Licht & ruimte

by - januari 24, 2016

Licht is belangrijk, zowel voor de natuur als voor ons mensen. Grotendeels wordt ons humeur erop afgestemd en soms zelfs onze gezondheid. Niets is fijner dan na een regenachtige en donkere winter periode de duisternis achter je te laten en het licht te verwelkomen. De pagans vieren dit al eeuwen onder de naam Ostara maar wij kennen het ook wel als de lente. Helaas is de lente nog ver buiten ons bereik. Ondertussen bootsen wij dit licht na in de vorm van lampen en kaarsjes. En als de volgende dag dan toch de zon schijnt, wat heerlijk is dat dan toch!

Zelf ben ik erg gevoelig voor licht, of beter gezegd het gebrek eraan. Ik ben graag iedere dag even buiten om die fijne zonnestralen op te vangen! Hele dagen binnen zitten, zonder een vleugje zonlicht is dan ook niks voor mij. Gelukkig hebben wij een vrij licht flat. Aan iedere buitenzijde van het huis zijn wij gezegend met grote ramen die ons van genoeg licht voorzien. S’ochtends gaan gelijk de gordijnen open en wordt ons huis door het zonlicht verlicht en verwarmd.


Bij dit soort dingen denk ik altijd extra na. Natuurlijk willen wij niet ons hele leven hier in dit flatje wonen. Ooit willen wij een mooie eengezinswoning kopen met genoeg ruimte voor de dieren en toekomstige kids. Heel langzaam begint er in mijn hoofd een puntenlijstje te vormen, wat wil ik nu echt graag in mijn toekomstige woning zien? Om deze punten wat duidelijker te krijgen, ben ik alvast foto's gaan opzoeken voor wat inspiratie.

Ik zou het heerlijk vinden om een lichte woonkamer te hebben, net zoals op de foto hier boven.  Heerlijk in het hoekje van de bank weg kruipen om te ontspannen met een kop thee en een gezellig bosje bloemen op tafel. Een woonkamer waar je niet gelijk tig lampen hoeft aan te doen zodra je een magazine of een boek erbij pakt. Maar eentje die heerlijk licht is, door simpel weg even de gordijnen voor het raam open te zetten.


Een extra kamer om er een studeerkamer voor Chris van te maken. Of zou die studeerkamer toch op den duur een hobby kamer worden? Heerlijk handwerken terwijl je de vogeltjes buiten hoort zingen en van de frisse buitenlucht kan genieten als je het venster open zet.


Een open keuken die niet alleen s’avonds bij het avondeten gebruikt wordt, maar eentje waar je ook gezellig met je gasten gaat zitten. Waar je van de eerste zonnestralen kan genieten terwijl je rustig je ontbijt opeet. Een keuken die ruim, maar ook licht is. Geen, gekke of opvallende kleuren maar eentje die ook weer niet te wit is. Een keuken met veel natuurlijke eigenschappen en materialen. Een fijne, lichte en ruime keuken voor het hele gezin.


Vinden jullie licht in een huis ook zo belangrijk?


Dit artikel is in samenwerking met VELUX geschreven. Alle afbeeldingen zijn van hun website afkomstig. 
Wil je ook samenwerken? Lees dan mijn Disclaimer en contact pagina door.


You May Also Like

6 Reacties

  1. ja licht is heel belangrijk en kies dan ook voor een huis met grote ramen en veel lichtinval, minpuntje is dat het lastig is die grote ramen schoon te maken zonder strepen! ons nieuwe huis heeft dan ook heel wat grote ramen en makkelijk om te borduren als er zoveel lichtinval in huis is..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuke artikel heb je geschreven.
    We zelf vinden veel licht in huis super.
    We gaan dan ook deze zomer meer dakvensters steken op de zolder dat het mijn ruimte word in huis.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Net als jij ben ik erg gevoelig voor het al dan niet aanwezig zijn van daglicht. De laatste grote verbouwing aan ons huisje heeft er voor gezorgd dat het al een pak lichter is als vroeger. Toch heb ik op een dag als deze nog steeds last van de afwezigheid van zonlicht.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Licht is zeker heel erg belangrijk. Als het van dat donkere, sombere weer is, dan wordt ik ook somber, tenminste als het dagen duurt. En bij het minste beetje zon word ik al weer vrolijk. Dat licht hebben we echt allemaal heel hard nodig hoor.
    Fijne zondag,
    liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind licht een van de belangrijkste dingen in huis. Gaaf artikel!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Geef mij ook maar lichte ruimtes, ik zou me doodongelukkig voelen in donkere kamers ;)

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je bezoek aan mijn blog.
Een reactie zou ik erg leuk vinden ♥