De lente komt eraan

by - februari 03, 2013





Een nieuwe lente komt er weer aan . Ook wel bekend als de lichtmis, is het feest rond Bridget.
Zij is de godin van vuur, heilige van de smeden, dichters en
genezers en ook belichaamt zij de
drievoudige godin. In deze tijd van het jaar stelt zij de maagd 
voor. Zij zal deze tijd voor het
eerst de liefde bedrijven met de god van het
licht.  Van vroeger uit is Imbolc (spreekuit Immolk)
een feest van vruchtbaarheid, licht en vreugde.  Mensen maakten vroeger een bed van stro voor
Bridget en overgoten het met melk en honing  om haar  in hun leven terug te verwelkomen.
Ook maakte men
Bridgetkruisen van gevlochten stro of tarwe.




Traditioneel is het een feest waarbij veel kaarsen worden aangestoken om de terugkeer of 
geboorte van de lente te verwelkomen. Traditionele heksen branden in de nacht voor Imbolc
of de dag ervoor van zonsopgang tot zonsondergang, voor elk raam een kaars in haar eer. Het is
naast een tijd van vreugde en vruchtbaarheid ook een uitstekende tijd voor spirituele groei.
Voor bijvoorbeeld  rituelen rond nieuwe liefde,  de geboorte van een nieuw begin of project.

 Wat betekend het voor mij?

De lente komt eraan! De laatste sneeuwvlokken schud ik van mij af en ik verwelkom de zon.

Langzaam zie je de natuur ontwaken en verder groeien. De lente bloemetjes laten zich weer
zien en het is de perfecte tijd voor mooie wandelingen.



Heb jij er nog even bij stilgestaan dat het weer lente wordt?

Foto -TekstMeer lezen over Imbolc

You May Also Like

4 Reacties

  1. Jaaaa lente. Die mag van mij wel komen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Elk seizoen is mooi, ik keek uit naar de winter. Lekker knus onder een deken dicht bij de kachel. Nu de zon zich af en toe laat zien geniet ik hier ook weer van. 2 potjes met narcissen van vorig jaar laten zich al weer zien, ze willen alleen nog niet echt groeien en vorige week kocht ik een pot met hyacinten. Ik haal de lente ook in huis. Het staat zo vrolijk allerlei kleurtjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben geboren in de lente dus een lentekind.
    Ik geniet van het ontwaken van de natuur: de knopjes aan de takken die open gaan, de vogels die me 's morgens wakker fluiten.
    Voor mij is Lente het mooiste jaargetijde.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ohh ik sta er echt constant bij stil hihi. Heb zo zin in de lente! Ik voel mij dan echt weer opleven & vind het geweldig hoe alles ontpopt in de tuin =) Het kan mij niet gauw genoeg gaan! Helemaal met dit kille weer!

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je bezoek aan mijn blog.
Een reactie zou ik erg leuk vinden ♥