De zin en onzin van dieten

by - september 19, 2014

In april was ik mijn overtollige kilo'tjes zat en besloot weer te gaan diëten. Geen Sonja Bakker dit keer maar Bodieboost. Lekker veel gezonde voeding zoals groente, fruit en noten. De weken gingen aardig snel voorbij, de kilo's wat minder snel. Toch werden de dagmenu's braaf gevolgd. 8 weken later waren er wat centimeters af. We begonnen weer van voor af en aan, toch bleef het langzaam gaan qua kilo's. Het nadeel van gezond willen afvallen en beperkt in beweging i guess. Langzaam kwam er steeds meer stress van buitenaf bij ( school, privé, rug, gezondheid)

En het dieet werd een 'taak'. Moeizaam werden de menu's gevolgd en hier en daar werd er wat gewisseld. Wanneer werkt het nu voor je en wanneer tegen je?Ik heb het gevoel dat het de laatste paar weken tegen mij werkte. Dus ik stopte ermee. Ik hield de 'juiste productkeuze' en aantallen wel in gedachte maar ging mijn eigen weg. Net zoals de kilo's want die kwamen er natuurlijk weer bij op. Hallo frustratie.  De weken dat ik er wat minder mee bezig was voelde ik mij eerlijk gezegd beter.

(afbeelding komt van Pinterest)

Ik at nog steeds gezond alleen een tikkeltje vrijer.  Toen kwamen de getallen op de weegschaal naar voren en ook gelijk de twijfel. Maar hoeveel zegt zo'n getalletje nu echt? Het meet niet hoe gezond je leeft met de mogelijkheden die je hebt. Maar is dit de waarheid of excuus? Want natuurlijk is diëten geen hobby van mensen, als je niet gaat diëten ben je dan lui?  Ontzeg je jijzelf dan een strak en smal lichaam? In mijn hoofd komen de woorden 'gezond' en 'gelukkig zijn' toch wat meer naar voren de laatste tijd. Steeds meer houd ik mij bezig met wat is gezond  en minder met 'wat zegt het dagmenu'. Of dit voor de overtollige kilo's voldoende zal werken weet ik niet.

Vaak lees en hoor je wel dat een evenwichtig lichaam beter in staat is om voor zichzelf te zorgen en schud het vanzelf die overtollige kilo's van zich af. Laten we het hopen. Misschien is het beter om balans te vinden dan dat ene koekje te moeten weigeren.. Want gaat het nu echt om dat koekje of om de slechte (aangeleerde) gewoontes? Gewoon interessant om de komende tijd eens over na te denken. En.. om te onderzoeken wat nu wel werkt, want niemand wil heel zijn leven lang aan het dieëten zijn..

You May Also Like

10 Reacties

  1. Hoe meer je een dieet volgt en weer stopt hoe meer je aankomt. Gewoon goed en gezond eten zonder al die fratsen van tegenwoordig dus groente, vlees of vis, fruit, brood. Hoe denk je anders dat al die anderen mensen zo oud zijn geworden?
    groetjes Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat klopt Gerda, dieëten is eigenlijk ook weer zo'n trend dingetje he. Wel zit ik steeds vaker bij het Paleo te kijken. Dat is ook heel gezond en zo natuurlijk mogelijk.

      Verwijderen
  2. Wanneer een persoon inderdaad begint en stopt krijgt je een jojo effect, op den duur komt er makkelijker aan als je stopt en moeilijker er af. Ik denk persoonlijk dat men eerder moet kijken wat een persoon echt nodig hebt, elk persoon is anders.

    Langzaam moeten we de basis voor ons zelf vinden, bij mij is dit begonnen door puur te koken en niet meer uit zakjes waar overal suikers aan zijn toegevoegd. Soep als lunch in plaats van brood en verder gewoon lekker genieten :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Al die kant en klaar zakjes hebben wij ook inderdaad laten staan. Puur koken en hierdoor wat kruiden zijn we nu helemaal gewend. Wel kan het allemaal nog gezonder, daar ga ik de komende tijd maar eens mee bezig. Bedankt voor je reactie ;)

      Verwijderen
  3. Gerda heeft gelijk hoe meer je op dieet gaat en weer stopt, het helpt allemaal niet, je krijgt dan het jojo effect.
    Gewoon normaal eten maar wel gezond.
    Geen tussendoortjes nemen, en vooral geen alcohol, want dat is een dikmaker.
    Wat ook wel helpt tenminste bij mij toen ik net bevallen was, en behoorlijk aangekomen, stoppen met suiker in de koffie en thee, ik gebruik dit nu nog steeds niet, en onze zoon wordt in januari al 43 jaar.
    Ik wens je veel sterkte, stop met het dieet en ga gewoon eten, wel veel bewegen, lekker wandelen met je hond is ook goed.
    Ik wens je een heel fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die tip van geen suiker ga ik onthouden. Ik heb al wel veel geminderd, maar tot nu toe lukte het me nog niet om de suiker helemaal weg te laten. Wandelen met de hond doe ik zo'n twee uur per dag (verspreid over de dag) daarnaast nog me huishouding, boodschappen, stage etc. Dus beweging zit wel oke denk ik ( kan altijd meer, maargoed)
      Overal lees je trouwens dat tussendoortjes wel goed voor je zijn, om je bloedsuiker op pijl te houden. Maar ik denk dat jij met tussendoortjes de ongezonde dingen bedoeld he. Ipv daarvan probeer ik fruit te eten.

      Verwijderen
  4. Dit klinkt heel erg bekend. Door gezondheidsproblemen kan ik de koolhydraten er niet af krijgen met sport. Jammer genoeg kan ik door diezelfde problemen ook niet alle voeding verdragen én dan wordt het al snel heel moeilijk om af te vallen of je gewicht op peil te houden. Zeker op momenten dat je je heel slecht voelt want dan lijkt comfortfood, steeds luider mijn naam te roepen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik denk dat velen van ons zich in je verhaal herkennen, vooral de frustratie! Volgens mij draait het hier
    om een heel ander iets, nl. houden van jezelf! Je mag zijn wie je bent. Als je je accepteert met al je goede en minder goede kanten (die we allemaal hebben) dan kom je beter in je vel te zitten en straal je dit ook uit. Je zult zien dat je dan minder aan het jo-jo-en bent. Dit is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan.Je moet jezelf de tijd gunnen om met jezelf aan de slag te gaan. Dat proces kan jaren duren (ik spreek uit ervaring!) Ik heb zelf heel veel aan een cursus Mindfulness gehad. Maar wellicht past iets anders veel beter bij je. Duik eens in boeken, kijk wat je aanspreekt, of zoek professionele hulp. Je zult zien dat je er uiteindelijk sterker uit komt.
    Wens je veel wijsheid en liefde toe.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik herken mezelf wel in je verhaal. Alleen ben ik zo bang dat er jaarlijks dan een paar kg op komt en je over een aantal jaar echt overgewicht hebt. Ik merk wel dat dit een hele verkeerde tijd is voor mij om heel veel met voeding bezig te zijn. Zoveel dingen vragen mijn aandacht en energie, dat dieëten echt even onbelangrijk lijkt.

      Verwijderen
  6. Een dieet heeft bij mij echt nooit langer dan een paar weken gewerkt.

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je bezoek aan mijn blog.
Een reactie zou ik erg leuk vinden ♥