Waar ik tegen aanloop tijdens mijn zwangerschap

by - juli 25, 2016

Voordat ik zwanger was kon ik mij veel zaken maar moeilijk voorstellen. Al die kwaaltjes bijvoorbeeld, ik keek er erg nuchter tegen aan. Onder het mom van 'bij iedere vrouw is het toch anders' wuifde ik het weg, om over de horror verhalen rondom kraamzorg en de bevalling maar niet te spreken. Nu ik zelf zwanger ben snap ik het ineens allemaal veel beter! Ik snap nu heel goed waarom sommige aanstaande mama's verslaafd zijn aan baby kleertjes kopen, de onzekerheid rondom de gezondheid van je kindje, de nesteldrang of de zoektocht naar de perfecte luiertas. 

Sommige dingen moet je ervaren om het echt te kunnen snappen en zo is het met zwanger zijn en de weg naar het moederschap ook. Vandaag zet ik zeven punten op een rij wat ik tot nu ervaren heb.



Het bekende schuldgevoel. Hoe vaak ik dit woordje wel niet lees in magazines en in columns. Schijnbaar hoort dit er echt bij, want als zwangere loop ik hier regelmatig tegenaan. De ene keer voel ik mij schuldig over die ongezonde maaltijd, de andere keer over het feit dat ik babykleding best wel duur vind. En dan vooral de merkjes. Is het dan echt nodig om een rompertje van twintig euro te kopen of ben ik zo'n pieperd?  Als ik soms bedenk dat wij straks als gezinnetje van één loon moeten rondkomen voel ik mij wel eens schuldig dat ik niet werk. Lichamelijke klachten of niet. 

Het gevoel dat je wat fout doet hoort hier dan ook weer bij. Ik heb continue het gevoel dat ik dingen mis of verkeerd aanschaf. Is dit dekentje wel veilig? Vraag ik mijzelf dan later af, terwijl ik het bij de Prénatal heb gekocht. Hallo! Die mensen weten echt wel wat veilig voor een kindje is. Over veel dingen begin ik ineens te twijfelen, want je wilt het immers perfect doen voor je kindje. Ondanks dat je heel het internet al hebt afgezocht naar informatie, je twijfelt toch.

Dat schuld- en twijfel gevoel wordt gelukkig vaak weg geduwd door mijn nuchterheid. Want ja ook in mijn zwangerschap kan ik zo heerlijk nuchter zijn. In mijn achterhoofd weet ik echt wel dat een pasgeboren kindje vooral liefde, warmte en voeding nodig heeft. Al die designer kleertjes zijn hartstikke leuk, maar natuurlijk niet noodzakelijk. En die leuke verkooptrucjes onder het mom van 'je wilt toch het beste voor je kindje' trap ik ook niet meer in. Want alles waar 'baby' voor staat is automatische wat duurder. Dit ondervonden wij trouwens ook toen wij gingen trouwen. Natuurlijk kan ik het niet laten om af en toe iets extra's te kopen voor onze kleine. Want shoppen voor je kleine blijft het leukste, daar ben ik wel achter gekomen. Maar het hoeft je echt niet honderden euro's te kosten.


Ik was nooit zo voorzichtig aangelegd, maar sinds ik zwanger ben bedenk ik mij soms toch wel twee keer. Zo vliegen mijn handen gelijk naar mijn buik op een drukke markt, de droom dat ik motorrijlessen neem heb ik helemaal laten varen, oversteken op straat besteed ik toch wel iets meer aandacht aan én vooral meer geduld. Ik twijfel veel sneller aan mijn omgeving, of deze wel kindvriendelijk is en bij twijfel eet ik sommige gerechten gewoon niet. Grappig hoe je moederinstinct, want dit heb je echt, zich ineens over je groeiende buik ontfermt.

Met dit toenemende moederinstinct veranderen ook ineens je Prioriteiten. Wil ik echt wel zo graag die nieuwe vloer? Of koop ik liever wat spulletjes voor de babykamer? De spulletjes voor de babykamer hebben het dus gewonnen. Ik had het zelf nooit verwacht, maar ik twijfel ook minder over mijn relaties met mensen of de tijd en energie die ik hieraan besteed. Ik en mijn groeiende meisje gaan voor. Is er geen of weinig interesse voor ons, dan houdt het al heel snel op! Terwijl ik daar eerder het wel eens moeilijk mee had, ik wilde het iedereen graag naar de zin maken. Nu dus niet meer.

