Kerst Knutsel Challenge

by - december 17, 2015


Laatst werd ik benaderd door Viking met de vraag of ik een kerst DIY kon bedenken die aansloot bij hun wensen. Super leuk! Natuurlijk ben ik de uitdaging aan gegaan. Ik kon mij nog herinneren dat ik jaren geleden eens kerst sterren van papier had gemaakt en dat ze zo leuk waren geworden. Dit leek mij een perfecte kans om deze leuke DIY eens uit te werken.

De kerst sterren zijn te maken in ongeveer 20 minuten tijd en je hebt de volgende spullen ervoor nodig:

Optioneel: een leuk (kerst) lintje.

Alle benodigdheden zijn verkrijgbaar bij
Viking. Klik op bovenstaande woorden met een sterretje en dan kom je gelijk bij de producten uit.



    Stap 1: Een vierkant
    Start je kerstster altijd met een vierkant vel.  Hoe groter het vierkant, hoe groter je kerstster dus zal worden. Als je een A4'tje gebruikt kan je de zijdes tegen elkaar aan vouwen, je krijgt dan gelijk een vierkant.

    Stap 2: Inknippen
    Vouw je vierkant dubbel zodat je een driehoek krijgt. Doe dit nogmaals en knip aan de dichte kant. Knip niet helemaal tot het einde, maar laat ongeveer 1 cm over. Het mooiste is om ieder 'balkje' ongeveer even dik te knippen.


    Stap 3: Open  vouwen
    Vouw je vierkant nu open, je zult zien dat je overal inkepingen in de vorm van driehoekjes hebt.

    Stap 4: Punten dicht vouwen
    Pak beide punten vast en plak deze dicht. Ik vind het gebruik van plakband hiervoor het gemakkelijkst.


    Stap 5: Om en om
    Iedere keer dat je een punt vastplakt, draai je de kerstster om. Je krijgt dus bijvoorbeeld punt één links, punt twee rechts, punt drie links etc..

    Stap 6: Drie keer
    Als je dit drie keer hebt gedaan, is het eerste gedeelte van je kerstster klaar.


    Stap 6:  Zes stuks
    Maak op deze manier 6 delen. Leg alle punten naast elkaar zoals op de foto.

    Stap 7: Verbinden
    Verbind nu alle punten. Hiervoor kan je lijm gebruiken maar dan zul je moeten wachten totdat de lijm droog is. Wederom gebruik ik hier dus een plakbandje voor. Het plakbandje vouw ik dubbel zodat het aan beide zijdes plakt, deze plak je daarna tussen de punten. Druk de punten nog even goed aan en bevestig de laatste punt. Die laatste punt kan soms even priegelen zijn maar het lukt zeker. Als laatste bevestig je alle 'boogjes' ( de blauwe ster in afbeelding 6) met elkaar door gebruik te maken van een dubbelzijdig plakbandje.


    En klaar is je kerstster! Bevestig een leuk lintje eraan en maak er gelijk nog een paar. Het staat super gezellig voor de ramen, of voor een deur. En wat dacht je van mini kerst sterretjes in een kerstboom? De mogelijkheden zijn eindeloos met deze leuke kerststerren! Doordat ze zo makkelijk te maken zijn is het ook leuk om met bijv. kinderen of ouderen ze samen te maken. Gezellig samen rond de tafel tussen allerlei knutsel spullen. Mét warme chocolade melk, wat lekkers en kerstmuziek op de achtergrond natuurlijk.

    Gaan jullie deze leuke kerst sterren ook maken?

    * Dit artikel is in samenwerking met Viking geschreven. Wil jij ook een samenwerking aan gaan? Klik dan hier* en vul het contactformulier in.

    You May Also Like

    7 Reacties

    1. Wat mooi zeg, hij ziet er super ingewikkeld uit, fijn dat jij laat zien hoe je deze ster kunt maken.
      Fijne avond,
      Liefs,
      Mirjam

      BeantwoordenVerwijderen
    2. Hij hangt er leuk bij, maar nee ik heb al een hele mooie kerstster hangen. Zou niet weten waar ik deze zou moeten hangen (A)

      BeantwoordenVerwijderen
    3. Mooie kerstster. Leuke diy deze wil ik wel eens proberen. :)

      BeantwoordenVerwijderen
    4. Leuk gedaan hoor!! T is alleen niets voor mij hihi

      BeantwoordenVerwijderen
    5. Wij maken deze elk jaar met de kinderen op school. Leuk om te doen maar ik zou hem niet thuis ophangen.

      BeantwoordenVerwijderen
    6. Mooi, die ga ik vast nog wel een keer proberen!

      BeantwoordenVerwijderen

    Bedankt voor je bezoek aan mijn blog.
    Een reactie zou ik erg leuk vinden ♥