Mommy Monday | Hoe gaat het nu?

by - september 25, 2017

In mijn vorige maand update (klik) over Eleanor konden jullie al lezen dat ik wat positiever was. Positiever over Eleanor's humeur, de dagen op zich en het feit dat ze weer lekker doorslaapt. Omdat het alweer een flinke tijd is geleden, wilde ik weer eens een eerlijk blogje over het ouderschap schrijven. Want wij zijn nu weer enkele maanden verder en hoe gaat het nu eigenlijk?



Eigenlijk kan ik gelijk schrijven dat het beter gaat! Niet alleen Eleanor is tevredener maar ikzelf ook. Ik zit lekkerder in mijn vel, slaap beter omdat Eleanor de nachten weer doorslaapt (klik) en ik merk dat de dagen hierdoor ook beter vol te houden zijn. Natuurlijk heeft alles met elkaar te maken, maar het feit dat de dagen niet meer als 'overleven' aanvoelen is wel een erg goed teken! Want hoe erg ook om dit toe te moeten geven, zo voelden ze toch wel vaak. En nu achteraf gezien kan ik wel zien waar dit door kwam. Door meerdere zaken maar vooral door onzekerheid, slaap te kort, Eleanor's pittige karakter en te weinig leuke en rustmomenten voor mijzelf te creëren.

Inmiddels zijn wij een aantal maanden verder en weten wij ook beter hoe wij met haar moeten omgaan. Met huildagjes, doorkomende tandjes en  het nieuwe 'miepen' wat ze steeds vaker doet.  Dus niet alleen Eleanor is gegroeid, maar ook wij zijn gegroeid in het ouderschap. Groeien maar tegelijkertijd heb ik ook leren loslaten. Want ook al bedoel ik het nog zo goed, ik kan niet alles zelf willen doen. Nu weet ik dat wij allebei een oma- en papadag fijn vinden. Voor haar is het fijn om de interactie met andere mensen te hebben en voor mij is het fijn om even de batterij op te laden en even met mijn eigen hobbies en afspraken bezig te zijn. 

Even met andere zaken bezig te zijn dan baby gerelateerd. Want dat is ook wel eens fijn, máár ook echt nodig! Ik vind het fijn om haar in de avond dan weer te zien, maar ik geniet ook erg van mijn dagjes  en afspraken zonder haar. Schijnbaar ben ik één van die moeders die hier echt wekelijks toch de behoefte aan heeft. Niet altijd makkelijk om toe te geven, maar wel fijn nu wij het eenmaal weten want nu kunnen wij hier beter op inspelen.

Dus zijn alle dagen makkelijk en leuk? Nee zeker niet, maar ze zijn wel makkelijker vol te houden. Mede doordat ik weet dat ze s'avonds toch wel om 19.15 naar bed gaat - honderd keer dank voor de slaaptraining - en omdat ik meer vertrouwen erin heb gekregen. In Eleanor maar ook in mijzelf. Ik begin langzaam mijn weg weer in het moederschap terug te vinden. Ik weet dat ik nog een lange weg te gaan heb, maar voor nu zit ik in ieder geval weer op het juiste pad..

Wat vond jij van het eerste jaar in het ouderschap?

You May Also Like

3 Reacties

  1. Als ouder moet je natuurlijk leren hoe je met een kleintje om moet gaan. Dat is niet gek dat heeft elke mama. Fijn dat je steeds meer leert hoe jij jezelf ook fijn kan voelen in het nieuwe moederschap.

    Balans tussen mama zijn en eigen tijd is zo belangrijk en voor iedereen natuurlijk een verschil hoeveel je nodig hebt. Ik merk dat ik het nu wel fijn vind om gewoon lekker met ons meisje bezig te zijn. Al zet ik er ook wel vaker in de box dat ze zich zelf moet vermaken onder heel groot protest...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat fijn om te lezen dat het beter gaat met jullie beide. Kan me voorstellen dat zo'n eerste jaar pittig kan zijn omdat alles nog zo nieuw is. Ik ben ook zo benieuwd hoe wij dat gaan ervaren. Leuke foto van jullie samen, lekker eigenwijs koppie!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fijn dat je juiste balans heb gevonden. En dat het overleven een stuk minder is. Geniet van deze tijd.

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je bezoek aan mijn blog.
Een reactie zou ik erg leuk vinden ♥