Litha

by - juni 22, 2012


Litha is het middelpunt van de zomer. De zon staat op haar
hoogste punt aan de noordelijke hemel. Het is de tijd van de
lange dagen en korte nachten. Litha is een keerpunt in onze
cyclus.. Met dit magische feesr vieren we de overvloed en
de uitundige groeikracht van de natuur.
Niet alleen in de natuur maar ook onze ideeën en plannen
 hebben nu tijd gehad om te  rijpen en te groeien.
Nu is de tijd voor het heilig huwelijk. De Godin
trouwt met de door haar gekozen Heros en voegt samen.
Ze zegent met het huwelijk de vruchten van de aarde. 
Het is daarom ook een feest van overvloed en "vervulling".

De tijd is nu magisch voor  wensen en vol toverkrachtvoor kruiden.








Folklore

Midzomer vuren werden aangestoken voor bescherming en geluk. Om geluk af te
dwingen werd er door de vuren gesprongen en werden lantaarns rond de huizen
gehangen. 
Vaak werd er tijdens deze kortste nacht ook niet geslapen.
Niet alleen mensen waren actief in deze nacht, het elvenvolk liet zich zien. 
Gedurende de midzomernacht zou de poort naar de elfenwereld open staan.

Wat kan je gaan doen met Litha?
- Een bloemenkrans maken
- Kruiden oogsten
- Maak een spreuk of tekst waarin je een wens doet
- Litha is een goede tijd voor devineren
- Maak zelf wierrook
- Versier je altaar
- Maak een liefdesamulet
- Maak een stropop
- Maak een kruidenbundeltje
- Maak een vuur
- Mediteer
- Litha is een goede tijd voor een heksenhuwelijk ( handfasting)
- Zoek de natuur op



Gisteren was de Sabbat Litha, maar aangezien ik stage had heb ik niet echt iets speciaals
kunnen doen hiervoor. Wat ik wel leuk vind is om meerdere dingen te gaan doen die bij
Litha passen, en dan gewoon verspreiden over deze Sabbat. Zo heb ik afgelopen week een
prachtige wandeling gemaakt in de natuur. De kleinste dingen zijn vaak het mooist, je moet ze
alleen zien te vinden..



Wiccan of niet, heb jij nog iets (speciaals) gedaan ter ere van de zomer/Litha?

You May Also Like

6 Reacties

  1. Ik deed niet echt iets bijzonders gisteren, alleen slagen dan misschien :P

    Maar ontzettend leuk om te lezen :D!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wow, wunderschön.
    Liebe Grüße Grit

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De eerste nacht kon ik al niet slapen haha..op één of andere manier heb ik dat ook vaak met de verandering van het seizoen! Leuk om te weten. Ik heb niets bijzonders gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. MM Michelle
    Ik vier ieder jaar Litha, dit jaar heb ik Litha in me eentje gevierd, heb het dit jaar dus klein gehouden. Vorig jaar heb ik het bedacht hoe wel Litha moesten vieren en daar ging het toen om balans.
    Maar als je wil kan je nog steeds Litha vieren eigenlijk zolang als jij voelt dat het goed is.
    Je heb dan de 8 jaarfeesten (Sabbats) die het jaar verdelen maar je hoeft echt niet bijvoorbeeld op 20 of 21 juni te vieren, als het jou beter uit komt om het op een andere dag te vieren is dat ook prima.
    MP Aafke

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je bezoek aan mijn blog.
Een reactie zou ik erg leuk vinden ♥