avondmaaltijd mee eten, of zoals bij ons - de maaltijd van gisteren - je zal merken dat er een gedeelte uit je pan verdwijnt. Ineens moet je rekening houden met aankoop van de hoeveelheid  groente en schil je een aardappeltje extra.


Meer tijd over s'avonds
Waar wij eerder rondjes liepen, slaapliedjes zongen en toch nog maar even een extra flesje deden hebben wij nu rust en tijd voor onszelf. Van een tijdstip van negen uur, daarna kwart over acht a acht uur, zijn wij nu terug gegaan naar kwart over zeven. Een fijne tijd want zo heb je zelf ook nog wat aan je avond. Wil je nog een filmpje erop zetten? Je hebt er nu weer wat 'meer avond' voor. Want eerlijk gezegd, je wil nog steeds wel een beetje op tijd naar bed want je wekker - je kindje- wordt zoals altijd op een vaste tijd wakker s'ochtends. En hij of zij houdt er geen rekening mee hoelaat jij naar bed bent gegaan.. Herkenbaar?

Betere nachten
Eerder naar bed, doorslapen, minder miepen, allemaal heerlijke indicaties dat waarschijnlijk je algemene avonden en nachten ook beter verlopen. Natuurlijk wordt je kleine spruit af en toe nog wel eens wakker en zal een griepje of doorkomende tandjes nog wel eens roet in het eten gooien, maar over het algemeen slaapt je kleine toch redelijk door. En dat betekend jij dus ook!

Je besteed meer aandacht aan jezelf
En als laatste, je hebt weer meer tijd en aandacht voor jezelf. Iets waar ik altijd wel heel goed aan kan merken hoe ik in mijn vel zit maar ook hoe mijn dag verliep. Heb ik een baaldag? Dan skip ik vaak die me- time, maar wanneer ik een hangerige en huilerige Eleanor heel de dag moet vermaken dan is de zin hiervoor ook ver te zoeken. Momenteel worden de dagen over het algemeen wat makkelijker en dat betekend dat ik s'avonds en in het weekend wat meer puf heb om even die lekkere scrub te gebruiken, een beetje make-up in de ochtend gebruik of gewoon ongegeneerd wat langer onder die warme douche blijf staan. Hééérlijk! 





Dit waren de zeven puntjes waaraan ik kan merken dat onze baby langzaam al een echte peuter aan het worden is. Natuurlijk kan ik er nog veel meer opschrijven, maar dit zijn voor mij persoonlijk de zeven belangrijksten. Herkennen jullie ook één of meerdere punten?

You May Also Like

7 Reacties

  1. Hoi Michelle,
    Nog gefeliciteerd met de eerste verjaardag van Eleanor.
    Wat gaat de tijd snel hé, wat leuk dat ze al loopt, de dagen worden zo wat gemakkelijker voor je, maar pas op nu gaan ze alles ontdekken en je heb je meer ogen nodig om haar in de gaten te houden.
    Onze achterkleinzoon wordt donderdag één jaar.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Helaas moesten we al beginnen met opletten toen ze kon gaan staan. Dus toen hebben we eigenlijk heel het huis zo baby proof mogelijk gemaakt. Maar inderdaad het is nog steeds opletten geblazen! Als zij wakker is ben ik ook eigenlijk alleen maar met haar bezig ^^

      Verwijderen
  2. Wat leuk om te lezen, kleding punt check, dat merk ik hier nu al. maatje prematuur of 68 is al groot verschil aan het kledingrek.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. He, ik kan reageren dat lukte mij gisteren niet. Vooral die avonden en meer tijd voor jezelf is zo herkenbaar. Dan merk je dat ze echt baby af zijn. Wat een mooi groot dametje heb je toch.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat kan kloppen! Mijn template besloot er ineens met sommige delen op te houden, dus je kon nergens meer reageren. Heel vreemd, maar gelukkig is het nu weer gefixt. Hoewel het leuk is om samen tijd met je kindje door te brengen, merk ik dat ik vooral die avonden heerlijk vind. Dan heb je toch geen energie meer en dat mag en kan nu :P

      Verwijderen
  4. Mijn zoontje kreeg pas met 13 maanden zijn eerste tandjes. Ik vond het geweldig hoe het hem toch altijd lukte om zo flink te eten, zonder tandjes om te kauwen. En toen dat tandje er was, moest ik heel erg wennen. Ziet er toch anders uit. Groter ook, inderdaad. Zondag a.s. wordt hij 3, maar het is nog steeds een fijn kereltje. Hij loopt in de rompers van de Hema in maat 74. Zijn zusje is nu 6 maanden en draagt maatje 52 qua rompers. Dus wat betreft de snelle groei met kleren.. die gaat bij mij niet helemaal op :)

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je bezoek aan mijn blog.
Een reactie zou ik erg leuk vinden ♥