Interesse tonen is leuk! Want ik vertel maar al te trots wat we allemaal hebben aangeschaft, hoe haar kleertjes eruit zien en met alle liefde toon ik je onze echofoto's. Je raad het al, het gaat heel veel over baby gerelateerde zaken hier thuis! Iets wat ik best wel irritant kon vinden als niet-zwangere zijnde. Maar nu snap ik heel goed hoe leuk het is om over baby stuff te praten. Ook wel logische want zwanger zijn neemt een groot deel van je leven ( en je hart) in beslag :) Gelukkig kan ik vaak heel goed die scheidingslijn aanvoelen en moeten vriendinnen vaker vragen naar de baby dan dat ik een uur vol klets.


En ondanks dat je als aanstaande mama zijnde vaak twijfelt, je zorgen maakt of je je dingen afvraagt worden sommige dingen ook heel helder! Ik merkte dat toen ik die twaalf weken grens had bereikt, ik een soort van rust over mij heen kreeg. Het vertrouwen dat het allemaal wel goed komt en dat wij de beste keuzes ( in onze ogen) voor ons kindje kunnen en zullen maken. Ik heb dan ook niet zo last van die ongevraagde adviezen waar je vaak van hoort. Zelfs met de bevalling heb ik het vertrouwen dat mijn lichaam het aankan en precies weet wat het moet doen. Als dat geen vertrouwen en rust is...


Een heerlijke mix van onzekerheid en zekerheid dus. Aan de ene kant twijfel ik vaak, maar aan de andere kant weet ik donders goed wat ik wél en wat ik niet wil omtrent onze kleine meid. Dit groeit met de week. Zo kan ik mijn mijmeringen van het begin al bijna niet meer voorstellen, gelukkig heb ik ze toen opgeschreven in mijn dagboekje zodat ik ze nu nog eens terug kan lezen. Grappig om te zien hoe een zwangerschap je veranderd en laat groeien. Ondanks dat het soms niet altijd even leuk en geweldig is, vind ik het wel een hele bijzondere tijd!


Achter welke dingen kwam jij toen je zwanger was?

You May Also Like

7 Reacties

  1. Ik vind dit wel heel erg leuk om te lezen, vooral om te lezen hoe jij veranderd. Groeit!!! Mooi om te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk stuk! Lijkt me heel bijzonder om mee te maken. En je straalt helemaal op de bovenste foto, heel mooi om te zien!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar heb het altijd heel jammer gevonden dat er zo op aanstaande mama's hun twijfels wordt ingespeeld in de hoop dat ze veel meer geld gaan spenderen dan eigenlijk nodig is. Zelf heb ik alleszins een heel gelukkige jeugd gehad en ik ben ervan overtuigd dat mijn ouders toen heel wat van die snufjes niet in hun bezit hadden. Maar tegenwoordig krijg je als ouders echt het idee dat je bepaalde zaken wel moet kopen vermits men je het gevoel heeft dat dit een vereiste is. Oh en iets helemaal anders ... ik vind dat je supermooi staat met je zwangerschapsjurkje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt helemaal Zwartraafje! Je hebt al snel het gevoel dat je tekort schiet als je een bepaald item niet aanschaft, omdat de halve wereld het lijkt te hebben. Nu schetsen social media kanalen natuurlijk ook wel een verkeerd beeld. Alles wordt piekfijn weergegeven. Gelukkig kunnen wij hier tot nu toe heel nuchter mee omgaan en bepalen wij zelf wat er wél en niet in huis komt.

      Verwijderen
  4. Heel herkenbaar. Vooral of je de juiste dingen koopt. Elke winkel zegt wat anders. En voor dat je het weet gebruik je best veel niet. Bijv. Flesverwarmer stijn had zo,n honger die kon echt geen kwartier s'nachts wachten. Super snel tweedehands magnetron gekocht (20 sec). Wat een verschil. En die flesverwarmer ligt in een kast.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi om deze contrasten te lezen.. Kan me voorstellen dat het wat dubbel is! Hoort er allemaal bij

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt! Ik ben hier ook altijd heel erg eerlijk in, het heeft in mijn ogen geen nut om het mooier te maken als het is. Daar komt die Twentse nuchterheid goed bij te pas. Het is een hele mooie, bijzondere máár ook ongemakkelijke tijd!

      Verwijderen

Bedankt voor je bezoek aan mijn blog.
Een reactie zou ik erg leuk vinden ♥