Eleanor | Vier weken oud

by - december 12, 2016

Afgelopen zaterdag was onze kleine Eleanor vier weken oud! Waar de tijd is gebleven, geen idee maar wij zijn alweer vier weken papa en mama van dit kleine meisje! In dit blogje ga ik over de afgelopen twee weken schrijven, want natuurlijk heb ik genoeg te vertellen. Het waren twee weken van ontdekken, uitproberen, inbakerdoeken, knuffelen, veel foto's maken en de eerste paar uur zonder haar. Lees je mee?


Wennen


In deze afgelopen vier weken is er natuurlijk veel gebeurd en zijn wij nog steeds aan het wennen aan ons nieuwe leven en onze nieuwe rol als ouders. Want niet alleen  heb je de zorg over een pasgeboren kindje, ook je relatie, lichaam en geest veranderen. En daar moest ik wel eventjes aan wennen. En dat is prima, daar geef ik nu mijzelf ook de ruimte en tijd voor. Ook niet zo gek dat het even wennen is, wij gaan van 9 jaar lang een relatie, naar papa en mama. Van oneindige tijd voor onszelf, naar de zorg voor Eleanor. Mijn hele dag ziet er nu anders uit en hoewel het soms zwaar is, vind ik het fijn dat mijn dagen nu meer om haar dan om mijzelf draaien. De tijd dat ik nu voor mijzelf heb, waardeer ik ook een stuk meer!

Vier weken oud


Alweer vier weken is ons kleine meisje. In deze vier weken zie je haar al zo ongelofelijk veel veranderen! Ze begint kleine lachjes te vertonen, houdt je vinger al echt stevig vast en probeert zelfs haar eigen flesje al vast te houden. Ook lijkt ze wat beter bewust te zijn van haar omgeving. Ze kijkt je al echt eventjes aan en mevrouw draait ook rustig haar hoofdje bij als ze papa de kamer binnen hoort komen. Allemaal kleine veranderingen, kleine mijlpaaltjes in de ogen van deze mama. Het gaat dus gewoon hartstikke goed met haar. Het enige wat de laatste tijd niet zo goed ging, was het slapen. Of beter gezegd, het in slaap komen. Ze lag vaker in de box dan in haar bedje omdat ze hier wel wilde slapen, maar in de derde week wilde ze zelfs dit niet meer. Vele uren bracht ze op onze arm door totdat wij besloten om naar een inbakerdoek te kijken. Want een slaperige baby die niet wil of kan slapen, is een huilerige, overprikkelde baby. Niet fijn voor ons, maar ook zeker niet voor haar. Sinds een week slaapt ze nu in de inbakerdoek en ze slaapt beter als ooit! Ze slaapt vaster en ook langer door. Helemaal top dus!


Herstellen


Herstellen, zowel van lichaam en geest. Op dag zes liep ik voor het eerst even buiten met Bentley, heerlijk was dit! Even een andere omgeving dan de woonkamer. In de tweede week gingen we voor het eerst wandelen(klik) en in week drie werden deze wandelingen al wat regelmatiger. Mijn hechtingen genazen goed en zelfs de knip voelde ik met de dag minder. Heel fijn want ondanks dat ik een huismus ben, ben ik ook graag buiten. Plus, op deze manier hoop ik toch langzaam de zwangerschapskilo's te verliezen. 

Hoewel het herstel van de bevalling goed verloopt, merk ik wel dat mijn eigen kwalen rondom mijn Hypermobiliteit weer erger worden. Ik blijf dus fijn twee keer per maand naar de Fysio gaan en ook in mijn dagelijkse routine zal ik er weer meer rekening mee moeten gaan houden. Dus als de kleine slaapt, zal ik ook vaker op bed gaan liggen ( ook fijn voor mijn vermoeidheid!) en zullen de zwaardere huishoudelijke klussen blijven liggen voor Chris. 

Geestelijk gaat het met de dag beter. De acceptatie dat die eerste paar weken niet bij iedereen een roze wolk is gaat steeds beter. Dat het óke is om toe te geven dat het zwaar is en dat sommige dingen anders zijn dan je je had voorgesteld. Dat borstvoeding niet voor iedereen is weg gelegd en dat mijn bevalling best zwaar was. Deze punten besef ik mij iedere dag ietsjes meer en ook deze krijgen een plekje. Het feit dat het voor mijn gevoel weer 'kan' om even iets voor mijzelf te doen, geeft aan dat het langzaam allemaal op zijn pootjes terecht komt. 

Nu nog leren om haar wat meer uit handen te geven en niet alles zelf te willen doen en dan ben ik al een heel eind. Haar eerste oppas middagje is trouwens al wel een feit! Afgelopen zaterdag mocht oma fijn even twee uurtjes oppassen terwijl wij eventjes de stad in gingen en een bageltje bij Bagel & Beans aten. Fijn even tijd voor onszelf, dit deed ons beide erg goed. En met deze nieuwe energie, gaan wij een nieuwe week tegemoet 

You May Also Like

9 Reacties

  1. Mooi om te lezen, en nee dat niet iedereen op de roze wolk zit kan ik me heel goed voorstellen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk om bij te lezen! 4 weken alweer! Wat gaat de tijd snel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat fijn te lezen dat het steeds beter gaat! Niet alleen dat besef maar ook dat ze beter slaapt. En wat lijkt ze op je trouwens. Heel leuk om te zien! 😊

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wat is z'n inbakerdoek ? ben blij dat ze daardoor beter slaapt.

    Was voor de oma vast ook leuk om eens met de kleindochter alleen te zijn ? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een Inbakerdoek is een speciale doek, met verschillende lagen en vaak met klittenband. Door deze laagjes en klittenband kan je je kindje heel stevig inpakken. Door deze stevigheid voelen ze zich geborgen en veilig. Ook slapen ze beter omdat ze de armpjes en handjes niet meer vrij hebben liggen, waardoor ze zichzelf niet wakker slaan en of houden.

      En oma vond het erg leuk ;)

      Verwijderen
  5. Hoi Michelle,
    erg leuk om dit even bij te lezen :-)
    Ik heb ook nooit geen borstvoeding gegeven want dat lukte niet.
    Ik heb me daar ook gewoon bij neergelegd en met het flesje ging het ook goed.
    Je moet ook echt de tijd nemen om te "ontzwangeren" en dat duurt ook echt wel even hoor.
    Heerlijk dat het zo goed gaat met de kleine meid en met jullie :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi om dit te lezen Michelle.
    Tja inderdaad borstvoeding is niet voor iedereen weg gelegd, bij mij lukte het ook niet, na twee dagen van aan modderen en een hongerig kind hebben we de moed opgegeven, en heeft toen de zuster mijn man flesvoeding laten halen.
    Gelukkig slaapt Eleanor nu beter, en kunnen jullie ook weer op krachten komen.
    Neem de tijd want de hormonen spelen nog wel even op na de zwangerschap.
    Geniet van jullie kleine meid.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Al weer 5 weken denk. Wat gaat het toch snel he (echt een cliche maar waar). Ik had overigens ook geen blauwe wolk. De mijlpaaltjes zijn leuk he. Mooie dame hoor.

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je bezoek aan mijn blog.
Een reactie zou ik erg leuk vinden ♥