Dagje Leiden

by - oktober 27, 2015

Het fijne aan samen een weekje vakantie hebben is toch wel dat je leuke dingen kunt plannen. Natuurlijk kan dit in het weekend ook wel, maar dan komen vaak de visite bezoekjes en huishoudelijke taken ertussen. Onze herfstvakantie zou rustig worden maar we wilden wel graag één dagje weg. Het Natuurhistorische museum Naturalis in Leiden stond al een aantal keer op de planning maar kwam er eigenlijk nooit van. Dit keer hebben we het gewoon gepland, ja want met een hondje is dit wel nodig.

Tegen 10 uur brachten we Bentley bij mijn opa en oma en gingen we op weg. Een lange rit van 135 minuten. De details van sommige weggebruikers zal ik maar achterwege laten maar het was niet bepaald een fijn ritje. Eenmaal aangekomen besloten we eerst maar eens te lunchen bij Naturalis, want dat kon gewoon! Wat een mooie lunchroom hadden ze er. 

De eerste vloer vond ik gelijk het interessante, hier stonden de opgezette dieren. Nu stond je ineens oog in oog met ooit een echte leeuw.  Dit vind ik altijd erg bijzonder want nu kan je heel dicht bij de dieren komen, niet dat je ze ergens ver weg achterin het veld van een dierentuin ziet. Natuurlijk is dit anders, maar je kan nu wel heel goed zien hoe groot ze nu écht zijn. Indrukwekkend! 


Naast de gebruikelijke edelstenen, bewaarde planten en sporen hadden ze de tweede afdeling ingericht op stenen en grond. En dan vooral het ontstaan ervan. Heel interessant om nu eens te lezen wat er echt gebeurd bij een vulkaanuitbarsting, hoe stenen met de tijd worden geslepen en hoe zand er onder de microscoop uitziet.


Op de derde afdelingen lagen de fossielen. Niet alleen van dieren die vroeger miljoenen jaren geleden leefden, maar ook van de planten en insecten. Daarnaast kon je een boel informatie vinden over hoe vroeger het landschap eruit zag. Compleet met de eerste levensvormen en hoe zich dat ontwikkelde. De kamer was bijna té groot, je wist gewoon niet waar je kijken moest. Ik miste heel klein beetje de fossielen van dinosauriërs, die lagen er niet heel veel.

Op de vierde en vijfde verdieping kon je een kijkje nemen bij de biotechnologie, opgravingsmethodes en de schatkamer van het museum.  Niet alles vonden wij hier even interessant van, dus liepen we hier wat sneller doorheen.  Wij hebben ons er zo'n twee uur vermaakt. Mocht je in de buurt zijn en geïnterreseerd zijn in één van deze onderwerpen dan zou ik zeker eens langsgaan.


Na het museum zijn we even de binnenstad van Leiden in geweest. Altijd leuk om nieuwe winkeltjes te ontdekken of gewoon te genieten van de andere architectuur. Als afsluiter zijn we heerlijk uit eten geweest en daarmee was ons dagje Leiden alweer ten einde gekomen. 

Ben jij wel eens naar een Natuurhistorische museum geweest?

You May Also Like

7 Reacties

  1. Volgens mij ben ik daar ook ooit geweest, al staan de herinneringen me ook weer niet zo heel goed bij de geest. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik woon niet zo ver van Leiden vandaan en mijn dochter woont er. Dus ja, ik kom er wel eens.
    Met jongste dochter al naar Naturalis geweest met de klas destijds en dat bruggetje en poortje ken ik ook wel.
    Fijn dat jullie zo mooi deze dag konden plannen, was het echt wel waard toch?
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik woon in Leiden en ik ben helaas nog nooit in het Naturalis geweest. Na de verbouwing ga ik zeker een kijkje nemen. Waar ben je gaan eten?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij zijn gaan eten bij David's burger. Echt één van de lekkerste hamburgers die we ooit hebben gehad. Leuk sfeertje hebben ze er ook.

      Verwijderen
  4. Dat was een leerzaam en gezellig dagje, leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat leuk om daar naar toe te gaan Michelle.
    Ik ben er zelf nog nooit geweest (helaas) maar wat jij hier laat zien geeft mer wel een beetje een idee. De fossielen vind ik sowieso erg interessant. Mooie foto's heb je ervan kunnen maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Super leuk! Mijn stad blijft mooi ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je bezoek aan mijn blog.
Een reactie zou ik erg leuk vinden ♥