DIY: Q-snap cover

by - augustus 29, 2014



Voor vandaag heb ik weer eens een Do It Yourself, eentje speciaal voor borduursters.
In de afgelopen maanden heb ik al een aantal keer iets over mijn nieuwe borduurstandaard
en frame geschreven. Het bevalt dan ook erg goed, behalve één klein dingetje: het overschot
van stof. De Fall Fairy en Lotus Owl zijn beide grote werken die veel stof nodig zijn. Ookal
span je ze netjes op, je hebt nog kilometers aan stof over en dat is niet zo handig. Dus ik zocht
op wat ik hiertegen kon doen. Een cover is één zo'n oplossing. Deze zorgt ervoor dat je overige
stof schoon blijft maar je bergt het ook gelijk op. Nu kan je ze natuurlijk kant en klaar bestellen, 
maar zelf maken is zo gemakkelijk en natuurlijk ook veel leuker.

Om te beginnen heb je een lang stuk stof, een schaar, naald en draad en elastiek nodig.
Ook heb je de maten van je Q-snap of frame nodig. Je meet alle zijdes op en deze 
tel je later bij elkaar op. De mijne is bijv: 43 bij 28 cm. Dan tel je: 43+43+28+28 =
142. 142 cm aan stof heb je dan nodig. Ik heb zelf nog een aantal cm erbij gepakt
omdat je de cover rond moet maken, dus je naait een stukje aan elkaar. De dikte 
van de cover bepaal je zelf. 

Je hebt nu een lang stuk stof voor je liggen.  Deze ga je aan beide kanten omzomen.
Dit omzomen doe je omdat je een soort van tunnel aan beide kanten wil creëren.
Dit kan je op gevoel doen of je gebruikt wat spelden. Als je beide kanten gelijk hebt
kan het vast naaien beginnen. Dit kan je met de hand doen of met een naaimachine.
Als alles vast zit, haal je het elastiek erdoor heen. Let op: dit elastiek moet natuurlijk
korter zijn dan de stof, anders trekt het niet strak. Probeer dit even uit..

Als laatste naai je het het elastiek aan de eindes vast zodat alles op zijn plek blijft. Om zeker 
van je maten te zijn, vouw je cover eens om je frame. Nu kan je precies zien op welke plek
je de stof het beste aan elkaar kunt verbinden. Naai dit goed stevig vast en klaar is je 
zelfgemaakte Q-snap cover! Dit idee kreeg ik van Abbie, zij heeft er ook een (engelse)
tutorial van gemaakt. Lees het hier nog eens terug.

Het was nog geen uurtje werk ( helaas ben ik niet in het bezit van een naaimachine), je bent
even lekker creatief bezig en.. je overschot aan stof is even tijdelijk verdwenen! Het zit
netjes opgerold onder de cover, waardoor het ook schoon blijft. Een prima oplossing dus.

You May Also Like

5 Reacties

  1. Wat leuk om een DIY te lezen weer! En dit is nog eens een handige ook :).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat super leuk gedaan :) moest meteen weer aan mijne denken, ik heb er enkel 1 voor de onderkant van mijn lange frame. Wel heel handig nu ik deze toch weer gebruik omdat met het zwart wit werkje het handiger is per horizontale rand te borduren. (kleuren kwestie)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een geweldig idee om alles bij elkaar te houden Michelle.
    Je hebt het heel mooi gemaakt.
    Ik borduur nooit, maar ik kan mij goed voorstellen dat het heel erg handig is.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Knap gedaan en een handige tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een leuk idee en ziet er erg gaaf uit :)

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je bezoek aan mijn blog.
Een reactie zou ik erg leuk vinden ♥