De tuin voorbereiden op het najaar

by - oktober 15, 2017




Als eerste keer tuin bezitters, is alles nieuw en wennen voor ons. Van de aankoop van de planten, tot aan de verzorging en het onderhouden. Natuurlijk hadden wij op ons balkon ook altijd wel planten, maar dit was toch anders. Toen kozen wij meer voor de bloemrijke plantjes, diegene die vaak maar een seizoen mee gingen. Nu hadden wij bewust voor een mix van zomerbloeiers en meerderjarige planten gekozen. Een fijne mix, waar we heel de zomer van hebben kunnen genieten. Maar met het verstrijken van de zomermaanden, moest ook de tuin eraan geloven. Deze hebben wij van het weekend voorbereid op het najaar.





Want hoewel de éénjarige zomerbloeiers sowieso uit de tuin konden, stonden er ook nog vele meerderjarige planten in die wat aandacht behoefden. Sommigen moesten terug worden gesnoeid en  bij anderen konden de kopjes eruit worden gehaald. Een karweitje die misschien wat meer tijd in beslag nam, maar eentje die zich dubbel en dwars volgend jaar uitbetaald.



En terwijl langzaam de meeste bloemetjes uit de tuin verdwijnen, nemen de groenblijvende planten en bodemkruipers het over. Hun zullen voor de kleur en het leven in de tuin zorgen in het najaar. Een keuze waar ik nu, achteraf, erg blij mee ben. Zo hebben wij in de herfst en winter ook nog wat groen om naar te kijken..



Want hoewel er al veel is uitgegaan - en er de komende tijd nog meer uitgaat - blijft er ook wel het één en ander staan.  En om toch nog voor wat kleur te zorgen, kocht ik op de markt  wat winterharde planten. Want hoewel we de komende tijd minder buiten zullen zijn, vind ik het toch fijn dat als ik door het keukenraam naar buiten kijk, dat ik gezellige en leuke plantjes zie staan. Maar deze zal ik jullie de volgende keer laten zien.

Ben jij al in de tuin aan het werk geweest?

You May Also Like

6 Reacties

  1. Oh je hebt een nieuwe layout zie ik (je foto's verspringen een beetje, weet niet of je het zag) mooie layout!

    Maar heerlijk he een tuin, straks van de lente alles weer begint!

    Ik hoorde laatst wel dat we de tuin ook weer niet te erg moeten opruimen voor de beestjes. De achtertuin is al winter klaar, voor wat ik er aan doe dan.

    Moestuin is nog genoeg te doen... Poef

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt, wij zijn met z'n allen gewend om de tuin te goed op te ruimen. Nu heb ik eigenlijk alleen planten gesnoeid, onkruid eruit gehaald en enkele planten verwijderd. Dood blad etc hebben wij bijna niet, maar op het speeltuintje voor onze poort ligt genoeg. Daar kunnen de insecten, vogels en egeltjes zich uitleven ;)

      Verwijderen
  2. Dat ziet er weer keurig uit. Ieder seizoen heeft zijn charmes vind ik, ook in de tuin.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Echt een voordeel van die grote stenen bakken, je hebt ze zo netjes ;)

      Verwijderen
  3. Wat hebben jullie heerlijk in de tuin gewerkt. Hier is nu ook alles netjes gesnoeid. In het voorjaar willen we wat tegen weghalen en meer tuin maken :-). Ik kan niet wachten op de lente ;-).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben benieuwd, klinkt wel goed. Eigenlijk zou ik ook best wat meer groen en planten in de tuin willen hebben, maar dit is zo heerlijk onderhoudsvriendelijk :)

      Verwijderen

Bedankt voor je bezoek aan mijn blog.
Een reactie zou ik erg leuk vinden ♥