Dat kleine woordje

by - juni 18, 2015

Soms hebben de kleine dingen de grootste impact. Net zoals dat kleine woordje 'moeten'. Denk maar eens aan al die keren per dag dat je voor jezelf dat woordje oplegt. Of het nu is dat je moet koken, of dat je vanavond nog naar die verjaardag moet. Best verraderlijk dat kleine woordje, want eigenlijk zouden we voor het grootste gedeelte van de dag ons alleen bezig moeten houden met zaken die we graag willen doen. Want draait daar het leven toch om, de dingen doen die je graag zou willen doen?


Laatst werd me dit weer duidelijk. Steeds vaker krijg ik de vraag of ik weer ga studeren of dat ik ga werken. Bij sommige mensen leg ik het uit en bij anderen liever niet. Ik moet immers niets, ik heb de keuze. En dit vinden de meeste mensen maar vreemd. Want ik moet toch weer iets gaan doen? Waarom eigenlijk, kan ik niet gewoon even van mijn leven genieten zoals ze op dit moment is?

Waarom verwachten we zoveel van een ander, en van onszelf? Maakt dat ons nu echt gelukkiger? Ik denk het niet, want als mensen echt gelukkig waren dan zou ik niet zo vaak het woordje 'moeten' om mij heen horen. Want moeten is iets negatiefs, iets wat je eigenlijk dus niet wilt maar toch maar doet. Zelfs hier in de blog wereld kom ik dat woordje weer tegen. Deze zit verstopt in de ongeschreven blogregels. Ja, want zelfs voor meer reacties of betere statistieken zit er vaak het woordje 'moeten' in.


Daarom probeer ik het woordje 'moeten' steeds vaker los te laten. En daarvoor zeg ik steeds vaker nee tegen het geschreven pad en probeer ik mijn eigen te creëren. Zodat ik uiteindelijk uit kom bij de dingen die ik wil.

En jij, sta jij wel eens stil bij dit kleine woordje?

You May Also Like

6 Reacties

  1. Mooi omschreven heb je dit Michelle.
    Ik heb er moeite mee om dingen los te laten, ik wilde dat ik daarin wat gemakkelijker kon zijn.
    Inderdaad je moet niets, dat is net als met reageren en blogs plaatsen.
    Gewoon de dingen laten komen zoals het komt.
    Als je behoeft hebt om wat te gaan doen bv werken, dan gebeurt dat vanzelf, je bent getrouwd en hebt een inkomen, dus het moeten hoeft niet.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zeg altijd niks moet alles mag! Als ik een keer geen zin heb om te bloggen, doe ik dat gewoon niet ook al heb ik een bedrijf die min of meer aan mijn blog vast zit. Net als mijn administratie, wat eigenlijk wel moet en dus ook niet leuk is om te doen, ligt al dagen op mij te wachten. Gewoon geen zin in, haha. Morgen weer een dag! :D

    Leef je leven zoals jij je er goed bij voelt! Wat een ander er over denkt is zijn/haar probleem. Er zijn zoveel mensen die vergeten te leven en geleefd worden.. Geniet!! <3

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik schreef een tijdje geleden over verplichtingen. Ja het is iets vreemds eigenlijk... men verwacht ook dat ik 40 uur werk. Dat ik hoger op wil enz...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. herken mezelf hierin... lang geleden, want ik was een twintiger die mijn werk opgaf om huisvrouw te worden.. niemand kon dat begrijpen... ik was lui, wilde niet werken en met 1 inkomen en 3 kinderen, dat gaat toch niet.. denken zij.. maar ik hoef geen luxe om gelukkig te zijn en leg dat eens uit aan de huidige maatschappij... ik ben ondertussen zo'n 20 jaar thuis en voel me daar prima bij... dus moet er niets, alleen doen waar je jezelf goed bij voelt, dat is het voornaamste!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Sinds mijn burn-out "moet" ik niets meer...ik richt me op mijn herstel...en nu WIL ik terug gaan werken op 1 september en verder ga ik het moeten deels loslaten. Het kan niet altijd, vanuit mijn werk zal ik wel dingen moeten doen die ik minder graag doe (eindeloze administratie), maar de andere dingen, die probeer ik los te laten en dat is niet altijd gemakkelijk. Er wordt veel verwacht in mijn omgeving (huwen, kinderen)...zal nog een strijd worden denk ik...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi geschreven zeg! Ik ben steeds minder bezig met 'moeten' en genieten. Ik ben iemand die eerst altijd van alles moet doen voordat ik tijd voor mezelf neem. Nu doe ik het andersom :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je bezoek aan mijn blog.
Een reactie zou ik erg leuk vinden ♥