Eleanor is 5 maanden

by - april 21, 2017

De twaalfde van deze maand is alweer geweest en dat betekend dat ook mijn kleine meisje alweer een maandje ouder is. Ze is nu vijf maanden en negen dagen en dat vraagt natuurlijk om een update! Want met die kleintjes zie je verandering per week. 

Groei


Allereerst gaat het hardstikke goed! Deze afgelopen maand zijn er wel wat dingentjes veranderd maar over het algemeen gaat het hardstikke goed met deze kleine dame. Al kan ik haar niet meer echt klein noemen want ze tikt de acht kilo al aan! Geen wonder dat ze met kleding een maatje omhoog is gegaan.. Wel grappig is dat ze heel lang in maatje 56 heeft gezeten, maar maat 62 heeft ze voor mijn gevoel maar drie weken aangehad. Ik had nog een hele leuke shoplog online willen zetten, maar uit deze kleertjes is ze helaas al weer uitgegroeid hihi

Slapen 


Dat slapen van haar was wel een beetje een dingetje de afgelopen weken. In de vorige update konden jullie al wel lezen dat ze minder sliep overdag. We dachten in eerste instantie dat dit bij haar leeftijd hoorde, deze kleintjes gaan natuurlijk op een gegeven moment minder slapen overdag. Maar andere dagen was ze zo moe van deze 'wakkere dagen' dat ze echt weer bij moest slapen. We hebben van alles langs zien komen, hazenslaapjes van een half uurtje tot aan een stevige winterslaap van bijna de hele middag. 

We zijn nog steeds aan het zoeken in haar slaapritme, maar aangezien dit per dag nog veranderd heb ik niet het idee dat we het antwoord snel gaan vinden. Prima opzich, maar dit slaapkopje heeft echt haar slaap nodig anders wordt ze knorrig. Gelukkig lijkt het de laatste dagen de betere kant op te gaan en is ze overdag ook weer veel vrolijker! Nu alleen de nacht nog, sinds een weekje of twee wordt ze ineens s'nachts weer wakker voor een fles. Dit hebben we al niet meer gehad sinds week vier, dus dit was zeker in het begin weer even wennen. 

Wel een lichtpuntje is dat ze nu officieel zonder inbakerdoek slaapt! Ontzettend trots ben ik hierop want ik had nooit gedacht dat we ons er zo snel doorheen zouden slaan! Vanaf haar derde week sliep ze in een inbakerdoek, maar vanaf de vierde maand moesten wij gaan afbouwen. Dit deden wij netjes maar telkens lukte het niet echt. Slapen werd weer een drama totdat we alla cold turkey in een slaapzakje overgingen. Dit duurde ongeveer een weekendje en daarna sliep ze weer heerlijk. 


Voeding


Ook bij de voeding veranderde weer veel. Niet alleen krijgt ze nu iedere dag een fruit- en groente (oefen)hapje ook zijn wij omhoog gegaan met de flessen. Zowel in hoeveelheid als in de aantal flessen. De kleine dame had niet meer genoeg aan de 180 cc en na veel korte slaapjes, huilen en frustratie zijn wij over gegaan op 210 cc. En dit was schijnbaar de oplossing want sindsdien slaapt ze iets beter en is ze weer vrolijk. 

Nu is het eigenlijk de bedoeling wanneer je 210 cc gaat geven dat je met de fruit- en groentehap ook iets omhoog gaat en later één flesje eraf haalt. Dan krijgt ze per dag dus vier flesjes en later drie flesjes. Helaas lukt dit nog niet zo. De kleine meid zit eerder op vijf flessen, zeker omdat ze s'nachts nu ook weer wakker wordt. Zolang ze dit echt nodig heeft, vind ik het prima. Maar ik houd natuurlijk ook haar gewicht in de gaten, want ik weet zelf hoe vervelend het is als je op je gewicht moet gaan letten. 

