Eleanor | 22 maanden oud

by - september 19, 2018


Sommige weken heb je weinig te vertellen over de ontwikkeling van je kindje en sommige weken kan je er een boek over vol schrijven! Zo ging het tenminste de laatste tijd bij ons! En nu Eleanor de 22 maanden heeft aangetikt wordt het weer eens tijd voor een nieuwe blog met haar Groei, Ontwikkeling en ritme..



Groei

Ik zeg het misschien al een tijdje, maar ik beschouw haar echt niet meer als mijn baby. Niet zo gek ook want laatst hebben we wat nieuwe herfstkleding voor Eleanor gekocht, in maatje 98/104! Ze wordt al een echte grote meid en dat zie je ook duidelijk terug in haar lengte en gewicht. Ze weegt momenteel wel iets minder als bij de vorige update. Maar zoals iedereen wel weet, dreumesen/peuters eten nu eenmaal iets minder goed.. En misschien past dit gewicht iets beter bij haar. Anyway ze tikt alsnog de 12.5 kg aan wat ik erg netjes voor haar postuur vind.

Voeding

Als een echte eigenwijze dreumes liet ze vaak haar maaltijden staan. Bij anderen at ze wel lekker haar bordje leeg dus wij wisten zeker dat dit eigenwijsheid was en geen ziekte of door de laatste doorkomende kiezen. Op dagen dat ze niet wilde eten dwongen wij haar niet, maar ik was wel blij dat ze op dit soort dagen altijd nog haar twee papflesjes had. De overige dagen at ze erg goed! 

Wat zeg ik, ze eet momenteel gewoon twee boterhammen in de ochtend! Sinds wij bosvruchten hagel hebben ontdekt smult ze heerlijk van een boterhammetje. Maar ook gaat de pindakaas er nog goed in. Als tussendoortje krijgt ze nog altijd fruit, een soepstengel een biscuit, een rijstwafel of een kinderwaterijsje. Tegen het middaguur krijgt ze nogmaals een boterham en een kleine papfles van 150 ml water met 3 schepjes melk en twee schepjes pap.

Na haar middagslaapje krijgt ze nogmaals een stukje fruit of een soepstengel. Tijdens het avondeten kijken we wat ze van haar maaltijd opeet en krijgt ze een klein bekertje vla na. Tegen 18.45 krijgt ze haar laatste papflesje voordat ze de nacht in gaat. Deze is een fles van 180 ml water met 6 schepjes melk en twee schepjes pap.


Slapen


Misschien wel één van de veranderingen bij ons meisje waar ik het meest tevreden over ben, ze slaapt goed! Negen van de tien nachten slaapt ze gewoon door en als ze eens een keertje wakker wordt dan lukt het haar om zelf weer in slaap te krijgen. Heel enkel moeten we er wel voor haar uit, maar dit is eigenlijk altijd aan ziekte of doorkomende kiezen te wijden. Ja, helaas zijn die laatste kiezen er nog steeds niet helemaal door.

Momenteel slaapt ze s'ochtends tot 06.45 a 07.00 uur. Wat ik in het begin wel even wennen vond. Vooral omdat ik gewend was dat ze s'middags gewoon op haar oude tijd (12.30 uur) naar bed ging voor d'r middagslaapje, dat is nu niet zo'n goed idee meer. Puur omdat ze bijna een uur minder slaap per nacht pakt en hierdoor eerder moe is.

Ze gaat dus echt tegen 12.00 uur naar bed voor haar middagslaapje. En dit slaapje varieert tussen de 1.5 en 2 uur. Met uitschieters naar 15.00 uur, als ze echt heel erg moe is. En s'avonds ligt ze er weer om 19.00 uur in. 



Ontwikkeling


Ons kleine meisje is zich druk aan het ontwikkelen, de vorige keer schreef ik nog dat vooral haar handelingen allemaal wat soepeler ging maar in de afgelopen twee maanden heeft ze juist veel nieuwe dingen geleerd! Zo begint ze nu kleuren te benoemen, spreekt ze tegen de 20 a 23 verschillende woordjes, begrijpt ze ons ook steeds beter als wij wat tegen haar zeggen, probeert ze twee-woordzinnetjes te maken en vertoont ze wat beginnende tekenen van zindelijkheid. Ze is gek op klimmen en klauteren en ook lijkt ze meer interesse voor kleien en tekenen te tonen.

Ook heb ik het idee dat ze emotioneel gegroeid is. En dan vooral naar ons toe. Steeds vaker komt ze bij je op schoot zitten, geeft ze een knuffel of een kus en wil ze je hand vasthouden. Ook wijst ze ons aan en zegt dan 'Is Mama' of 'Is papa' en ook 'aai Mama aai Mama' vergezelt met echte aaitjes tegen mij aan zien wij dagelijks terug komen. Allemaal handelingen die misschien heel normaal zijn, maar wel allemaal dingen die wij nog nooit zo duidelijk bij haar zagen.

Ook heeft ze haar eigen stemvolume beter doorgekregen. En dan vooral hoe ze hiermee dingen voor elkaar wil krijgen. Schreeuwen, gillen en stampvoeten lijken haar nieuwe overtuigingstechnieken waar wij iedere dag van mogen 'genieten'.  Natuurlijk is ze echt niet alleen maar vervelend of driftig, maar ons kleine meisje kan er wel wat van. Dit ligt natuurlijk deels aan haar leeftijd en de fase waar ze doorheen gaat, maar ook aan haar eigen karaktertje. En dit moet ik mijzelf soms echt even goed in de oren knopen! Ik ben zelf koppig en weet goed wat ik wil, Chris is hetzelfde dus de kans dat een kind van ons ook deze eigenschappen zou ontwikkelen was natuurlijk sterk aanwezig..hihi.



Twee maanden die uit pittige tijden bestonden, maar ook uit vele lieve- en genietmomenten. Samen als gezin en één op één. Nog twee maanden en dan zal ons kleine meisje alweer twee jaar worden en gaat ze o.a ook op de peuterspeelzaal beginnen. Een hele nieuwe fase staat op de stoep en ik ben er zo benieuwd naar!


You May Also Like

5 Reacties

  1. Prachtig om over de ontwikkeling van Eleanor te lezen. Geen wonder dat ze een sterke wil heeft. Ze heeft jullie eigenschappen in het kwadraat. :-)
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kleine mooie meid. Wat word ze toch groot. Ik herken hier heel veel van. Lisanne is 1.5 geweest ( 18 maanden) en ze veranderd nu zo erg. Kleine wondertjes. Die veranderingen zijn altijd even wennen vooral bij de 1ste. maar zoals ik het kan lezen gaat het je (jullie) super af meid.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind eht echt geweldig zoals ik haar zie groeien.
    Ik kan alleen maar zeggen: geniet ervan Michelle *pinkt even traantje weg*

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Echt al een grote meid! wat gaat het hard he, prachtige foto's van jullie meid.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat super om te lezen weer, leuke updates en ergens ook wel heel fijn om te lezen dat ze nog papfles krijgt. Omdat ik negen van de tien keer hoor dat ik al 3x had moeten stoppen. Hier krijgt ze hem nog in de avond als ze naar bed gaat.

    Leuk om zo te zien hoe snel jullie dochter gaat.

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je bezoek aan mijn blog.
Een reactie zou ik erg leuk vinden ♥