Breien vs haken

by - september 30, 2014


Als de donkere dagen weer voor de deur staan is het net of iedereen weer hun breipennen
en haaknaalden tevoorschijn halen. Gezellig s'avonds onder een plaid met een kopje thee 
of koffie erbij. De mooiste creaties worden gemaakt. Ik ben ooit begonnen met breien, dit
leerde ik van mijn oma. Toch heb ik dit nooit helemaal doorgezet en kan ik mij alleen
herinneren dat ik  heel wat barbie kleertjes, deze kerstmutsjes en deze kerstballen 
heb gebreid. 3 jaar geleden heb ik het (amigurumi) haken ontdekt en sindsdien heb ik 
nooit meer de haaknaald weggelegt. Helaas voor de breipen,want deze is blijven liggen.
Eigenlijk best zonde! 


Waar een breiwerkje zo mooi fijntjes oogt is een haakwerk weer wat groffer. Die fijne
structuur zorgde ervoor dat ik gisteren weer de breipennen erbij pakte, oke dat en die
mooie, nieuwe wol die ik heb gekocht. Ongeduldig zette ik de steken op ( je verleerd het 
echt nooit) en begon te breien. Natuurlijk gelijk weer een fout gemaakt waardoor het
breiwerkje ging opkrullen, ohja zo zat dat. Breien werkt toch net weer eventjes anders.
Twee uur, wat verkrampte spieren en een gefrustreerd hoofdje waren het gevolg.
Het breiwerkje werd weer uitgehaald. 'Nou dan pak ik toch maar weer de haaknaald
erbij, veel makkelijker en sneller' Maar is het ook echt makkelijker of is het gewoonte 
geworden? Met haken heb ik in het begin ook wel zitten vloeken en met pijnlijke
 handen gezeten. 

Nu maakt het natuurlijk niet uit wat je doet, zolang je er maar plezier in hebt. Haken
is ook prima natuurlijk. Maar toch blijft het kriebelen. Helemaal als ik van die mooie
gebreide sjaals, handschoenen en sokken voorbij zie komen. Die mooie bolletjes wol
die liggen te wachten om opgepak te worden helpen natuurlijk ook niet mee.
Misschien toch maar weer voorzichtig beginnen met die mooie wol en een portie geduld?
Iemand nog tips voor deze wil-toch-wel-meer-gaan-breien jonge dame?


You May Also Like

8 Reacties

  1. Ik heb ook ooit wel eens gebreid maar vergeet het elke keer weer. Nee geef mij maar haken, ookal kan ik niet veel maken haha xD.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Breien is mooi en leuk, ik heb zelfs wel iets meer met breien dan haken :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ben benieuwd wanneer er weer eens een brei logje bij jouw verschijnd :)

      Verwijderen
  3. Ik kan eigenlijk alleen maar haken, al doe ik dat ook niet heel vaak

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik denk dat het een gewoonte is, want ik heb net het omgekeerde...Ik kan veel beter breien dan haken. Ik lijk er geen "inzicht" in te hebben...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Haken en borduren vind ik ook veel leuker. Breien is ook niet mijn ding.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik wissel het handwerk eigenlijk regelmatig af. Nu ja, de laatste tijd kom ik er door het vele lezen en kaartjes maken nog amper aan toe. In het verleden schakelde ik echter regelmatig over tussen haken, breien en kruisjessteek. Het eindresultaat bij breien vind ik zachter, maar haken is dan weer makkelijker te corrigeren wanneer je een foutje maakt. Af en toe gebruik ik rondbreinaalden omdat die korter zijn én ik mijn werkje dus makkelijk kan meenemen. Het was in het begin wel even wennen, maar blijkbaar heb ik door deze naalden te gebruiken minder snel last van mijn nek en schouders.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heel grappig want dit ondervond ik dus zelf ook. Als ik normale breinaalden gebruik krijg ik snel last van kramp in mijn arm en schouder, nu gebruik ik 4 of 5 korte naaldjes zonder kop en dan heb ik er geen last van. Plus het werkt fijner en leuker hihi.

      Verwijderen

Bedankt voor je bezoek aan mijn blog.
Een reactie zou ik erg leuk vinden ♥