Zelf vetbollen maken

by - januari 08, 2013


Laatst wilde ik eens wat anders doen dan haken en borduren maar natuurlijk moest het wel iets
creatiefs zijn. Op internet kwam ik verschillende ideeën tegen om zelf vetbollen voor de buitenvogels
te maken en besloot dit ook eens te proberen.

Ik vind het zelf het fijnste als ik alles van te voren al klaar heb staan voordat ik begin. Dus de zaadjes
en rozijnen heb ik in aparte bakjes gedaan en ook de rietjes. De vetblokken  zijn in kleine stukjes
gesneden en op mijn werkplek liggen ook alleen de materialen die ik voor deze DIY gebruik.

TIP: Leg kranten of een oud kleed neer! Geloof me ik dacht in het begin ook wel zonder te 
kunnen, maar je laat ook wel eens wat vallen.



 Als eerste laat je het frituurvet smelten. Schijnbaar is dit samen met rundervet ( verkrijgbaar bij 
de slager) het enige wat wordt aangeraden. Margarine en andere vetten op basis van olie kunnen 
het verenkleed en de darmen van de vogels aantasten. Je kan het vet Au-bain-marie smelten of 
gewoon direct in de pan. Aangezien ik mijn ‘goede’ kookpannen moesten gebruiken heb ik voor 
Au-bain-marie gekozen.

 Als het frituurvet goed gesmolten is vermeng je dit met zaden, zonnebloempitten, gedroogd fruit 
of wat je ook maar hiervoor wil gebruiken.  En nu laat je het mengsel goed opstijven.

TIP: Dit duurt wel eventjes, ga lekker even wat anders in de tussentijd doen want dit kost wat tijd.
 Ga niet met te vloeibaar vet aan de slag want dat wordt een knoeiboel! Ik heb mijn mengsel zo
 laten indikken dat het net niet van de lepel afvalt.



♥ Als het goed ingedikt is kan je de vormpjes gaan vullen. Of balletjes ervan maken.
TIP: Steek een rietje er rechtop in, dit creëert een gaatje waardoor je later een lintje of touwtje
 door kunt rijgen.

♥ En nu gaan ze een tijdje de vriezer in. 
Ik laat ze ongeveer 45 minuten tot een uur staan voordat ik ze eruit haal.



♥ Als ze goed hard zijn, kan je de vorm voorzichtig verwijderen. Als laatste haal je het rietje weg.
Als het goed is heb je nu een mooi gaatje in je vetbol/vorm. 

♥ Leg ze nog een tijdje in de vriezer of koelkast om zeker te zijn dat ze goed hard zijn.
TIP: doordat er geen conserveer middelen inzitten smelten ze wel weer door warmte

En zo simpel is het.Je bent er wel een tijdje mee bezig en het wordt wel een kleine bende maar ik vond 
het erg leuk om eens te doen. Als laatste heb ik een lintje door het gaatje geregen zodat je ze ook kan 
ophangen. Leuk inpakken en een kaartje met een kerst boodschap erop en ze waren klaar om 
weggegeven te worden. Ze werden erg leuk ontvangen! 

Voor als je dit ook gaat maken, veel plezier alvast ^^


You May Also Like

7 Reacties

  1. Leukkkk!! Maar dat wist ik al.
    Ik heb er ook heeeel wat gemaakt, de meeste zijn al heerlijk opgesmikkeld door de vogeltjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat super leuk. Leuk om ook eens iets anders op te pakken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een super leuk idee om weg te geven zeg! Creatief!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Michelle,

    Jij ook aan de vogeltjes aan het denken, ook hier is hout gekocht, om een voedertafel voor ze te maken, met de kidnjes, wilde het eigenlijk al voor de kerstvakentie doen, maar tijd tekort gehad en gelukkig s het nog niet zo koud voor de beestjes nu hé. Maar hopelijk deze week wel tijd voor in de les W.O.

    Groetjes, Jaimie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. leuk!! en wat ziet dat kadootje er verzorgd uit..leuk om te krijgen! Groetjes, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk! Wij hebben dit een tijdje terug op werk gedaan :)
    Ik koop ze meestal gewoon ;)

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je bezoek aan mijn blog.
Een reactie zou ik erg leuk vinden ♥