Diervriendelijk en natuurlijk

by - maart 09, 2016

Zoals jullie misschien wel weten kan ik erg genieten van de kleine dingen in het leven. Luxe, verre vakanties en de nieuwste gadgets mogen aan mij voorbij gaan. Maar ik kan erg genieten van een goed gezet kopje koffie, een lekkere bagel bij Bagels and Beans, fijne bolletjes garen om mee te breien en rijke verzorgingsproducten. Naarmate ik ouder wordt heb ik ook andere voorkeuren op deze gebieden gekregen. Zo begin ik de kwaliteit belangrijker te vinden dan de kwantiteit. Ik heb liever één fijn product waar ik zo van kan genieten, dan een kast vol waar ik eigenlijk niks van gebruik. Zo besloot ik om mijn verzorgingsproducten weer eens onder de loep te nemen en een paar producten van Dr. Organic uit te testen.


Een aantal jaar vind ik het al erg belangrijk dat mijn cosmetica en verzorgingsproducten diervriendelijk zijn. Vele fijne en vertrouwde merken heb ik laten staan omdat ze toch nog proeven op dieren uitvoeren. In ruil daarvoor heb ik Etos eigen merk, De Tuinen, Rituals, Lush en The Bodyshop leren kennen. Hele fijne producten,  alleen de prijzen waren soms even wennen. Maar ik heb het er graag voor over. Bij deze merken weet ik zeker dat ze diervriendelijk zijn.

De wetgeving omtrent dierproeven heeft veel veranderd, maar toch zijn niet alle cosmetica en verzorgingsproducten die nu in de winkel liggen dierproefvrij. Hier heeft het testen dat door derde partijen worden gedaan of de verkoop in China veel invloed op. Dit en soms de valse claims die bedrijven afgeven, maken het lastig om de waarheid te vinden. Hiervoor houd ik de blog van Sophie in de gaten. Zij zoekt dit haarfijn voor ons uit en schrijft hierover op Naoki. Als je wilt weten of jouw merken dierproefvrij zijn, neem dan zeker eens een kijkje op haar blog.


De laatste tijd ben ik het ook steeds belangrijker gaan vinden dat mijn producten natuurlijk ingrediënten bevatten. En dan bedoel ik maar niet 1% of 5%. Nee, bomvol heerlijke bloemen, planten of kruiden bedoel ik dan! Ik liep mijn producten eens na en helaas voldeden ze hier niet allemaal aan. Als ik dan meer moet betalen, dan betaal ik liever voor echte natuurlijke ingrediënten en niet wat door de mens is gemaakt om het te laten schuimen. Dr. Organic is gelukkig zo'n merk waar grotendeels natuurlijke ingrediënten voor worden gebruikt en vrij zijn van schadelijke en uitdrogende stoffen zoals SLS, parabenen en micro plastics. Daarnaast ruiken de producten ook nog eens heerlijk! Het heeft eventjes geduurd voordat ik bij Dr. Organic uit kwam, maar ik heb er een nieuwe favoriet bij gevonden.

Nu begrijp ik dat niet iedereen zoveel wil betalen voor een douchegel of bodylotion. Of dat deze hele zoektocht misschien eindeloos lijkt, maar ik voel mij goed bij deze keuze. Langzaam zullen vele merken minder tot niet meer worden gekocht en zal ook mijn cosmetica en huishouding producten er aan gaan geloven. Steeds meer zal ik erop letten of de gekochte producten wel zo veilig voor mens, dier en het milieu zijn. Een leuke uitdaging, eentje waar ik jullie graag af en toe een kijkje in zal geven.

Lees jij wel eens de ingrediëntenlijst van een shampoo of douchegel door?

You May Also Like

5 Reacties

  1. Jazeker..ik vind het ook heel belangrijk..zowel voor de diertjes als voor de mens en het milieu. Fijn dat je dit deelt..ook die link..dank je! Lieve groet Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ken dit merk! Fijne producten hebben ze.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuke andere blog noem je, daar ga ik zeker eens kijken :-). Eerlijk gezegd let ik niet zo op de ingredienten. Ik zou eigenlijk veel meer moeten opletten. Dat doe ik dan wel weer met vlees. Daar let ik echt op wat ik koop en hoe goed het voor de dieren was!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik lees helaas nooit de ingrediënten. Of misschien een beetje. Ik kijk vooral of er parfum in zit en ik koop alleen shampoo's voor een gevoelige huid.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja ik hou me hier ook zoals je weet veel mee bezig! maar het is toch best pittig lastig

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je bezoek aan mijn blog.
Een reactie zou ik erg leuk vinden ♥