Lammas

by - augustus 01, 2012


Het Lammas of Lughnasadh feest word rond 1 Augustus gehouden.
Lammas staat bekend als de eerste oogst na de na-zomer, hiermee bedanken
we Moeder Aarde omdat ze voor onze gewassen heeft gezorgd.
Lammas is een van de eerste drie oogstfeesten, hierna volgen Mabon en Samhain.
Dit is de tijd waarin je mag rusten. De gewassen zijn binnen gehaald en worden
verwerkt, de voorraad is weer aangevuld en we zijn dankbaar voor deze weldaad
die de zomerzon heeft gebracht. Het is een tijd om te vieren en te genieten van de
uitkomst van het dagelijkse werk. We bereiden ons voor op de komende, donkere tijd
van de herfst (Mabon) en Winter (Yule) Het is een tijd om diep naar jezelf te kijken,
te veranderen en te evalueren. We staan stil bij wat we bereikt hebben en zijn dankbaar
voor wat we hebben. Het is een tijd om anderen te laten delen in de overvloed en
datgene te oogsten wat we eerder hebben gezaaid, zowel positief als negatief.
Lammas geeft ons de gelegenheid om na te denken over wat beter had gekund en
wat goed is gegaan en voorgezet kan worden.

 


Folklore
Lammas werd onder andere gevierd door middel van het uitstallen van de mensen
hun ambachten. Ze toonde hun kunde en hun oogst van dat jaar.

Een traditioneel ritueel was het brandende wiel, het wiel werd ingesmeerd met
teer en in brand gestoken, vervolgens werd het brandende wiel van de heuvel
gerold. Dit kondigde het einde van de zomer aan het stond symbolisch voor de
Zonnegod (lugh) in zijn afdaling.

Tijdens Lammas werd dus de eerste oogst binnen gehaald, waarvan de eerste
graanstengels werden gebruikt om figuren van te vlechten: een graanpop.
Van de vruchten die in het ritueel werden gegeten, werden de zaden weer geplant.

Van de laatste korenschoof bakte men een brood als symbool van de overvloed
en ze maakte er een vorm van, een graanpop. Als symbool van moeder aarde
versierde men het brood met rode linten

Een ander gebruik was het verbranden van de laatste paar strohalmen. Deze werden
over de akkers gestrooid zodat de kracht van het koren over zou gaan op de volgende
oogst.



Wat kan je allemaal met Lammas gaan doen?

- Graanpoppetjes maken
- Je planten extra verzorgen
- Oogsten van fruit
- Een natuur wandeling maken
- Een brood zelf bakken
- Een cirkel maken van graanhalmen en daar je ambacht inleggen.
Om te laten zien wat je afgelopen jaar hebt gedaan
- Dansen en zingen
- Het offeren van slechte gewoontes of dingen die je niet meer wilt
in je leven door symbolen in het vuur te gooien
- Deel je oogst met anderen, dit kan op meerdere manieren.
Geef iets weg, help iemand, bied een luisterend oor
- Versier je altaar met graanhalmen
- Ga devineren, om te kijken wat je wilt gaan zaaien voor volgend jaar




Klik op de foto's om naar de bijbehorende pagina te gaan.

Er zijn nog tientallen pagina's volgeschreven over de Zonnegoden en ook over
de Keltische Zonnegod Lugh, persoonlijk richt ik mij liever op de natuur en de
viering hiervan. De Goden en Godinnen staan voor mij wat verder weg.  Voor mij
is dit een feest van dankbaar zijn, dankbaar zijn op wie je bent en wat je hebt.
Het nadenken over wat je wilt voor volgend jaar, of je iets nieuws wil zaaien of wil
je volgend jaar weer dezelfde oogst hebben?

☽✪☾ Hoe kijken jullie hier tegen aan? Als je Lammas zou vieren, waar zou het bij
jouw over gaan en wat zou je gaan doen? ☽✪☾




You May Also Like

2 Reacties

  1. Ik heb er zelf niet zoveel mee, maar vind het wel interessant dit te lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind het gek om te zeggen, maar ik herken het! Vanmorgen werd ik wakker met zo'n gevoel van 'wat heb ik allemaal bereikt en waarin ben ik gegroeid'. Daar kwam dan ook een blij en trots gevoel bij opzetten! Een aantal maanden terug kreeg ik ook een mooie boodschap via Engelenenzo (twitter) over het oogsten wat ik gezaaid had.

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je bezoek aan mijn blog.
Een reactie zou ik erg leuk vinden ♥