DIY: Natuurlijke deo maken

by - november 30, 2015

Voor vandaag heb ik weer eens een Do It Yourself voor jullie. En wel eentje om een natuurlijke deodorant te maken. Ik gebruik al jaren alleen proefdiervrije make-up en verzorging artikelen maar sinds de laatste tijd vind ik het ook belangrijk dat ze natuurlijk zijn. En met natuurlijk bedoel ik, meer ingrediënten die je ook in de natuur kunt vinden en minder kunstmatige ingrediënten. Dus geen SLS, alcohol, parabenen, aluminiumchloorhydraat, propylene glycol en andere stoffen die juist schadelijk voor je huid en haar kunnen zijn.


Deze natuurlijke deo maak je van drie hoofd ingrediënten namelijk kokosolie, Maizena of allesbinder en Baking Soda. De kokosolie is lekker verzorgend voor je huid terwijl de Baking soda vervelende geurtjes tegen gaat. Zorg wel dat je echt Baking Soda haalt en geen bakpoeder, hier zit namelijk een groot verschil in!  Als extra optie kan je nog voor een lekker geurtje kiezen, ik heb voor een etherische olie in de geur citroen gekozen.


Als eerste zet je een kommetje en een lepel klaar. Eerst roer je twee eetlepels Baking Soda en twee eetlepels allesbinder door elkaar. Mocht je dit 'recept' voor de eerste keer maken dan zou ik je aanraden om bij deze hoeveelheden te blijven. Mocht het niet je bevallen, dan kan je het de volgende keer natuurlijk aanpassen. 


Mocht de kokosolie heel hard zijn, laat deze dan even boven de verwarming smelten. Roer vervolgens weer twee eetlepels kokosolie door het mengsel van Baking Soda en allesbinder. Later heb ik een vork erbij gepakt, hiermee kan je het mengsel net iets beter door elkaar heen prakken. Mocht het nu echt heel lastig te mengen zijn, gebruik dan schone en droge handen om het mengsel te kneden. Door de warmte van je handen zal de kokosolie smelten.


Als je nog een geurtje wilt, meng dan als laatste 10 druppels etherische olie erdoor heen. Als het een egaal mengsel is geworden kan je het overscheppen in een schoon bakje of potje. Zorg wel dat het potje aan de binnenkant goed droog is want zodra er water bij komt zal je zelfgemaakte deo snel bederven! Als je de deo wilt gebruiken, neem een beetje op je wijsvinger en breng dit aan onder je oksels. Bij mij werkt dit voor de hele dag. Mocht jij de deo iets sterker willen maken, voeg dan wat meer Baking Soda toe aan je mengsel.

Ik kies er persoonlijk altijd voor om kleine hoeveelheden aan te maken. Omdat je geen conserveringsmiddelen toevoegt is het minder lang houdbaar dan een deo die je in de winkel koopt. Máár het is ook gelijk vrij van alcohol, conserveringsmiddelen en andere stoffen die je huid juist kunnen uitdrogen of beschadigen! Wel zo fijn..

Qua kosten hoef je dit echt niet over te slaan. De natuurlijke deo's van De Tuinen bijvoorbeeld kosten zo de rond de negen euro, terwijl een pot biologische kokosolie nog geen vier euro bij de Jumbo kost. Hier zit 500 gram in, wat volgens mij ook echt genoeg in voor een heel jaar. De Baking Soda kocht ik voor één euro dertig en de Allesbinder was nog geen euro.  Het duurste was nog wel de etherische olie, maar hier doe je dan ook wel erg lang mee. Al met al denk ik dat ik nog geen vijftig cent kwijt ben voor deze zelfgemaakte, natuurlijke deo waar je naar schatting zo'n 3 a 4 weken mee kunt doen. 

En nu ben ik even nieuwsgierig, zou jij dit willen uit proberen? Of heb je misschien al ervaring met zelfgemaakte (natuurlijke) deodorants?


You May Also Like

6 Reacties

  1. Cool dat je dat eigenlijk zelf zo makkelijk kan, eh!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk dat je dit zo hebt gemaakt!! Het zou mij niet wat lijken..ik ben wel tevreden met de deorollers die ik gebruik! Wel heb ik de spuitdeo verbannen. Ik ga er altijd enorm van hoesten, het prikt onder je oksel en met deoroller blijf je langer fris!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een goed idee. Al denk ik dat ik dat ik het toch bij de makkelijk deospray hou :-).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik zou dit niet willen proberen, omdat ik eindelijk na al die jaren de juiste deo heb gevonden waardoor ik niet meer stink ;) Dus ben dan wel een beetje huiverig om zo iets te proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik probeerde al wel een lippenbalsem uit en zou ook een scrub zien zitten om zelf te maken. Maar eigenlijk ben ik wel gelukkig met mijn deoroller dus daar zie ik me nog niet meteen een vervanger voor zoeken. Voor alle zekerheid ga ik deze blogpost echt wel bewaren. Je weet immers maar nooit.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Inmiddels is het 4,5jr geleden dat je deze blog hebt gepost, maar omdat niemand het verder wil proberen en ik dit sinds 3 jaar gebruik (ipv reguliere deo), wil ik toch reageren :)

    Ik vind het fantastisch goed werken! Ik heb een fysiek inspannende baan en met deze deo, is er letterlijk niets te ruiken. Ik heb zelfs getest hoelang er niets te ruiken is... Dat is zo'n 48 uur, pas daarna ruik ik in de verte wél een okselgeurtje. Datzelfde geurtje is al na zo'n 8-12 uur te ruiken bij een niet-zelfgemaakte deo. En dan nog is het niet echt stinken :)

    Ik snap eigenlijk niet waarom mensen hier enthousiast reageren, maar het niet willen proberen. Waarom zou je iets willen blijven gebruiken, dat potentieel schadelijke stoffen bevat en dat dan ook nog dagelijks aanbrengen?

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je bezoek aan mijn blog.
Een reactie zou ik erg leuk vinden ♥