Liefde voor Orchideeën

by - maart 08, 2016

Orchideeën zijn één van mijn favoriete planten. Helaas bloeien ze niet heel het jaar, maar die enkele maanden dat ze in bloei staan, geniet ik altijd dubbelop van ze. Wij hebben geluk dat onze woning erg licht en snel op temperatuur is, een fijne omgeving voor Orchideeën dus! Een paar maanden geleden ging één van mijn twee witte Orchideeën dood. Na bijna vijf jaar keek ik hier niet eens zo gek van op, maar  jammer is het wel. Ik besloot om mijn roze Orchidee een plekje in de spotlights te gunnen. Want in de slaapkamer kwam deze maar niet tot bloei. Na een aantal maanden in de kamer begon ze dan toch een tak aan te maken. 


Net op tijd, want na een jaar niks bij haar te hebben gezien, begon ik te twijfelen of het niet tijd werd voor een enkeltje naar de prullenbak. Maar gelukkig hield ik stug vol en verschenen de eerste knopjes aan deze tak. Binnen een mum van tijd werden deze kleine knopjes, mooie volle knoppen.

En twee weken terug ging de eerste knop open 

 En daarna volgenden er nog twee..

Dus mensen, gooi je uitgebloeide Orchideeën niet zomaar weg! Ze staan erom bekend dat het soms lang kan duren voordat er een nieuwe tak in komt, maar ze zijn zeker niet dood. Sommige geven ook wel als tip dat je ze moet verwaarlozen en dat ze dan weer in bloei komen. Zelf geef ik ze gewoon iedere week een klein beetje water met de plantenspuit. In de herfst- en wintermaanden natuurlijk minder vaak. En zie hier, prachtige bloemen! Enne mocht je die kale plant niet zo gezellig vinden staan, zet er eens kunst takken bij in. Dan staat het ineens een stuk minder kaal 

Heb jij Orchideeën staan?


You May Also Like

17 Reacties

  1. Natuurlijk heb ik orchideeen staan. En ze zijn inderdaad weer in bloei. Het is namelijk ook mijn bruidsboeket. Hele grote echte roze orchideen waren dat.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi! Alles wat je aandacht geeft groeit (en ik voel/zie een metafoor met de kinderwens...)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar geloof ik ook in, zowel negatieve als positieve dingen groeien met aandacht. Hopelijk heb je gelijk en kan ik binnenkort leuk nieuws geven ♥

      Verwijderen
  3. Ik heb er geen, maar wel veel om me heen! Want wist je dat er in Colombia maar liefst 4000 soorten orchideeën groeien, waarvan 1543 endemisch. Het land met de meeste orchideeën ter wereld :D En ja ik houd er ook van, ze zijn zo mooi! Heb er geen in huis trouwens, überhaupt geen planten en bloemen eigenlijk...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. prachtige foto's, mooie bloemen die zie ik zo graag.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. OH mooie orchidee. Die van mij is helaas nog niet open. Nog even wachten maar hij is ook nog maar pas gestopt met bloeien. Misschien daarom, ik weet het niet. Ik blijf deze bloemen leuk vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als ze pas uitgebloeid zijn kan het inderdaad een tijdje duren voordat ze weer uitlopen. Ze zijn ook prachtig.

      Verwijderen
  6. Ik moet eerlijk zijn, ik gooi ze altijd weg hoor. Zo'n ongezellige plant zonder bloemen. Misschien toch eens niet doen... maar ja, dan wil ik deze ook niet in de woonkamer hebben eigenlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat hoeft ook niet, veel mensen zetten een uitgebloeide Orchidee in een andere kamer totdat ie weer uitloopt. Zou ook beter voor dat 'verwaarlozen' zijn omdat je de plant dan minder vaak ziet en anders gaat verzorgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zeker mooie bloemen! Ben je al eens bij de orchideeënhoeve geweest? Zo mooi daar, kun je ook vet mooi foto's maken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben er nog nooit geweest, maar we zouden er graag eens naar toe gaan. Jammer dat het niet naast de deur ligt, is toch 1.5 uur rijden. Misschien toch maar eens op de planning zetten..

      Verwijderen
  9. Ik heb een witte orchidee staan maar daar zit nog maar 1 bloem aan.
    ik weet dan niet of ik die nu wel of geen water moet geven.
    ik lees dat jij ze nat houd met de plantenspuit en mss moet ik dat met deze ook eens doen.
    Ik vind het super dat je deze orchidee weer tot leven hebt weten te brengen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Zo mooi <3 Ben er ook gek op! Ik heb zelf een wit exemplaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hele mooie bloemen orchideen! Alleen zelfs cactussen houden het bij mij niet uit.. haha!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dat trucje met de kunsttakken gebruik ik ook regelmatig. Jammer genoeg heb ik momenteel geen orchidee in huis.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mijn moeder heeft er altijd zo veel staan en hierdoor heb ik er echt geen 1. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik hou er ook van! Ik heb toevallig een witte gekocht van het weekend.

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je bezoek aan mijn blog.
Een reactie zou ik erg leuk vinden ♥