Tips voor een goede nachtrust

by - december 30, 2016

Ik weet niet hoe het met jouw zit, maar ik ben zo'n type persoon die eigenlijk wel de volle acht uur slaap per nacht nodig heeft. Een keertje minder slaap krijgen is niet zo erg, maar als dit vaker in de week voor komt kan ik aan mijzelf merken dat het al snel een stuk minder met mij gaat. Met een pasgeboren baby krijg je vanzelfsprekend minder slaap. De uurtjes slaap die je wél krijgt, zijn daarom extra belangrijk. Maar hoe zorg je er nu voor dat je lekker slaapt en goed uitgerust wakker wordt? Vandaag deel ik enkele tips.


Een goede nachtrust begint met een leeg hoofd. Niet echt leeg natuurlijk, maar wel rustig en gekalmeerd. Zorg ervoor dat je ontspant voordat je naar bed toe gaat. Ga dus niet dat ene project nog afmaken en studeren in de late avonduurtjes is ook geen goed idee. Ga in plaats daarvan ouderwets een boek lezen of pak die breipennen er weer eens bij. Meerdere onderzoeken tonen aan dat veel kunstlicht en beeldschermen voor het slapen gaan helemaal niet zo goed voor ons zijn.

Een gekalmeerd gevoel krijg je ook van een opgeruimde en schone kamer. Stap je de slaapkamer binnen en struikel je bijna over bergen wasgoed? Niet zo handig.. Zorg ervoor dat je slaapkamer opgeruimd en netjes is. Berg je spullen op in afgesloten kasten of dozen en geef overbodige spullen weg aan familie, vrienden of goede doelen. Maak een sopje met een lekker ruikend schoonmaak middel en haal een lapje over je meubels. Wedden dat als je nu je slaapkamer instapt het een fijne plek is om te zijn?

Dat laatste is ook erg belangrijk. Een slaapkamer dat een geïrriteerd of 'vol' gevoel bij je oproept, is niet ontspannend. Zorg er dus voor dat je slaapkamer een fijne en ontspannende plek is. Dit kan je doen door een fijne sfeer voor jezelf te creëren. Voor iedereen is dit anders. De één zal blij worden van vele film posters aan de muur en de ander zal een dienblad met kaarsjes neer willen zetten. 


Frisse lucht is goed voor je. Naast dat het erg fijn is om s'middags of s'avonds even een wandeling te maken heeft het ook enkele voordelen. De frisse buitenlucht is goed voor onze weerstand, het zonnetje voorziet ons van Vitamine D, het wandelen zelf is goed voor lichaam en geest maar door even een frisse neus te halen ontspan je ook beter. Frisse lucht is niet alleen overdag goed voor je, ook s'nachts! Net als overdag heb je ook s'nachts zuurstof nodig. Zet dus lekker een raampje of klapraampje open zodat je ook s'nachts genoeg frisse lucht krijgt. 

Niet alleen frisse lucht is belangrijk om lekker te slapen, licht is dit ook. Of beter gezegd, het gebrek hieraan. Overdag hebben wij mensen veel baat bij zonlicht, maar s'avonds kan je het beste voor een donkere kamer zorgen. Dit werkt ontspannend en zorgt ervoor dat je geest de zaken van overdag beter kan verwerken Hele felle, drukke en overbelichte kamers zorgen vaak voor het tegenovergestelde effect. En tip hiervoor zijn bijv. de elegante plissé gordijnen van VELUX.(klik) Hiermee los je dit gemakkelijk op.


De mooie afbeeldingen die je ziet, zijn afkomstig van de website van VELUX(klik). Op de afbeeldingen zie je hun dakramen en tuimelvensters. Een mooi voorbeeld hoe (dag)licht zorgt voor een fijne sfeer in je slaapkamer. En als je de slaapkamer wilt verduisteren voor dat échte uitgeruste gevoel, dan verkopen ze ook hele fijne verduisterende raamdecoratie. 

Dit artikel is in samenwerking met VELUX geschreven. 
Wil je ook samenwerken? Lees dan mijn Disclaimer en contact pagina door.

You May Also Like

3 Reacties

  1. Ik heb ook zeker veel slaap nodig en heb er last van als ik te weinig slaap. Ik kan echt NIET slapen als er ook maar een beetje licht in mijn kamer is; alles pikdonker graag! Op tijd naar bed gaan en nog even lezen is inderdaad fijn. Dat wil ik meer gaan doen want het zal mijn reading challenge zeker helpen. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh mocht je alweer samenwerken met Velux, ze hebben wel altijd mooie foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heb het ook graag donker snachts, en velux is zeer gemakkelijk.
    Nu nog iets zoeken voor de warmte tegen te houden in de zomer ? boven kan het echt een sauna zijn...

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je bezoek aan mijn blog.
Een reactie zou ik erg leuk vinden ♥