Tuinieren op het balkon

by - april 02, 2016

Twee weken terug stond ik al heel enthousiast met de snoeischaar op het balkon. Klaar om de Roos en de Passiebloem bij te snoeien. Gelukkig zorgde een klein stemmetje ervoor dat ik het nog eens nazocht en inderdaad, bij nachtvorst kan je beter nog even wachten met snoeien. Aangezien het nog een weekje zou gaan vriezen besloot ik te wachten. Ondanks dat wij op de eerste verdieping wonen wilde ik het toch niet riskeren, ik ben namelijk gek op mijn mooie Roos en Passiebloem..


Heel de week keek ik al uit naar dit weekend, want het zou mooi weer worden! Tijd om het balkon onder handen te nemen. Laat voor mijn doen, want vorig jaar was ik al eind Februari op het balkon te vinden. Maar de temperatuur was er steeds niet na, dus ik moest gewoon geduld hebben.. Maar vandaag was het dan eindelijk zover!


De dode plantenresten werden verwijderd, de bakken werden bijgevuld met zand en ook de Roos en Passiebloem werden eindelijk bij gesnoeid. Omdat het toch wel een hele kale bedoeling was, kochten wij wat viooltjes op de markt. Voor een zacht prijsje ziet ons balkon er heel wat fleuriger uit.


En nadat de Passiebloem werd ontdaan van alle dode takken, kwam er ook nieuw leven in zicht. Hopelijk gaat het zonnetje flink schijnen de aankomende weken, want ons balkon loopt nog erg achter heb ik het idee. Of is er bij jullie ook nog niet zoveel te zien in de tuin ( en op het balkon)?

You May Also Like

8 Reacties

  1. Dat heb je inderdaad goed gedaan, nog even wachten met snoeien. Maar nu mag het. De kans op nachtvorst is nu toch wel bekeken lijkt, me.
    Hier in ons tuintje staat vooral veel gekocht spul te bloeien. De perenboom en de appelboom lopen wel al lekker uit en de klimhortensia ook wel hoor. Ook de vaste planten die laag bij de grond groeien, krijgen al nieuwe blaadjes. De paar takjes die ik van de perenboom en de appelboom snoeide nam ik mee naar binnen en die zette ik in een vaas. Daar gaan ze harder dan buiten en ik denk (en hoop) dat ik binnenkort binnen al perenbloesem en appelbloesem heb. Dat lijkt me zo leuk.
    Maar een heerlijk vooruitzicht dat we nu zes maanden krijgen waar we meer en meer naar buiten kunnen en zullen gaan. Ik heb er vreselijk veel zin in.
    Fijn weekend,
    liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fijn he, weer bezig zijn in de tuin/balkon. Wij hebben nu ook alle dode planten verwijderd en wat gesnoeid. Zomerbloeiers wil ik echt pas na de ijsheilige gaan halen... maar stiekem kan ik niet wachten ;-).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bij ons staat er al één en ander in bloei in de tuin. Een gele forsythia en een roze struik, ik weet niet hoe die heet. Nog even geduld hebben waarschijnlijk. Wat heb je prachtige foto's van je viooltjes gemaakt!
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heerlijk om zo bezig te zijn!! Viooltjes leuken de boel mooi op & idd voor weinig geld! Dat deden wij ook voor ons open huis, maar ook omdat het dan voor onszelf wat minder kaal is in de tuin. Afgelopen zondag kon ik daar volop van genieten! Met het bankje in de tuin & een kop koffie lekker in de zon gezeten...dit smaakte wel naar meer! hopelijk mag de zon zich steeds meer laten zien om er samen met de mooie natuur van te genieten!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Michelle,
    heb jij an zo'n groot balkon dat je ook een roos en een passiebloem daar kan hebben?
    Leek me wel heel erg mooi om te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Valt wel mee Helma. Maar wij hebben aan iedere zijkant van het balkon een plantenbak van 40x40 cm staan. In de één staat de Roos en in de ander de Passiebloem. De Roos wil ik met bijsnoeien gewoon klein laten en de Passiebloem heeft een rekje achter zich, zodat ie omhoog kan groeien. Hier kan je er een stukje van zien:
      http://www.kersenbloesems.nl/2015/06/terugblik-lente-bucketlist.html

      Beide planten gaan nu hun derde jaar in en tot nu toe doen ze het prima.

      Verwijderen
  6. Ziet er erg leuk uit. Onze plantjes op het balkon worden een beetje troosteloos van het veranderlijke weer...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wij hebben ons balkonnetje een beetje opnieuw ingericht en hebben nieuwe leuke tegels gelegd. nu zijn we alleen opzoek naar leuke plantjes voor op het balkon. Wat zijn nou echt leuke plantjes? Ik ben daar namelijk helemaal niet zo in thuis.

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je bezoek aan mijn blog.
Een reactie zou ik erg leuk vinden ♥