Verder smikkelt ze heerlijk van haar fruit- en groentehapjes. En dit is zo leuk om dagelijks weer te zien! Haar mondje gaat nu ook echt open als ze het lepeltje ziet en de smakgeluidjes vullen de kamer. Ik hoef dan ook eigenlijk niet te schrijven dat dit echt één van mijn hoogtepuntjes van de dag is hihi. Momenteel vind ze peer, banaan, broccoli en courgette het lekkerste. 


Spelen


Van een klein baby'tje die lekker rustig in de box lag te slapen is ze uitgegroeid tot een vrolijke meid die het liefste speelt op haar nieuwe speelkleed (klik). De bungelende diertjes zijn favoriet maar ook haar nieuwe Skiphop uiltje vind ze geweldig. Ik moet eerlijk bekennen dat hij mij wat tegenviel, maar zij vind hem geweldig! En als baby tevreden is, is mama dat ook.  Het lichaam van het uiltje is gemaakt van zacht rubber en de gedachte hierachter snap ik volledig! Slaan en lekker ermee rammelen is namelijk erg leuk, als ik haar zo zie dan tenminste.

Naast dit leuke skiphop uiltje is natuurlijk Sophie nog steeds erg populair maar ook mijn zelfgemaakte bijtring(klik) pakt ze er steeds vaker bij. Lekker voor de doorkomende tandjes en het feit dat er meerdere ringen aan elkaar zitten, vind ze ook erg interessant. Ik heb die kleine oogjes regelmatig groot zien worden, een leuk fenomeen dat vele moeders zullen herkennen hihi.

Ontwikkeling


Naast dat ze nog steeds graag wil gaan zitten kan ze sinds een weekje zich ook omrollen! Van de rug naar de buik. We hadden eerlijk gezegd niet gedacht dat ze dit al zo snel zou kunnen! Ze deed er namelijk nooit geen moeite voor en de interesse erin was ook ver te zoeken als wij met haar speelden. Maar sinds een weekje heeft ze het dus ontdekt en sindsdien ligt ze eigenlijk vaker op haar buikje dan op dr rug. Nu moet ze alleen nog even leren om terug te rollen, want nu moeten wij haar daar telkens nog bij helpen. En dat frustreert haar enorm, zo zielig soms!

Verder is ze heel geïnteresseerd in mensen ( maar wel van een afstandje ) en haar omgeving. Mama's gezicht aanraken en erin knijpen wordt een nieuwe hobby en de kleine brabbelgeluidjes hebben plaats gemaakt voor andere klanken en gekraai. 


Zo ontzettend leuk om te zien hoeveel deze kleine meid zich alweer ontwikkeld heeft in één maand tijd! Ik ben dan ook erg benieuwd wat de komende maand brengen zal! 

You May Also Like

5 Reacties

  1. Het gaat zo hard in zo'n jong leventje, bijna niet bij te houden! Fijn dat het allemaal goed met haar gaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat gaat ze hard. En wat een leuke update. Bij mij ging Stijn ook weleens periodes weer s'nachts om een fles vragen, volgens mij groeien ze dan gewoon erg. En hebben ze het echt gewoon nodig. Wij zijn juist van de week begonnen met een fles van 210 s'avonds, maar dat is dan ook nog maar zijn enige fles over de hele dag. Stijn is niet zo'n drinker, hij drinkt dus dit ook niet altijd op.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wow, alweer 5 maanden! Wat gaat de tijd snel. Leuk om zo de ontwikkelingen te volgen. Nu al gewoon aan de fruithapjes :-).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vanaf 4 maanden wordt het aangeraden, als je baby eraan toe is twnminste, om te beginnen met een groente oefen hapje. Twee weken later mag je ook starten met fruit. Het is echt weinig hoor, een volledige maaltijd is het niet. Eerder twee eetlepeltjes vol. Ze geniet er zo van, zo leuk om te zien!

      Verwijderen
  4. Dat klinkt allemaal positief! Wat gaat het toch snel.

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je bezoek aan mijn blog.
Een reactie zou ik erg leuk vinden ♥