7 tips tegen een dipje

by - februari 18, 2016

Een dipje, zou zou je mijn gevoel van laatst wel kunnen omschrijven. Je kent dat gevoel wel: nergens zin in hebben, niet happy zijn of lang piekeren, urenlang series kijken om de tijd te verdrijven en continue de drang naar comfort food. En het druilerige weer van de laatste tijd brengt je mood alleen maar verder naar beneden.

Februari vind ik altijd een lastige maand, ik ben wel weer klaar met de Winter maar de Lente laat nog even op zich wachten. Ondertussen moet jij je gevoelens natuurlijk wel voelen, maar je moet niet te lang in deze negatieve bui blijven hangen. Dit helpt je immers niet verder. Benieuwd hoe ik uit een dipje kom? Lees dan snel verder.



Een doel vinden
Sinds ik niet meer studeer en werk mis ik het wel eens om een doel te hebben. Ja een doel heb ik wel, maar dat laat nog even op zich wachten. In de tussentijd kan je doelloos verder gaan en dit is prima. Maar over het algemeen is het wel fijn om een doel te hebben en je productief te voelen. De komende tijd ga ik wat kleine doelen voor mijzelf opstellen. O.a kijken naar vrijwilligers werk, het handwerken voor een goed doel weer oppakken, mijn vijfde tattoo ontwerp vorm geven etc.

Plan eens wat leuks
Als je agenda leeg is heb je ook niets om naar uit te kijken. Plan daarom eens iets leuks in! Dit kan samen met vriendinnen, je familie, je lief of gewoon lekker voor jezelf. De komende tijd heb ik wat gezellige meetings met vriendinnen gepland en ook heb ik eind deze maand een feestje van mijn tante. Maar wat dacht je van een spa dagje, een bioscoop avondje, lekker uiteten of besteed eens een dagje aan een goed doel.


Lief zijn voor jezelf
Soms zijn de dagen nu eenmaal niet zo kleurrijk. Soms moet je gewoon even ergens door heen, juist dan is het belangrijk om lief voor jezelf te zijn. Besteed eens een middagje aan je favoriete hobby, koop dat paar schoenen wat je al zou lang wou kopen, trakteer jezelf eens op iets lekkers of ga heerlijk lang badderen. Dat laatste, maar dan voor in de douche, heb ik mijzelf op getrakteerd. Heerlijke geurende, natuurlijke en luxe douche producten van 'Wat Maakt Je Mooi'.

Praat het van je af
Soms kan het erg fijn zijn om even je hart te luchten. Gewoon even hardop te benoemen waar je mee zit of waar je bang voor bent. Zoek hiervoor een luisterend oor, je beste vriendin of een familie lid op. Niet alleen kan jij je frustratie, angst of probleem kwijt, het is ook goed voor het versterken van jullie band. Misschien (her)ontdek je wel hele fijne vriendschappen of relaties.


Ga lekker naar buiten
Natuurlijk is het fijn om opgekruld in een plaid je favoriete series te kijken, maar af en toe even  naar buiten gaan is ook erg fijn! Niet alleen is die frisse buitenlucht heerlijk, ook de beweging die je krijgt is goed voor je. De Endorfines die dan vrij komen, laten je gelijk wat beter voelen. En misschien die mooie foto's die je onderweg kan maken ook..

Achterhaal de bron
Iedereen heeft wel eens een dipje, dit is helemaal niet erg. Als je dit regelmatig hebt is het misschien wel verstandig om het achterliggend probleem te ontdekken. Misschien ben je toch niet zo gelukkig in je huidige baan, woning of relatie? Misschien is het tijd om iets te veranderen of juist meer rust te pakken? Achterhaal dit eens voor jezelf en ontdek wat voor jouw belangrijk is. Niemand kan vertellen wat goed is voor jouw, alleen jijzelf.

(bron: Donut worry )

Do'nut Worry
Is het glas vaak halfleeg? Zie je snel beren op de weg? Ik weet uit persoonlijk ervaring dat dit heel vervelend kan zijn. Terwijl de halve wereld zorgeloos op vakantie gaat, ben jij bang voor wat er mis kan gaan. 'Ben ik iets vergeten?' Spookt dan ook regelmatig door je gedachten. Een dipje sluipt er dan snel bij in. Let it go.. Het is fijner en ook gemakkelijker voor jezelf als je het allemaal op je af laat komen. Iets wat ik met mijn Hypermobiliteit wel heb geleerd, je hebt niet alle touwtjes in handen en dat is oké. Zie het eens van de positieve en zonnige kant en je gaat je al een stuk beter voelen. Een mooie oefening hiervoor is om iedere dag te noteren waar je dankbaar voor bent.

Wat doe jij tegen een dipje?


You May Also Like

6 Reacties

  1. Mooi blogje. Een dipje is altijd iets waar eigenlijk niet over gepraat mag worden. Zo ervaar ik het tenminste.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb er momenteel al vrij lang last van doordat ik me fysiek niet goed goed voel. Daar kan ik jammer genoeg niets aan veranderen, maar in zo'n periode probeer ik me zoveel mogelijk af te leiden. Ik tracht zoveel mogelijk stil te staan bij dingen die me gelukkig maken en mezelf bezig te houden met dingen die voor verstrooiing kunnen zorgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik denk dat februari echt een dip maand is. Veel regen, weinig zon en dan die kou. Ik heb er soms ook last van. Zoveel willen doen en geen kant uit kunnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een fijne tips! Ik ben het helemaal met je eens.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Fijne tips :) En toch leuk dat we zonder het wisten van elkaar allebei het zelfde idee hadden.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Die laatste is echt wel de gouden tip. Leuk dat je dit deelt!

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je bezoek aan mijn blog.
Een reactie zou ik erg leuk vinden ♥