Een update over mijn dreads & de beloofde Q&A

by - maart 30, 2017



Zoals je misschien al had gezien ik mijn vorige blog(klik), heb ik op donderdag 16 maart dreads laten zetten. Een wens die na een paar jaar eindelijk in vervulling ging. Helaas was het van korte duur, want inmiddels heb ik ze alweer eruit gehaald. Waarom ik ze eruit heb gehaald, plus mijn ervaring met ze en de beloofde Q&A kan je in deze blog van vandaag lezen.

Ze zijn eruit


Aller eerste,  ik heb ze er dus uitgehaald. Ik zal eerst even op het begin beginnen. Op de middag dat ik ze heb laten inzetten kreeg ik al te horen dat mijn haar op sommige plekken aan de korte kant was. Maar op mijn vele internet zoektochten had ik gelezen dat het vanaf zes cm kon en mijn haar was minimaal zeven cm dus ik wilde het graag proberen. Mijn eigen haar was uit het model aan het groeien en het was een kwestie van de dreads er nu gelijk in te laten zetten of een bezoekje aan de kapper. Met het risico om nog langer te moeten wachten.

Ik koos er dus voor om ze te laten inzetten. En dit ging een kleine week goed. Toen begonnen de eerste dreads uit te zakken. Na een paar dagen had ik er al acht stuks uit! Mijn eigen haar piepte onder de dreads uit waardoor het opsteken van dreads al geen optie meer was Het plezier aan ze werd al snel vervangen door irritatie en dit vond ik ook zonde. Op maandag ochtend heb ik ze er dan ook maar uitgehaald. Na ongeveer veertig minuten had ik ze er weer allemaal uit. Ik waste mijn haar en kamde alle losse haren eruit en ik kon weer van mijn eigen korte, maar ook oh zo lichte haar genieten.


Mijn ervaring met ze


Hier kan ik erg kort over zijn. Ik vond ze geweldig om te hebben want ik vond ze zo mooi maar het draagcomfort viel mij nog wel tegen. Ze waren zwaar, misschien wel te zwaar voor mijn hoofdhuid. Ik kreeg na een paar dagen al last van een irriterende en jeukende hoofdhuid en ook mijn nek begon een klein beetje pijn te doen. En eerlijk gezegd ging het  slapen ook niet zo makkelijk met ze.  Dus al met al, vond ik ze erg mooi maar erg comfortabel waren ze niet echt. Maar misschien heb ik ze ook niet lang genoeg in gehad om echt goed aan ze te wennen

En nu?


Toen ik maandag ochtend ze eruit haalde kon ik gelijk merken dat het gewicht teveel voor mijn hoofdhuid was geweest. Dat en of het materiaal, want mijn hoofdhuid was erg geïrriteerd. En dat is het nog steeds eerlijk gezegd. Het voelt alsof ik mijn hoofd flink heb verbrand en voor het eerst in jaren heb ik ook weer last van roos. Dit had ik eerlijk gezegd nooit verwacht van mijn eigen haar, want door de jaren heen heb ik het behoorlijk ontkleurd, gekleurd, gestijld etc. en ik heb er nooit geen last van gehad. 

Dus voor nu wil ik eerst mijn hoofdhuid en haar rust geven. Dit betekend geen stijlstang, geen chemicaliën en geen onnodige smeerseltjes. Of ik de dreads weer over een tijdje in ga doen, weet ik nog niet. Ik heb het idee nog niet opgegeven maar voor nu lijkt het even geen optie. Eerst moet mijn hoofdhuid weer tot rust komen en mijn eigen haar moet hier ook wat langer voor zijn. Dus misschien dat ik het weer even een tijdje laat groeien. De tijd zal het leren, ik ga hier eens even rustig over nadenken..



Zoals belooft ga ik vandaag ook wat vragen over dreads beantwoorden. Ik ben echt geen expert, maar ik kan de vragen beantwoorden aan de hand van mijn eigen ervaring en de vele research die aan mijn dreads vooraf ging. Mocht je na het lezen van de vragen en antwoorden, nog steeds een knagende vraag hebben.. stel hem dan gerust!

Kan je dreads wassen?
Dreadlocks, zowel echte als synthetische kan je gewoon wassen. Sommigen raden aan om een speciale shampoo te gebruiken zodat er geen build up achter blijft en sommigen gebruiken gewoon hun eigen shampoo. Wel is het aan te raden om je shampoo te verdunnen met water, want je haar en hoofdhuid is nu 'anders' dan voor dat je dreads had. Op je hoofdhuid heb je namelijk allemaal vakjes , waar je dreads dus zijn ingezet, en daar is soms best lastig bij te komen. Een verdunde shampoo is dan veel handiger! Je kan je dreads dus overigens gewoon inhouden met wassen.

