No poo methode

by - februari 06, 2014

Met de No Poo methode was je het haar zonder shampoo en conditioner te gebruiken. Je kan verschillende opties hierbij kiezen. Zoals alleen je haar met water reinigen, met Baking Soda of met Appelazijn.

Waarom geen Shampoo meer?
Shampoo droogt je haar uit, waardoor je talgklieren eraan gewend raken om heel snel veel talg te produceren: ons haar wordt snel vet wanneer we het niet wassen. Deze talg is wel nodig, maar omdat we het telkens weg wassen, gaat de productie in een stroomversnelling. Ook bevatten de meeste shampoos allerlei chemicaliën die via de hoofdhuid in ons lichaam op worden genomen. Niet alleen kunnen deze chemicaliën allerlei huidirritaties opleveren en kunnen ze je hormoonhuishouding verstoren, vaak zijn ze zelfs kankerverwekkend. Niet echt iets wat je dagelijks wilt gebruiken toch? Ook kost het minder, neemt het minder plek in je badkamer in, is het beter voor het milieu en de dieren en schijnt het beter te zijn voor gekleurd haar! Kort gezegd: ik wil mooi en gezond haar zonder dat mijn lichaam, milieu of de dieren hier de prijs voor moeten betalen.



Hoe te gebruiken
Oké, zonder shampoo en conditioner je haar wassen  is dus eigenlijk gezonder en beter voor het milieu. Maar hoe ga je het dan wassen? Ik heb gekozen voor Appelazijn. Puur natuurlijk, er zit ook echt niks anders in dan appelazijn. Dit kocht ik bij De Tuinen voor maar €1.56 voor 500 ml. Je wast je haar gewoon een aantal keer in de week met appelazijn die je verdund  met water. Ik heb nu een flesje in de badkamer staan met 50% water en 50% appelazijn. Even in masseren en daarna goed uitspoelen. Het duurt ongeveer 6-8 weken voordat je haar hieraan gewend is.

Hoe bevalt het
Ik gebruik nu sinds een paar dagen geen Shampoo meer (en ook geen conditioner trouwens) dus het is nog een beetje vroeg om resultaten te zien. Wel merk ik dat mijn haar niet zo chemische schoon is na het wassen. Minder zacht, maar wel gewoon schoon. De geur is wel even wennen moet ik bekennen, je moet het appelazijn echt even goed uitspoelen. Natuurlijk is de substantie ook heel anders, je hebt geen schuim meer namelijk. Wel zie ik dat mijn haar zijn natuurlijke soepelheid weer terug krijgt en de kleur van de kleurspoeling zit er nog goed in. So far.. so good dus.



Mijn doel
Langzaam zullen er meer dingen gaan veranderen in de badkamer, meer natuurlijker producten en ook diervriendelijker.  Ook wil ik mijn stash wat doen inkrimpen, want zeg nu zelf een kleine badkamer met zoveel producten is niet handig. Meer lezen over No Poo?  Bloggers Maris en Elisa geven het ook een kans.

Hebben julie al eens van de No Poo Methode gehoord, of al eens geprobeerd?

You May Also Like

7 Reacties

  1. Goed om weten Michelle,alvast veel gezonder voor je haren!!...groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb wel eens wat geprobeerd, maar het beviel mij nooit zo goed. Mijn haar bleef vettig en ik kreeg last van jeuk (ik heb een heel gevoelige huid). Ik gebruik Ginseng-shampoo, dat bevalt goed. Maar ja, wel shampoo dus (al is het op natuurlijke basis). Baking Soda heb ik nog niet geprobeerd, ik heb het wel in huis. Mss is dat nog eens een optie.
    Succes met je experiment!
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb dit nog nooit geprobeerd, ik was twee keer in de week mijn haar met shampoo.
    Wel heel interessant om te weten, wie weet ga ik het ook eens proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Fijn dat je ook zo lekker bezig bent, inderdaad duurt het wel even voor je haar er aan gewend is, mijn haar (dan met baksoda) is soms ook nog niet helemaal goed. Maar het is wel heerlijk het idee dat we gewoon alleen baksoda en baby zeep gebruiken :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nog nooit over gehoord, maar het proberen waard! Ben benieuwd hoe het verder zal verlopen..

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Goed dat je er zo bewust mee bezig bent!

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je bezoek aan mijn blog.
Een reactie zou ik erg leuk vinden ♥