Eleanor | 14 maanden oud

by - januari 22, 2018

Ons kleine meisje heeft zich de laatste tijd zoveel ontwikkeld! Ook niet gek als je je bedenkt dat ze alweer 14 maanden is. Ja 14 maanden alweer! Geen wonder dat deze mama soms moeite heeft om alles bij te benen, die kids gaan zo snel! Vandaag schrijf ik alles over haar ontwikkelingen van de afgelopen maand, lees je mee?


Groei

Laatst voor haar 14  maanden check inclusief prikjes was ik weer op het consultatie bureau te vinden. De kleine dame is mooi gegroeid, ze is nu 84 cm en weegt 12.1 kg. Een flink gewicht, maar voor haar is het heel netjes. En eerlijk gezegd valt het mij al een stuk minder op met tillen, je went er zo snel aan! Alleen wandelen met haar in de draagdoek doe ik niet meer, dat is mij wel te zwaar.

Ook is kies nummer 2 en 3 er eindelijk doorheen! Ik weet nog dat ze daar vorige maand al mee rond liep, maar nu zijn eindelijk de puntjes erdoor heen! Het heeft wat gemiep met slaapjes en een huilend meisje middenin de nacht gekost maar nu zijn de eerste drie kiezen er tenminste een stukje door heen! Nummer vier zit er ook onder, maar geen idee hoelang deze de tijd ervoor gaat nemen. Hopelijk zijn wij er nu weer even vanaf.. 


Voeding

Qua voeding is er de laatste tijd niet zoveel veranderd. De ene dag eet ze iets meer en soms iets minder. Over het algemeen gaan er twee boterhammetjes, twee stuks fruit, wat soepstengels, drie bekertjes thee/water in. En natuurlijk nog haar drie flesjes melk met schepjes pap. S'avonds eet ze nog steeds met onze maaltijden mee en soms een potje voeding van de Olvarit, soms komt dat nu eenmaal handiger uit. Als Eleanor zich goed voelt, kan ze zo lekker eten! Als ze een dagje minder eet dan is er vaak ook wel een boosdoener in het spel. Voornamelijk tandjes of een eigenwijze sprong.


Slapen

Momenteel slaapt de kleine dame zo'n twee uurtjes op een dag. Meestal verspreid over twee slaapjes maar heel soms komt beter uit als ze maar één keer wat langer in de middag slaapt. Hier zijn wij de afgelopen dagen eigenlijk wat vaker mee bezig geweest. Normaal houd ik er niet zo van om te 'knoeien' met haar slaapjes, maar ze sliep steeds zo kort dat ik mij begon af te vragen of ze aan één lang slaapje niet meer baat zou hebben. Van het CB hoorde ik dat kindjes van deze leeftijd vaker toe zijn aan één lang slaapje i.p.v twee kortere, dus wij zijn hierin nog onze weg aan het vinden. Voor nu proberen wij haar soms s'ochtends langer wakker te houden, zodat ze s middags langer blijft slapen. Maar dit werkt niet altijd. Ook is het lastig in te schatten of ze korter sliep door haar sprong, haar leeftijd of door de doorkomende kiesjes. Hierom durf ik nog niet helemaal haar slaapjes om te gooien.


Ontwikkeling

Ook in deze maand heeft ze zich ontzettend veel en snel ontwikkeld! Niet alleen haar taal is verbeterd maar ook lijkt ze dingen beter te snappen. Zo wijst ze nu naar dingen en zegt dan 'die!' heel schattig natuurlijk, maar ook wel handig! Nu hoef je dus niet eerst een half uur te ontcijfer wat ze toch bedoeld, waardoor zij alleen maar gefrustreerd raakte maar nu weet je dat ze iets wil hebben of iets wil pakken.


Wat op zich heel handig is, maar ook weer niet. Ze heeft meer besef en hierdoor begint haar eigen willetje ook met de week te groeien. Het woordje 'nee' had ze moeite mee en het werd een waar miepfestijn in huize Kersenbloesems. Waardoor ik nogal snel in de stress schoot. En daar schoot natuurlijk helemaal niemand iets mee op! Nu probeer ik rustiger te blijven maar ook consequenter! Het opvoeden is nu echt begonnen, want ze weet heel goed wat ze wil maar ook eigenlijk wat ze niet mag. En die grenzen is ze nu voortdurend aan het opzoeken! We hebben echt gemerkt dat als we consequenter/strenger met haar zijn dat het al snel beter ging. Ze hield sneller op met zeuren, het huilen werd minder en ook begint ze bepaalde woordjes en zinnetjes te herkennen. Zo lijkt ze te herkennen dat als mama tot drie begint te tellen, dat ze het item dan moet loslaten etc. En ik maar denken dat deze 14 maanden oude dreumes het allemaal niet zou begrijpen en ondertussen probeert ze je gewoon uit.. oeps hihi. Hierin merk ik heel erg dat ik haar nog steeds (te) snel onderschat en zielig vind.



Ze heeft veel verschillende woordjes en klanken ontdekt, maar het woordje 'Boej' zegt ze dagelijks, de klautert graag op de bank, helaas is ze ook al twee keer van de bank gevallen, soms probeert ze Bentley echt een knuffel te geven, papa krijgt nog steeds de lekkerste kusjes, Bibaboerderij is favoriet, een geroosterde boterham met pindakaas of smeerkaas light is lekker, traplopen kan ze ook al erg goed, ze begint interesse in knuffeltjes en popjes te tonen, ze wil graag buiten lopen en dit oefenen wij nu ook dagelijks met haar, mensen vind ze nog steeds reuze interessant en je kreeg deze week voor het eerst een kleine knipbeurt van papa.


Op naar een nieuwe maand, hopelijk met iets meer plezier en minder pijn van de kiesjes 

You May Also Like

2 Reacties

  1. Wat gaat het toch snel zeg, merk het hier al. Weet nog dat ik op bezoek was en ze zo klein was...

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je bezoek aan mijn blog.
Een reactie zou ik erg leuk vinden ♥