Hoe vaak was je je dreads?
Als dreads nat worden, zuigen ze zich net zoals sponsen vol met water. Dit betekend dus ook dat ze zwaarder worden. Nu zijn synt. dreads van zichzelf al zwaarder dus je kan je wel voorstellen dat al dat extra gewicht niet bepaald prettig is. Ook blijven ze erg lang vochtig, denk aan 8 tot 12 uur. Even snel je dreads wassen is er dus niet bij, want je moet ze echt goed laten drogen. Er wordt aangeraden om je dreads één keer per week te wassen, maar vaker mag natuurlijk ook. Ik heb ze voor anderhalf week in gehad en heb ze dus ook maar één keer gewassen

Hoe was je ze dan?
Je kan ze uitdoen en met de hand of in de wasmachine wassen. Ja grappig he, maar dit kan echt! Maar je kan ze ook inhouden en gewoon onder de douchte gaan staan. Ik had echter geen zin in nog zwaardere dreads en heb dus alleen mijn hoofdhuid gewassen. Aangezien mijn dreads van synthetische kunsthaar zijn gemaakt, worden ze dus niet snel vies of vet. Ik heb mijn dreads in twee knotjes achterop mijn hoofd vast gezet en daarover heen heb ik twee plastic zakken gebonden. Zo bleven ze droog terwijl ik mijn hoofdhuid waste. Dit was niet heel makkelijk, maar het was wel te doen.

Hoe verzorg je de dreads?
Zoals eerder gezegd, de dreads zijn gemaakt van synthetische kunsthaar. Deze vragen verder geen verzorging. Na een tijdje, door het dragen worden ze wat pluiziger, je kan ze dan opnieuw (laten) sealen of vasthaken zodat ze weer wat netter ogen.

Wat hebben ze gekost?
Eigenlijk net zoals met alles, kan je het zo duur of goedkoop maken als je zelf wilt. Ik wilde een bepaald soort dreads en ik wilde daar best wat meer voor betalen. Ik ben dus niet voor de goedkoopste set gegaan. Ik heb ongeveer 101 euro voor 45 dreads excl. verzendkosten betaald. Ik heb ze door een kennis laten inzetten en haar heb ik een vergoeding van 25 euro betaald. Al met al best veel geld dus, maar je kan ze dan ook er weer uithalen en weer er opnieuw inzetten. Je kan natuurlijk ook goedkopere dreads opzoeken, het is net wat je zelf wilt.

Hoe lang duurde het invlechten?
Bij mijn zijn er 45 dreads ingezet en dit heeft in totaal 2.5 uur geduurd. Dit is overigens niet pijnlijk, maar soms een beetje vervelend. Na het invlechten kan je dan ook last van je hoofdhuid krijgen.

Hoelang moet je eigen haar zijn om ze in te laten vlechten?
Dreads vlecht je in je eigen haar, het is dus ook absoluut niet schadelijk voor je eigen haar. Wel is het handig dat je haar hier lang genoeg voor is, anders zakken ze dus telkens uit. Op internet heb ik kunnen vinden dat veel salons een minimale afmeting van 6 cm aanhouden. Maar geloof mij, dit is kort! Mijn eigen haar was 7  cm op sommige plekken en hier zijn alle dreads dan ook uitgezakt. Ik zou eerder het andere advies van 10 cm aanhouden.

Kan je ook dreads in lang haar laten inzetten?
Ja dit kan! Hoe langer het haar, hoe gemakkelijker het wordt. Zo heeft je dread altijd genoeg ondersteuning en zullen ze ook niet zo snel uitzakken. Als je heel lang haar hebt, spreken de salons ook wel eens van haar wegwerken tussen de dreads. Hier heb ik geen ervaring mee.

Waar laat je ze zetten?
Er zijn verschillende salons waar je dit kan laten doen. Dit een hele handige oplossing, je maakt een afspraak en je wordt vakkundig geholpen en krijgt daarbij het nodige advies. Maar je kan je voorstellen dat hier een aardig prijskaartje aan zit, aangezien het invlechten van dreads wel een paar uurtjes in beslag neemt. Je kan ook, wat ik dus ook heb gedaan een kennis, een vriendin of een familielid vragen om je te helpen. De techniek is niet moeilijk maar verrijst wel wat oefening. Een goede tussenweg is iemand zien te vinden die dit als particulier vaker heeft gedaan. Op marktplaats en Facebook zijn veel advertenties en pagina's te vinden.


Voor nu is mijn dreadlock avontuur dus even aan zijn einde gekomen, maar misschien dat jullie ze in de toekomst nog eens terug zullen zien. Hopelijk vonden jullie het toch leuk om dit blogje te lezen. Ik vond het leuk om jullie vragen te beantwoorden en eerlijk gezegd geeft het mij ook een soort van afsluiting. Bedankt voor het meeleven, de leuke reacties en het lezen van deze blog 

You May Also Like

2 Reacties

  1. Wat jammer dat ze zo snel uit moesten & het je haar en hoofdhuid geen goed heeft gedaan. Even pas op de plaats dus, haar laten groeien en dan nog maar eens overwegen! Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jammer dat het niet gelukt is, maar je hebt het toch geprobeerd. Leuk om erover te lezen. Is niets voor mij, dat weet ik zo al. Zelfs föhnen is mij al te veel werk. :-)
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je bezoek aan mijn blog.
Een reactie zou ik erg leuk vinden ♥